لیون

از ویکی‌سفر، راهنمای آزاد سفر
لیون

فهرست میراث جهانی یونسکو

لیون پایتخت منطقه رون-آلپ و دپارتمان رون در فرانسه است. این شهر نیم میلیون نفری، سومین شهر بزرگ فرانسه از لحاظ وسعت و دومین شهر بزرگ بعد از پاریس از نظر شهری است. شهر لیون عمدتا به عنوان یک مرکز اقتصادی شناخته می‌شود که دفاتر شرکت های بزرگ اقتصادی در زمینه آی تی و علوم طبیعی در آن واقع شده است. لیون شهری غنی از لحاظ میراث فرهنگی و تاریخ و معماری است. لیون شهری است که فرانسه از لحاظ غذا و پخت و پز به آن وابسته است.

کلیسای Fourvière

آنچه باید بدانید[ویرایش]

این شهر توسط رومیان بنا نهاده شده و نمونه اولیه از یک شهر در تاریخ به حساب مي‌آيد که یونسکو نیز آن را تایید كرده است.

لیون یک کلان شهر پر جنب و جوش است که دارای معماری، فرهنگی و میراث غنی است و غذا و آشپزی منحصر بفرد آن زبانزد همه است. جمعیت و اقتصاد پویا آن و واقع شدن این شهر در بین شمال و جنوب اروپا آن را به شهری با موقعیت استراتژیک تبدیل کرده است. لیون و منطقه شهری آن با جذب جمعیت جوان و جذابیت اقتصادی موجود به سرعت در حال رشد کردن است.

مناطق[ویرایش]

لیون توسط دو رودخانه، رون (در خاور) و سئون (به سوی باختر)، شکل گرفته است که هر دو رود از شمال به جنوب جاری است. مناطق اصلی آن عبارتند از:

مناطق اصلی شهر لیون
تپه فوغویه
این منطقه به عنوان "تپه که دعا می‌کند" و با توجه به کلیساهای متعدد و نهادهای دینی شناخته می‌شود. این تپه مکانی است که رومی‌ها برای اولین بار در آن اسکان یافته‌اند.
لیون قدیم
منطقه رنسانس، در امتداد کرانه رود سئون.
شبه جزیره
بین دو رودخانه، قلب واقعی از شهر.
Croix-Rousse
سمت شمال شبه جزیره که بین دو رودخانه واقع شده است و از آن با عنوان "تپه‌ای که کار می‌کند" یاد می‌شود و دلیل آن واقع شدن کارخانه‌های ابریشم سازی بوده که در قرن نوزدهم در آن مکان وجود داشت.
محل تلاقی
یک منطقه در حال ظهور با معماری معاصر در یک منطقه سابقا صنعتی.
Part-Dieu
منطقه اصلی کسب و کار و مناطق مسکونی همراه با ایستگاه اصلی قطار لیون.
Brotteaux
ثروتمندترین منطقه، در کنار پارکی زیبا.
Guillotière
منظره های زیبا با جمعیت اکثرا مهاجر.
Etats-Unis
یک پروژه مسکونی.
Vaise
یکی دیگر از منطقه در حال توسعه.

تاریخ[ویرایش]

آغاز تاریخ لیون را می بایست در تپه های فورویرر و در بقایای شهر باستانی لاگدوموم (به معنای شهر روشنایی) جستجو کرد. هنوز هم رسم قدیمی در شهر پا برجاست و هر روز عصر در بیش از صد نقطه شهر طبق رسم دیرینه، چراغ‌هایی روشن می شود. امروزه معماری عصر رونسانس بیش از همه شهر های فرانسه در لیون قابل مشاهده است. در اواخر قرن پانزده میلادی شهر لیون که به واسطه بازارهای بزرگ و صنعت ابریشم اش مشهور بود به شهری تجاری مدرن و مهمی مبدل شده بود. زمانی که در خیابان‌های لیون قدم می زنید، باید به یاد داشته باشید؛ گذرگاه های سرپوشیده ای که از آن عبور می کنید در عصر رنسانس احداث شده‌اند و در زمان جنگ جهانی دوم نیز به عنوان پناهگاه توسط سربازان فرانسوی از آنها استفاده می‌شده است.

