عشق‌آباد

از ویکی‌سفر، راهنمای آزاد سفر
عشق‌آباد

عشق‌آباد یا اشک‌آباد (به ترکمنی: Aşgabat) پایتخت کشور ترکمنستان است. این شهر در پایه کوه کوپه داغ در بیابان قره قوم و در نزدیکی مرز این کشور با ایران واقع شده‌است.

عشق‌آباد

آنچه باید بدانید[ویرایش]

این شهر با رنگ و بوی اسلامی در تراز شهرهای پیشرفته قرار گرفته است؛ به گونه ای که با شهرهای اروپایی رقابت دارد. آنچه که باعث شده شهر عشق آباد در تراز شهرهای پیشرفته قرار بگیرد معماری و ساختمان سازی های پیشرفته در این شهر است. با وجود آن که ۸۵ درصد جمعیت آن مسلمان است،اما توریست‌ها محدودیت چندانی ندارند.مساحت این شهر ۴۴۰ کیلومتر مربع بوده و طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۲ انجام گردیده است،جمعیت این شهر  ۱,۰۳۱,۹۹۲ نفر بوده است.

مختصری از تاریخ عشق آباد در ترکمنستان[ویرایش]

عشق‌آباد در سال ۱۸۱۸ تنها روستای کوچک جهت استراحت کاروانیان جاده ابریشم بوده که در نزدیکی شهر باستانی نسا قرار داشته‌است.شهر نِسا که در زمانی پایتخت اشکانیان بوده که در جمله مغول کاملاً ویران شده‌است.آثار این شهر در نزدیکی عشق‌آباد کشف شده‌است. در حال حاضر اینطور حدس زده شده‌است که عشق‌آباد بر روی خرابه‌های شهر باستانی نِسا بنا گردیده‌است. بعد از سده ها عشق آباد به دست شاهنشاهی روسیه افتاد. در سال ۱۹۲۴ عشق‌آباد رسماً پایتخت ترکمنستان شوروی شد و پولتوراتسک نام گرفت. در سال ۱۹۴۸ میلادی زلزلهٔ ویرانگری این شهر را تخریب کرد که سپس بازسازی گردید. در سال ۱۹۶۲ طرح کانال قره قوم که در نوع خود طولانی‌ترین کانال جهان به طول ۶۰۰ کیلومتر بود و قره قوم را به آمودریا متصل می‌نمود،شروع شد.در سال 1991، پس از تاسیس جمهوری ترکمنستان،نام عشق آباد مجددًا بدین شهر بازگشت.

اطلاعات کلی شهر عشق آباد[ویرایش]

پیش شماره: +۹۹۳

ولتاژ برق شهری: ۲۲۰ ولت

تفاوت زمانی ترکمنستان با ایران:

آب و هوای شهر عشق آباد[ویرایش]

ترکمنستان به طور کلی دارای آب و هوای بیابانی و نیمه گرمسیری می باشد. در فصل سرما این کشور از آب و هوای معتدلی برخوردار است و بیشترین میزان بارش در این کشور ماه ژانویه رخ می دهد. برای سفر به شهر عشق آباد در ترکمنستان اغلب اوقات زمان مناسب است اما بهترین زمان برای سفر به این شهر، ماه های فروردین،اردیبهشت، آذر، دی، مهر و آبان می باشد.

ورود[ویرایش]

با هواپیما[ویرایش]

از ایران

فرودگاه بین المللی عشق آباد(به ترکمنی: Aşgabadyň Halkara Howa Menzili)(یاتا: ASB،ایکائو: UTAA) که یکی از سه فرودگاه بین المللی اصلی در ترکمنستان است.در حدود 10 کیلومتری شمال غربی مرکز شهر عشق آباد واقع شده است.این فرودگاه قدیمی با برج کنترل ترافیک هوایی و یک باند با طول 3،700 متر و یک پایانه در سال 1994 بازسازی شد.باند و پایانه دیگر این فرودگاه نیز توسط یک شرکت ترکیه ای ساخته و در سال 2016 افتتاح شدند.

با قطار[ویرایش]

ایستگاه راه آهن عشق آباد در مرکز شهر قرار دارد. همه روزه از این ایستگاه قطارهایی به مقاصد ترکمن باشی،مرو و ترکمن آباد حرکت می کنند.

با ماشین[ویرایش]

با اتوبوس[ویرایش]

پایانه مسافربری بین المللی عشق آباد در شمال این شهر واقع گردیده است.

گشتن[ویرایش]

هزینه حمل و نقل در شهر عشق آباد[ویرایش]

استفاده از سیستم حمل و نقل در شهر عشق آباد بسیار ساده و بی دردسر است. شما در هر جای شهر که بایستید و دستتان را تکان دهید، تاکسی جلوی پای شما می ایستد. علاوه بر تاکسی سیستم اتوبوس رانی هم در این شهر بسیار خوب است و شما می توانید با اتوبوس های این شهر به نقطه ای که می خواهید سفر کنید.

هزینه بلیط تک سفره ۰٫۰۹ دلار

هزینه بلیط ماهانه ۵٫۷۰ دلار

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۰٫۸۰ دلار و به ازای هر یک کیلومتر ۰٫۵ دلار به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۵٫۷ دلار باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در شهر عشق آباد ۰٫۲ دلار است.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

جاذبه های مهم گردشگری در شهر عشق آباد[ویرایش]

  • بنای یادبود استقلال ( Independence Monument)

استقلال یکی از بناهایی است در شهر عشق آباد که مردم ترکمنستان با افتخار از آن یاد می کنند.  این بنا برای گرامیداشت استقلال ترکمنستان از شوروی سابق که در سال ۱۹۹۱ اتفاق افتاده، ساخته شد و تقریبا هر گوشه ی آن یادآور این قضیه می باشد. بنای استقلال از ۲۷ مجسمه قهرمانان ملی و سازه طلایی ۲۷ متری ساخته شده است که یادآور روز استقلال ترکمنستان است.

