ارموسییو

مختصات: ۲۹°۰۵′۵۶″ شمالی ۱۱۰°۵۷′۱۵″ غربی / ۲۹٫۰۹۸۸۹°شمالی ۱۱۰٫۹۵۴۱۷°غربی / 29.09889; -110.95417
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ارموسییو، سونورا)
ارموسییو
Hermosillo
شهر
نشان ارموسییو
نشان
لقب(ها): 
شهر آفتاب (La ciudad del sol)
ارموسییو در مکزیک واقع شده
ارموسییو
ارموسییو
محل شهر ارموسییو در ایالت سونورا
مختصات: ۲۹°۰۵′۵۶″ شمالی ۱۱۰°۵۷′۱۵″ غربی / ۲۹٫۰۹۸۸۹°شمالی ۱۱۰٫۹۵۴۱۷°غربی / 29.09889; -110.95417
کشورمکزیک
ایالتایالت سونورا
شهرارموسییو
بنیاد شده خورشیدی۱۰۷۸ خورشیدی
بنیاد شده میلادی۱۷۰۰ میلادی
مساحت
 • کل۱۴۸۸۰٫۲ کیلومتر مربع (۵۷۴۵٫۳ مایل مربع)
بلندی
۲۱۰ متر (۶۹۰ پا)
جمعیت
 (۲۰۰۵)
 • کل۷۰۱٬۸۳۸
منطقه زمانییوتی‌سی −۷ (یوتی‌سی)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی −6 (یوتی‌سی)
وبگاه

ارموسییو (به اسپانیایی: Hermosillo، تلفظ: اِرمُسی‌یّو) پایتخت ایالت سونورا در مکزیک و مرکز اصلی اقتصادی برای این ایالت و منطقه است [۱]. تقریباً همهٔ تولیدها در ایالت سونورا در این شهر انجام می شهر و سی درصد از جمعیت کل این ایالت در این شهر زندگی می‌کنند [۲]. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۵ برابر با ۷۰۱٬۸۳۸ نفر بوده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰ متر است.


آب و هوا[ویرایش]

پیشینه[ویرایش]

پیش از رسیدن اسپانیاییها در این منطقه بومیان سری و پیما زندگی می کردند[۱]. با رسیدن اسپانیاییها در جایی که امروز شهر ارموسییو ساخته شده‌است، نخست در سال‌های ۱۷۰۰ میلادی، ۳ روستا به دست اسپنیاییهای مهاجر ساخته شد، روستای "نوسترا سنیورا دل پوپولو" (Nuestra Señora del Pópulo)، روستای "نوسترا سنیورا ده لوس آنخلس" (Nuestra Señora de Los Angeles) و "روستای سانتیسیما ترینیداد دل پیتیک" (Santísima Trinidad del Pitic). مردم بومی که در این منطقه زندگی میکردند خیلی زود اسپانیها را از این منطقه بیرون راندند. در سال ۱۷۱۶ میلادی (۱۰۹۴ خورشیدی) اسپانیاییها به کشاورزان بومی راه‌های جدید آبیاری را آموختن و این کار به توافق بومیان به رعایت قانون اسپانیا انجامید.

در سال ۱۷۲۶ میلادی (۱۱۰۴ خورشیدی)در این منطقه برای مقابله با بومیان دژی با نام "پرسیدیو د پیتیک" (Presidio de Pitic) بر پا شد. ولی وضعیت در این منطقه به زودی آرام نشد، به طوری که اولین کلیسا در سال ۱۷۸۷ میلادی (۱۱۶۵ خورشیدی) ساخته شد و نخستین بخش قلمرو کشیش کلیسا به‌طور رسمی در سال ۱۸۲۲ میلادی (۱۲۰۰ خورشیدی) مشخص شد.[۱]

در طول جنگ استقلال مکزیک این شهر به اسپانیا وفادار بود و محل نبرد استقلال خواهان و ارتش وفادار به اسپانیا بود. در طول جنگ با فرانسه همچنین این شهر محل نبرد ارتش شاهنشاهی و جمهوری خواه بود. در سال ۱۸۷۹ میلادی (۱۲۵۷ خورشیدی) پایتخت ایالت سونورا از شهر اریسپه به شهر ارمسییو تغییر کرد.

در سال ۱۸۸۱ میلادی (۱۲۵۹ خورشیدی) راه آهن ارتباط ارموسییو را با گوایماس و نوگالس برقرار کرد و این کار اجازه داد که با آوردن تجهیزات استخراج معدن و تجهیزات مدرن برای کشاورزی توسعه اقتصادی در منطقه به خوبی پیش برود. از آن پس، این شهر یک مرکز اقتصادی در شمال باختری مکزیک بوده‌است [۱].