سیاست[ویرایش]

با وجود بازرگانان قدیمی و صنایع قدرتمند در این شهر که گرایش‌های راست میانه دارند، تمایل به گروه‌های چپ در این شهر بسیار قوی است. در سال ۲۰۰۱، جرارد کولومب، عضو حزب سوسیالیست جناح چپ میانه رو، به عنوان شهردار انتخاب شد. اگرچه در ابتدا حواشی بسیاری کولومب را احاطه کرده بود، او در حال حاضر از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار است و دو بار به عنوان شهردار انتخاب شده است. او یک استراتژی طرفداری از کسب و کار به تصویب رسانیده و چندین پروژه زیرساختی عمومی و عملیات نوسازی شهری را هم راه‌اندازی کرده است.

اقتصاد[ویرایش]

منطقه اقتصادی لیون.

صنعت ابریشم اصلی ترین فعالیت این شهر برای قرن‌ها بود. در اواخر قرن ۱۹، و با توجه به موفقیت این شهر در این صنعت، صنعت ابریشم توسعه چشم گیری داشت است. تولید اقلام دارویی و بیوتکنولوژی نیز یک از صنایع مهم این شهر محسوب می‌شود. حومه جنوب خاوری ونیسیو و سنت کشیش میزبان کارخانجات بزرگ خودروسازی، مانند کارخانه کامیون و اتوبوس سازی رنو هستند. اما همانطور که در بسیاری از شهرهای بزرگ غربی، صنعت خدمات در حال چیره شدن بر دیگر صنایع است، بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بیمه دفاتر اصلی‌شان را در لیون مستقر کرده‌اند. از سوی دیگر صنعت آی تی نیز به خوبی توسعه یافته است. از نقطه نظر اقتصادی، لیون به یک شهر جذاب و پویا در فرانسه تبدیل شده است. این امکان به دلیل دسترسی آسان از سراسر اروپا، در دسترس بودن نیروی کار و مراکز پژوهشی واجد شرایط و در نهایت قیمت ارزان‌تر املاک و مستغلات نسبت به پایتخت است.

آب و هوا[ویرایش]

 آب و هوا ژانویه/جنوری فوریه/فبروری مارس/مارچ آوریل/آپریل مه/می ژوئن/جن ژوئیه/جولای اوت/آگست سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر
 
بیشترین دما (°C) ۶.۴ ۸.۴ ۱۳ ۱۶.۳ ۲۰.۸ ۲۴.۶ ۲۷.۷ ۲۷.۲ ۲۲.۷ ۱۷.۴ ۱۰.۸ ۷.۱
کمترین دما (°C) ۰.۳ ۱.۱ ۳.۸ ۶.۵ ۱۰.۷ ۱۴.۱ ۱۶.۶ ۱۶.۰ ۱۲.۵ ۹.۳ ۴.۳ ۱.۶
رطوبت (mm) ۸۴ ۸۰ ۷۴ ۷۱ ۷۲ ۷۰ ۶۵ ۷۰ ۷۶ ۸۲ ۸۴ ۸۶

لیون دارای آب و هوای "نیمه قاره‌ای" همراه با زمستان‌های سرد است.

مناسبت‌ها[ویرایش]

فستیوال نور.
  • جشنواره نور Festival of Lights (Fête des Lumières) یکی از مهمترین رویدادهای سال می باشد. این جشنواره به مدت ۴ روز و از ۸ام دسامبر شروع می شود.در اوایل و در ۸ دسامبر سال ۱۸۵۲یک جشن سنتی مذهبی به شمار می رفت و مردم شهر لیون با روشن کردن شمع در کنار پنجره خانه هایشان و قرار دادن مجسمه مریم مقدس به خاطر محافظت مریم مقدس از مردم شهر لیون در برابر طاعون این جشن را برگزار می کردند. از آن پس این جشن به صورت سالیانه برگزار شد.

در دهه گذشته این جشن به یک فستیوال بین المللی با نمایش نور توسط هنرمندان سراسر جهان تبدیل شد.

