آرادکوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عکس از ساختمان اداری مرکز پسماند آرادکوه شهر تهران
ساختمان اداری مرکز پسماند آرادکوه شهر تهران

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از تأسیسات دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران است که در بخش کهریزک شهرستان ری استان تهران واقع شده‌است. مجتمع آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران-قم و در جنوب کهریزک واقع شده‌است.

این مرکز روزانه به‌طور متوسط ۸۰۰۰ تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و … جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود. تأسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرآبه اشاره کرد.

از مرکز بازیافت زباله آرادکوه به عنوان یکی از معضلات ترافیکی کهریزک یاد کرده‌اند.[۱]

افزایش ظرفیت این سایت دفع زباله و همین‌طور حجم بالای زباله‌های ارسالی به آرادکوه موجب بروز مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای شهر تهران و محیط اطراف آن شده‌است.[۲]

اثرات منفی بر محیط زیست[ویرایش]

علی‌رغم اتمام ظرفیت آرادکوه و وجود مشکلات عدیده برای پذیرش زباله‌های بیشتر[۳] روزانه سی هزار تن زباله به این سایت منتقل می‌شود،[۴] ارتفاع برخی از کوه‌های زباله در این سایت به شصت متر می‌رسد.[۲] این مسئله موجب بروز مشکلات بسیاری برای محیط زیست شهر تهران شده‌است.[۵]

ارتباط با بوی نامطبوع تهران[ویرایش]

برخی گزارش‌ها حکایت از این داشته که منشأ بوی نامطبوع تهران این سایت دفع زباله است یا دست کم در تولید این بو که از سال ۱۳۹۷ و ۹۸ مکرراً در سطح شهر احساس می‌شده نقش دارد.[۶][۷][۸][۹] رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری در سال ۹۸ اظهار کرد که حین هوادهی پشته‌های کمپوست -که بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند- هوا در حالت سکون بوده و باد نمی‌وزید و بابت همین بوی فوق دفع نشده و به تهران و شهر ری رسیده‌است.[۱۰]

پانویس[ویرایش]

  • تهران، آژانس. ۲۰۱۸. " مرکز بازیافت زباله "آرادکوه" کهریزک | آژانس عکس تهران ". Tehranpicture.Ir. Accessed September 10 2018. [۲].
  • "۲ کارخانه زباله سوز ۱۶۰۰ تنی در مجتمع آرادکوه راه اندازی می‌شود". ۲۰۱۸. خبرگزاری جمهوری اسلامی. Accessed September 10 2018. [۳].

گالری[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "مرکز بازیافت زباله «آرادکوه» یکی از معضلات ترافیکی کهریزک است". ۲۰۱۷. خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. Accessed September 10 2018. [۱].
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ www.mizanonline.com https://www.mizanonline.com/fa/news/556903/ارتفاع-زباله‌ها-در-آراد-کوه-به-۶۰-متر-رسیدتهران-درگیر-با-بحران-محیط-زیستی-آرادکوه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  3. «تکمیل ظرفیت مرکز دفن پسماند آرادکوه». پایگاه خبری افکارنیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.
  4. 952 (۲۰۱۹-۰۸-۲۴). «روزانه ۳۰ هزار تن پسماند تهران به آرادکوه منتقل می‌شود». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.
  5. www.mizanonline.com https://www.mizanonline.com/fa/news/556903/ارتفاع-زباله‌ها-در-آراد-کوه-به-۶۰-متر-رسیدتهران-درگیر-با-بحران-محیط-زیستی-آرادکوه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  6. «Magiran | روزنامه شرق (1398/03/02): تهران به دنبال مکانی جدید برای دفن زباله». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.
  7. «بوی بد تهران قطعاً از «آرادکوه» است». ایسنا. ۲۰۱۹-۱۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.
  8. «خبرگزاری فارس - «شهر زباله‌ها» دیگر ظرفیت ندارد». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۹-۱۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.
  9. ««آرادکوه» متهم ردیف اول بوی نامطبوع پایتخت!». اقتصاد آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.
  10. «بوی نامطبوع تهران از آرادکوه می‌آید؟». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۱۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۲۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]