در طول انقلاب مکزیک و پس از اعدام فرانسیسکو مادرو در سال ۱۹۱۳ میلادی، ونوستیانو کارآنسا، که در آن زمان فرماندار کواویلا بود، به ارموسییو پناه آورد. در اینجا کارآنسا نهضت مشروطه را شروع کرد، و به این دلیل، ارموسییو به نام "پایتخت انقلابی کشور" معروف است.

نام[ویرایش]

این شهر نخست از ۳ روستا تشکیل می شد، روستای "نوسترا سنیورا دل پوپولو" (Nuestra Señora del Pópulo)، روستای "نوسترا سنیورا د لوس آنخلس" (Nuestra Señora de Los Angeles)، و روستای "سانتیسیما ترینیداد دل پیتیک" (Santísima Trinidad del Pitic). در سال‌های ۱۷۲۰ در این منطقه برای مقابله با بومیان دژی با نام "پرسیدیو د پیتیک" (Presidio de Pitic) بر پا شد که در سال‌های پس از آن این شهر به عنوان "پیتیک" شناخته می شد. در طول سال‌های جنگ استقلال مکزیک این شهر به اسپانیا وفادار بود و محل نبردی بینه استقلال خواهان و ارتش وفادار به اسپانیا بود. استقلال خواهان به فرماندگی ژنرال "خوسه ماریا گونسالس ارموسییو" (José María González Hermosillo) و به دستور میگل ایدالگو به جنگ آمده بودند و با پیروزی و استقلال مکزیک نام این شهر در سال ۱۸۲۸ میلادی (۱۲۰۶ خورشیدی) به افتخار "ژنرال ارموسییوارموسییو برگزیده شد. [۱]

امروزه[ویرایش]

این شهر در یک دشت در کویر سونورا قرار دارد، در این شهر منطقه‌های صاف با چمن، که پشت آن تپه‌های سبزتر وجود دارد که سپس قله‌های دندانه دار پس زمینه آن است[۳]. این شهر توقفگاه بین راه برای مسافران آمریکایی است که با خودرو به سمت دریا میروند، این تنها شهری در مکزیک است که آب شهری آن تصفیه شده و آب آشامیدنی در نظر گرفته می‌شود.[۳]. این شهر یک مرکز اقتصادی عمده برای دولت سونورا به حساب میاید و حدود سی درصد از جمیعت این ایالت در این شهر زندگی می‌کنند.[۲]

امروزه در شهر ارمسییو صنعت و تولید پویاترین بخش از اقتصاد این شهر است. بخش عمده ای از این در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی با برقراری صنعت خودرو آغاز شد، به‌طور خاص کارخانه مونتاژ، متعلق به شرکت فورد موتورس. شرکتهای الکترونیک و فناوری اطلاعات بزرگترین کارفرمایان هستند، هم در مورد درآمد و هم در مورد تعداد کارمندان. امروزه، بیست و شش شرکت عمده تولیدی، که در حدود ۶۸،۳۰۰ شغل را ایجاد کردند، به استخدام حدود سی درصد از جمعیت این شهر می پردازند. به غیر از خودرو، محصولات تولید شده در این شهر شامل تلویزیون، کامپیوتر، پردازش مواد غذایی، منسوجات، محصولات چوبی، چاپ، تلفن های همراه، مواد شیمیایی، فراورده های نفتی و پلاستیک هستند.این شهر دارای دوازده پارک صنعتی است، که بیش از یک صد شرکت تولیدی کوچک و بزرگ را در خود می گنجاند. [۱]

شهرهای خواهرخوانده[ویرایش]

شهر ارموسییو ۴ شهر خواهرخوانده دارد

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Hermosillo». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ January ۲۰۱۲.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Hermosillo». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای اسپانیایی، بازبینی‌شده در ۳۱ ene ۲۰۱۲.

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ "Enciclopedia de los Municipios de México Estado de Sonora Hermosillo" (به اسپانیایی). Mexico: Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal. Archived from the original on 16 June 2011. Retrieved January 13, 2010.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Fundamento: Hermosillo, Sonora (Municipio de)" [Foundation:Hermosillo, Sonora (Municipality of)] (به اسپانیایی). Standard & Poor's. 2009. Retrieved January 13, 2010. {{cite web}}: Unknown parameter |month= ignored (help)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Brooke, Bob (1 September 2004). "Sonora - Mexico's wild west". MexConnect. Retrieved January 13, 2010.