ساختمان دانشگاه لیون.
  • شب Nuits de Fourvière: از ماه ژوئن تا اوایل ماه اوت، تئاتر رومی میزبان نمایش های مختلفی مانند کنسرت (موسیقی عامه پسند، جاز، کلاسیک)، رقص، تئاتر و سینما می باشد. هنرمندان بین المللی که معمولا سالن‌های بسیار بزرگ شهر را پر می‌کنیدو محیطی پرشور بوجود می آورد.
  • Nuits sonores:جشنواره بسیار محبوب که به موسیقی الکترونیک اختصاص دارد و هرسال در ماه مه برگزار می شود.
  • Biennals: دوسالانه رقص بطور سنتی و توسط ساکنان لیون بصورت یک رژه خیابانی برگزار می شود.

زبان[ویرایش]

زبان مردم لیون فرانسوی است. کارکنان هتل‌ها، مکان‌های توریستی و رستوران‌ها قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی هستند. ولی در مناطق دور افتاد‌ تر از لحاظ تکلم به زبان انگلیس توسط افراد با مشکل مواجه خواهید شد. اطلاعات مربوط به سیستم حمل و نقل و تابلوهای راهنمایی و رانندگی اکثرا به زبان فرانسه نوشته شده است. در کوچه و خیابان، بسیاری از مردم (به ویژه جوانان) حداقل می‌توانند انگلیسی عمومی را صحبت کنند، ولی در صورتی که شما کمی بتوانید برخی از کلمات و یا جملات را به فرانسوی صحبت کنید بسیار خوشحال خواهند شد.استفاده از کلمات و عبارات اساسی مانند: Bonjour (به معنی سلام)

کشیدن سیگار[ویرایش]

بصور کلی و در همه جای فرانسه، سیگار کشیدن در مکان های عمومی بسته، از جمله کافه ها، رستوران ها و کلوپ های شبانه ممنوع است.

اطلاعات توریستی[ویرایش]

ورود[ویرایش]

با هواپیما[ویرایش]

تصویر هوایی فرودگاه لیون

فرودگاه سنت اگزوپری لیون (یاتا: LYS) که قبلا با عنوان Satolas شناخته می‌شد، در ۲۵ کیلومتری شرق لیون واقع شده است. این فرودگاه به سرعت در حال توسعه است و همه روزه میزبان پروازهای بین قاره‌ای از دبی، شمال آفریقا و... است همچنین به راحتی می‌توان از مرکز اروپا مانند پاریس، لندن، فرانکفورت و... به لیون سفر كرد. بسیاری از خطوط هوایی اروپا بین لیون و شهرهای مختلف جهان پرواز می‌کنند.

خروج از فرودگاه[ویرایش]

قطار Rhônexpress

این فرودگاه از طریق یک خط راه آهن به نام Rhônexpress به مرکز شهر مرتبط است.این قطار سریع ترین (در عرض ۳۰ دقیقه) و راحت ترین راه برای رسیدن به ایستگاه مرکزی قطار لیون است.

با قطار[ویرایش]

از همه جای فرانسه و به طور کلی قطار راحت‌ترین راه برای سفر به لیون است، به جز از برخی از مناطق در جنوب غربی فرانسه. لیون دارای سه ایستگاه اصلی قطار به مقصدهای ملی و منطقه ای است:

  • ایستگاه Part-Dieu: برای اولین بار در سال 1981 و با قابلیت خط TGV افتتاح شد. این ایستگاه در قلب منطقه تجاری لیون واقع شد است. تقریبا تمام قطارهای ملی و بین المللی در این ایستگاه توقف می‌کنند.
  • ایستگاه Perrache: یک ایستگاه تاریخی است و در حال حاضر از اهمیت کمتری برخوردار است. در این ایستگاه عمدتا قطارهای منطقه‌ای توقف می‌کنند.
  • ایستگاه سنت اگزوپری: در خارج از شهر قرار دارد و مخصوص فرودگاه است.

با ماشین[ویرایش]

بزرگراه‌های اطراف لیون

لیون یک مرکز بزرگ خودرو برای جنوب و مرکز فرانسه است:

  • بزرگراه A6 به سمت شمال - پاریس.
  • بزرگراه A7 به سمت جنوب - مارسی، نیس، اسپانیا، ایتالیا.
  • بزرگراه A43 به سمت شرق - گرونوبل، آلپ، شمال ایتالیا.
  • بزرگراه A47 به سمت غرب - Saint-Étienne, Clermont-Ferrand, Massif Central و غرب فرانسه.
  • بزرگراه A42 به سمت شمال شرق - Bourg-en-Bresse، ژنو (سوئیس) و آلمان.

