آندره آغاسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آندره آغاسی
آندره آغاسی، ۱۹ آوریل ۲۰۰۵
نام کاملآندره کیرک آغاسی
کشورآمریکایی ارمنی‌تبار
محل زندگی ایالات متحده آمریکا
زاده۲۹ آوریل ۱۹۷۰ ‏(۵۳ سال)
لاس وگاس، نوادا
قد۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)
حرفه‌ای شده۱۹۸۶
بازنشستگی۳ سپتامبر ۲۰۰۶
شیوه(های) بازیراست دست، دو دست، Backhand
تک‌نفره
بالاترین رتبه تک‌نفرهشماره ۱ (۱۰ آوریل ۱۹۹۵)
نتیجه تک‌نفره گرند اسلم
تنیس آزاد استرالیابرنده (۱۹۹۵) ، (۲۰۰۰) ، (۲۰۰۱) ، (۲۰۰۳)
تنیس آزاد فرانسهبرنده (۱۹۹۹)
تنیس ویمبلدونبرنده (۱۹۹۲)
تنیس آزاد آمریکابرنده (۱۹۹۴) ، (۱۹۹۹)
در المپیکبرنده (۱۹۹۶)
نتیجه(های) دونفره40–42

آندره آغاسی (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۷۰) در لاس وگاس، نوادا) یک تنیس‌باز آمریکایی ارمنی‌تبار می‌باشد. از پرافتخارترین و مشهورترین قهرمانان تنیس دنیا است. او از ۱۶ سالگی وارد مسابقات حرفه‌ای شد و در مدت بیش از دو دهه حضور در سطح اول رقابت‌های جهانی به ۶۰ عنوان قهرمانی از جمله ۸ گرند اسلم، ۳ جام دیویس و مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا دست یافت. آغاسی که اواخر سال ۲۰۰۶ اعلام بازنشستگی کرد، یکی از شش بازیکنی است که به همهٔ گرانداِسلَم‌های تنیس دست یافته‌است.

ابتدای زندگی[ویرایش]

او فرزند امانوئل آغاسی بوکسور سابق تیم ملی بوکس ایران در دو دوره مسابقات المپیک بود. امانوئل که زاده شهر اهر (قره داغ) و بزرگ‌شده تهران است در بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۱۹۵۲ هلسینکی نماینده ایران در رشته بوکس بود، اما در ۲۲ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا تشکیل خانواده داد. او که خود زندگی پرمشقتی را تجربه کرده بود، تمام هم و غمش رفاه فرزندانش بود و از آنجاکه تنیس را سریع‌ترین راه رسیدن به این هدف می‌دانست آن‌ها را تشویق به یادگیری این ورزش کرد. آندره از همان سنین کم استعداد زیادی از خود نشان می‌داد و پدرش که حساب ویژه‌ای روی او باز کرده بود هر روز با روش‌های خاص و ابتکاری خود او را تمرین می‌داد؛ تمریناتی سخت‌گیرانه که گرچه موجب شد رابطه آندره با تنیس برای سال‌ها به رابطه عشق و نفرت تبدیل شود، اما در نهایت از او افسانه‌ای ساخت که نامش در تاریخ این ورزش جاودانه شد.[۱] مادر آندره «بتی» یکی از کسانی است که از سرطان سینه نجات پیدا کرد.

زندگی خصوصی[ویرایش]

وی تا کنون دو بار ازدواج کرده‌است. همسر اول آندره آغاسی بروک شیلدز نام داشت که زندگی مشترک آن دو پس از مدتی پایان یافت. وی سپس با اشتفی گراف ازدواج کرد و از او صاحب یک پسر و یک دختر شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. تنیسفا. «زندگی‌نامه آندره آغاسی / دوره آموزشی تنیس». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ آوریل ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰.

خطای لوآ در پودمان:External_links2 در خط 126: assign to undeclared variable 'link'.