اتو (مجارستان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اتو (مجارستان)
دوک‌نشین باواریا
سلطنت۳ فوریه ۱۲۹۰ – ۹ نوامبر ۱۳۱۲
پیشینHenry XIII
جانشینHenry XV
پادشاه مجارستان
سلطنت۶ دسامبر ۱۳۰۵ – ۱۳۰۸
تاج‌گذاری۶ دسامبر ۱۳۰۵ (سکش‌فهروار)
پیشینواتسلاو سوم بوهم
جانشینکاروی یکم
زاده۱۱ فوریهٔ ۱۲۶۱
بورگ‌هاوزن، التوتیگ
درگذشته۹ نوامبر ۱۳۱۲ (۵۱ سال)
لاندسهوت
آرامگاه
همسر(ان)Catherine of Habsburg
Agnes of Glogau
فرزند(ان)
among others...
Henry XV, Duke of Bavaria
خاندانخاندان ویتلسباخ
پدرHenry XIII, Duke of Bavaria
مادرElizabeth of Hungary
نگاره‌ای از اتو مربوط به سدهٔ پانزدهم میلادی

اتو (به مجاری: Ottó)(زادهٔ ۱۱ فوریهٔ ۱۲۶۱- مرگ ۹ نوامبر ۱۳۱۲) عضو دودمان ویتلسباخ، دوک باواریای پایین میان سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۱۲ میلادی و پادشاه مجارستان و کرواسی از ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۷ بود. او با عنوان بلای پنجم بر مجارستان فرمان می‌راند.

زندگی[ویرایش]

او پسر هاینریش سیزدهم دوک باواریا بود. مادرش الیزابت نوهٔ بلای چهارم بود. او پس از پدر به فرمانروایی باواریای پایین رسید. او از مخالفان دودمان هاپسبورگ بود. اتو کوشید تا بر اشتایرمارک چیرگی یابد. در ۱۳۰۱ بدو که از سوی مادر از تبار شاهان مجار بود، پادشاهی این کشور را پیش‌نهادند، ولی او تا ۱۳۰۵ این پادشاهی را پذیرا نشد. در این سال ونتسل پادشاه بوهم از ادعای پادشاهی بر مجارستان دست کشید و اتو عهده‌دار این سمت شد. بیشتر زمان پادشاهای او به درگیری در اتریش و مجارستان گذشت و بنیهٔ اقتصادی سرزمین زیر فرمانش به ضعف گرایید. زمان پادشاهی او و ونتسل بر مجارستان را دورهٔ فترت این کشور شمرده‌اند. مرگ او در لندشوت رخ‌داد.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Otto III, Duke of Bavaria," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Otto_III,_Duke_of_Bavaria&oldid=435128638 (accessed November 30, 2011).