این بزرگراه ها در بخش شرقی شهر از طریق کمربندی بدون عوارض (Périphérique) و بجز در بخش شمالی به همدیگر متصل شده‌اند. عوارض ورود به هر یک از این بزرگراه‌ها €۲/۲۰ (یورو) می باشد که جایگزین مناسبی برای تونل پر ترافیک Fourvière در بزرگراه A6 می باشد.

اطلاعات بروز و لحظه‌ای مربوط به حجم ترافیک، زمانبندی بسته بودن تونل‌ها، وضعیت آب‌و‌هوا و غیره را توسط وب سایت Onlymoov' که از طریق مقامات محلی اداره می شود، می توان بدست آورد.

اگر شما قصد مسافرت یک روزه را به شهر لیون داشته باشید بهتر است خودروی خود را در یکی از پارکینگ های پارک سوار که در اطراف شهر واقع شده‌اند قرار دهید. برای پیدا کردن این پارکینگ ‌ها تابلوهای P+R آبی رنگ که در بزرگراه نصب شده اند را دنبال کنید. پارک سوار ها توسط شرکت اتوبوسرانی عمومی اداره می شوند و اکثر آنها در نزدیکی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس واقع شده‌اند. باید توجه داشته باشید که این پارکینگ‌ها تا ساعت ۱ بامداد دایر می باشند و نمی توانید خودروی خود را بعد از این ساعت در آن محل پارک نمایید.

با اتوبوس[ویرایش]

شرکت های بین المللی اتوبوسرانی مانند شرکت های Eurolines ، Starshipper، Ouibus و Flixbus از بیشترشهرهای اروپا به این شهر خدمات ارائه می دهند. این اتوبوس ها معمولا در ایستگاه اتوبوس Perrache که در کنار ایستگاه را‌آهن Perrache واقع شده است، توقف می نمایند.

با دوچرخه[ویرایش]

شما با استفاده از دوچرخه و از طریق مسیر ViaRhôna که یک مسیر دوچرخه سواری ۷۵۰ کیلومتری است، می توانید به لیون سفر نمایید. این مسیر در امتداد رود رون واقع شده است و از شهر ژنو در سوئیس تا لیون امتداد دارد.

گشتن[ویرایش]

پیاده[ویرایش]

با توجه به اینکه مرکز شهر لیون چندان بزرگ نیست با پای پیاده می توانید در شهر بگردید و اکثر جاذبه های توریست و تاریخی این شهر را ببینید. بطور مثال از Terreaux تا Bellecour را می توان با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی پیمود. و بطور کلی اکثر ایستگاه‌های مترو در فاصله ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از هم دیگر واقع شده‌اند.

مراقب باشید در هنگام عبور از خیابان‌های اصلی: ترافیک متراکم است و دویدند پشت چراغ قرمز یک ورزش بسیار محبوب برای شما خواهد بود!

با سیستم حمل و نقل عمومی[ویرایش]

نقشه سیستم اصلی حمل و نقل عمومی.

سیستم حمل و نقل عمومی شهر لیون به نام TCL مشهور است و یکی از موثرترین سیستم های حمل و نقل برای این شهر می باشد و در مناطق مرکزی شهر خدمات بسیار خوبی ارائه می نماید. در حومه شرقی شهر محوطه هایی برای اتوبوس ها در نظر گرفته شده است که به مراکز تجاری نزدیک تر می باشد . با توجه به اینکه در حومه غربی شهر منطقه ای مسکونی می باشد دسترسی به آن سخت تر است.

شهر لیون دارای چهار خط مترو (métro) می باشد که با حروف لاتین D ،C ،B ،A مشخص شده‌اند. اولین خط مترو این شهر خط C می باشد که در سال ۱۹۷۴ راه‌اندازی شده است (خط A و B بصورت طرح آماده بود ولی با توجه به اینکه از تونل موجود برای خط C استفاده شد خط C زودتر از خطوط A و B راه اندازی شد)و خط A در سال ۱۹۷۸ راه اندازی شده است . بطور کلی هر قطار در طول ۲ تا ۱۰ دقیقه به ایستگاه می رسند و آن بستگی به این دارد که از کدام خط و یا در چه زمانی از روز از مترو استفاده نمایید. نمایشگرهایی در کنار سکوهای ایستگا‌ها نصب شده است که اطلاعات مفیدی از قبیل زمان انتظار برای قطار بعدی، میزان تاخیر قطار و زمان های تعطیل شدن مترو را به زبان فرانسوی نمایش می دهند.

  • خط A (قرمز، از Perrache تا Vaulx-en-Velin)
  • خط B (آبی، از Charpennes تا Gare d'Oullins)
  • خط C (زرد، از Hôtel de Ville تا Cuire)
  • خط D (سبز، از Vaise تا Vénissieux)

بطور کلی متروی شهر لیون قابل اعتماد، تمیز و راحت هست. علاوه بر متروی کلاسیک، دو واگن کابلی بترتیب از ایستگاه متروی Vieux تا Saint-Just و Fourvière حرکت می کنند.

تراموای خط T1

همچنین پنج خط تراموای (از T1 تا T5)‌ به سیستم حمل و نقل عمومی این شهر کمک می کنند. ولی در صورتی که شما در مرکز شهر واقع شده باشید برای برقراری یک ارتباط مستقیم بین دو ایستگاه اصلی لیون (Perrache و Part-Dieu هر دو در خط T1)، استفاده از تراموای چندان کارآمد نیست و بیشتر برای حومه شهر مناسب می باشد.


اتوبوس برقی

شهر لیون دارای ۱۳۰ خط اتوبوس می باشد. برخی از این اتوبوس ها برقی می باشند و لیون یکی از پنج شهر فرانسه است که هنوز از سیستم اتوبوس های برقی استفاده می نماید.

مترو و تراموای معمولا از ساعت ۵ صبح تا نصف شب کار می کنند و برخی از خطوط اتوبوس تا ساعت ۹ شب سرویس می دهند. برای مشاهد دقیق زمان حرکت مترو، تراموای و اتوبوس می توان به سایت TCL مراجعه نمود:

نقشه مربوط به مسیر حرکت :

قیمت یک بلیط تک سفره ۱/۸۰ یورو می باشد که اعتبار آن تا یک ساعت پس از اولین استفاده در مترو یا اتوبوس می باشد. شما می توانید بلیط های ۱۰ بار استفاده را به قیمت ۱۵/۹۰ یورو خریداری نمایید.

علائم اختصاصی

برای هر یک از سیستم های حمل و نقل عمومی M ایستگاه‌های مترو، F خطوط کابلی، T تراموای، B اتوبوس

با دوچرخه[ویرایش]

در شهر لیون تعداد زیادی مسیر امن برای دوچرخه سواری هست که تنها چند نقطه مشکل ساز برای دوچرخه سواری وجود دارد که یکی از آنها زمان عبور از برخی جاده‌های اصلی است و دیگر برخی مسیرها با شیب تند می باشند. مسیر مربوط به دوچرخه سواری بصورت آن لاین در اینجا وجود دارد.

سرویس دوچرخه‌های عمومی

از ماه مه سال ۲۰۰۵ تا کنون، شهر لیون به یک سرویس دوچرخه عمومی به نام Vélo'v مجهز شده است که به مسافران اجازه می دهد، پس از ثبت نام با یک کارت اعتباری، دوچرخه‌ای در بیش از ۳۰۰ نقطه کرایه کرده و دوباره به محل های مورد نظر بازگردانند. این خدمات بسیار ارزان می باشد:

  • بلیط یک روزه:‌ ۱.۵ یورو - هر دور ۳۰ دقیقه، از دقیقه ۳۰ تا ۶۰ یک یورو، بعد از ۶۰ دقیقه به ازای هر ۳۰ دقیقه ۲ یورو.
  • بلیط ۷ روزه:‌ ۵ یورو - مانند بلیط یک روزه محاسبه می گردد.

در صورتی که در نزدیکی مرکز شهر باشید ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری برای رسید به مقصد کافی خواهد بود.

اگر شما یک دوچرخه بگیرید و متوجه شوید که دارای مشکلی مانند:‌ شکستگی زنجیر، تاب خوردگی چرخ، صاف بودن لاستیک و یا نداشتن پدال (که یکی از متداول‌ترین مشکلات دوچرخه‌ها می باشد) است، می توانید آن را دوباره به جای خود برگردانید و دوچرخه دیگری بردارید. پیشرفت های اخیر در سیستم کرایه دوچرخه، تعویض دوچرخه‌های خراب را سریعتر کرده است.

توجه داشته باشید که سیستم کرایه دوچرخه فقط با داشتن یک کارت اعتباری و یا کارت پرداخت نقدی اروپایی امکان پذیر هست. و در غیر اینصورت شما باید مبلغ ۱۵۰ یورو به عنوان سپرده به این مراکز بدهید و پس از بازگرداندن دوچرخه با کسر مدت زمان استفاده از دوچرخه مبلغ شما پس داده خواهد شد.

با توجه به اینکه اکثر تابلوهای نصب شده در مکان های عمومی شهر لیون به زبان فرانسه می باشد در صورتی که به زبان فرانسوی آشنایی نداشته باشید ممکن است یاد گیری و آشنایی با سیستم کرایه دوچرخه برایتان سخت باشد ولی بعد از یادگیری نحوه استفاده از سیستم کرایه دوچرخه خیلی راحتی خواهد بود و خواهید توانست شهر را با دوچرخه بگردید.

در هنگام تحویل دوچرخه، به صدای دو بوق کوتاه گوش دهید و مطمئن شوید که چراغ سبز رنگ روشن شده باشد که روشن شدن چراغ سبز نشان دهنده این است که دوچرخه تحویل گرفته شده و قفل شده است. در صورتی که صدای بوق ممتد شنیده شود و چراغ سبز روشن نشود این بدان معنی است که دوچرخه بصورت صحیح جای گذاری نشده است و باید با بلند کردن دوچرخه آن را بصورت صحیح در جای خود قرار دهید.

یک نرم افزار آیفون با نام Vélo وجوددارد که با استفاده از آن می توانید محل های موجود برای دوچرخه را پیدا کنید.

با تاکسی[ویرایش]

بطور کلی استفاده از تاکسی گران می باشد. کرایه تاکسی توسط مسئولین تعین شده است :‌۲ یورو برای زمانی که سوار تاکسی می شوید و به ازای هر کیلومتر ۱.۳۴ یورو (از ساعت ۷ق.ظ تا ۷ ب.ظ) و یا ۲ یورو (برای شب، یکشنبه و روزهای تعطیل)محاسبه می شود. و بطور کلی برای یک کورس ۶ یورو محاسبه می گردد. همچنین برای ۴ مسافر ۱.۴۱ یورو و برای سوار کردن حیوانات و یا بسته های بزرگ ۰.۹۱ یورو بیشتر محاسبه می گردد.

با ماشین[ویرایش]

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

کلیسای تاریخی شهر لیون

زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی[ویرایش]

موزه‌ها[ویرایش]

مناطق تاریخی[ویرایش]

جاذبه‌های طبیعی[ویرایش]

باید انجام داد[ویرایش]

آموزش[ویرایش]

پول[ویرایش]

خرید کردن[ویرایش]

خوردن[ویرایش]

بودجه[ویرایش]

قیمت مناسب[ویرایش]

قیمت بالا[ویرایش]

نوشیدن[ویرایش]

خواب[ویرایش]

قیمت مناسب[ویرایش]

قیمت بالا[ویرایش]

ارتباطات[ویرایش]

تلفن[ویرایش]

اینترنت[ویرایش]

سطح سطح امنیت[ویرایش]

خو گرفتن[ویرایش]

سفارت‌خانه‌ها[ویرایش]

جای بعدی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

این راهنمای مسافرت به شهر لیون است. وضعیت طرح کلی را دارد ، و به محتوای بیشتری نیاز دارد. الگویی دارد، ولی اطلاعات کافی در آن موجود نیست. لطفاً به جلو حرکت کنید و به رشد آن کمک کنید!
45.7597; 4.8422