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Turkmenbasy Sayoly | Archabil، Ashgabat ۷۴۴۰۰۰

  • بنای تاریخی طاق بی طرفی (Monument Arch of Neutrality)

بنایی زیبا و جالب اما یادگاری از دوران ریاست جمهوری فردی مستبد می باشد. بنای طاق بی طرفی در زمان ریاست جمهوری نیازوف، به منظور پاسداشت بی طرفی کشور ترکمنستان ساخته شد. این بنا که برای ساختش هزینه های بسیار زیادی شده است، این روزها تبدیل به یکی از جذابترین اماکن برای گردشگرهای خارجی شده است. گردشگرها در روز از این بنا عکس می گیرند و در شب به تماشای رقص نور چراغ های رنگی و زیبای آن می نشینند و همچنین اگر هم خواستند می توانند از آسانسورهایی که در پایه های بنا قرار گرفته است بالا بروند و درونش را مشاهده کنند.

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Bitaraplyk şaýoly، Aşgabat، Turkmenistan

  • موزه فرش ترکمنی (Turkmen Carpet Museum)

موزه فرش ترکمن که متعلق به موزه ملی ترکمنستان است، به داشتن فرش های بسیار بزرگ دست بافت معروف می باشد. اکثر این فرش ها متعلق به قرن ۱۸ و ۱۹ هستند. یکی از این فرش ها که در سال ۲۰۰۱ بافته شده و در کتاب گینس هم به عنوان بزرگترین فرش دست بافت جهان به ثبت رسیده است. این فرش ۳۰۱ متر مربع مساحت دارد و برای بزرگداشت استقلال ترکمنستان از شوروی سابق بافته شد. در این موزه، انواع قالی، نمد، خورجین و… هم به نمایش گذاشته می شود.

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Atamyrat Nyyazow Sayoly، Ashgabat ۷۴۴۰۰۰

  • دنیای افسانه های ترکمن (World of Turkmenbashi Tales)

جایی شبیه به دیزلی لند برای تفریح و بالا رفتن آدرنالین در شهر عشق آباد دنیای افسانه های ترکمن است. هرچند که دنیای افسانه ها، ابعاد و کیفیت دیزنی لند رو ندارد، اما اگه به هیجان و سر و صدا و شلوغی علاقه دارید، می توانید به این مکان برید و از شهر بازیش لذت ببرید.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۶۲۰۲۰۰۰۶

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Garassyzlyk sayoly، Ashgabat ۷۴۴۰۰۰

  • مرکز فرهنگی و سرگرمی عالم (Alem Cultural and Entertainment Center)

زمان زیادی از ساخت این مرکز فرهنگی و سرگرمی نمی گذرد و به همین دلیل جزو ساختمون های مدرن عشق آباد محسوب می شود. این مرکز که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است، به غیر از کاربری اصلی آن، یک استفاده جالب دیگری هم دراد. روی سقف ساختمون ۹۵ متری، یه چرخ و فلک بزرگ با ارتفاع ۴۸ متر، به اسم عالم ساخته شده است که در هنگام افتتاح، به عنوان مرتفع ترین چرخ و فلک در فضای سربسته در کتاب گینس به ثبت رسید.

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Archabil Hwy، Ashgabat، Turkmenistan

▪︎مجسمه لنین ( Lenin satute )

یکی از مجسمه های مشهور این شهر، مجسمه لنین است. این مجسمه در یکی از پارک های کوچک شهر واقع شده و بر روی سکویی بسیار زیبا قرار دارد. نام این پارک کوچک پارک آزادی است. سکوی مرکزی آن که به شیوه ای کاملا ایرانی و آسیایی و از جنس بتن ساخته شده است. این مجسمه را یک هنرمند روسی در سال های ۱۹۷۰ و هنگامی که در این شهر زندگی می کرد، ساخت. نقش و نگارهای بر روی سکو شما را به یاد فرش های ترکمنی یا کاشی کاری های مساجد ایرانی می اندازد.

▪︎آدرس: ترکمنستان، عشق آباد، خیابان آزادی، پارک لنین


باید انجام داد[ویرایش]

  • آب لوله کشی در کشور ترکمنستان قابل آشامیدن نیست. حتما برای مصرف روزانه خود از آب های معدنی که در فروشگاه ها عرضه می شود خریداری کنید و از خوردن آب های لوله کشی به شدت اجتناب کنید.
  • همواره سعی کنید یک کارت شناسایی از خودتان همراهتان باشد، زیرا ممکن است در خیابان های این شهر پلیس از شما درخواست مدارک کند.
  • قبل از سفر به این کشور حتما واکسیناسیون هپاتیت A و B را انجام دهید. واکسیناسیون در برابر بیماری تیفوس نیز توصیه می شود.
  • بعد از ساعت ۱۱ شب رفت و آمد در این کشور ممنوع است. اگر پرواز یا اضطراری برای خروج شما از هتل بود حتما باید تاکسی بگیرید.

آموزش[ویرایش]

پول[ویرایش]

منات ترکمنستان (TMT) یکای پول این کشور است.

خرید کردن[ویرایش]

خوردن[ویرایش]

  • رستوران مِردِم (Merdem Restaurant)

این رستوران در شهر عشق آباد از گوشت های حلال برای طبخ غذاهای خود استفاده می کنند، همچنین اگر در ماه رمضان در این شهر باشید رستوران مردم برای باز کردن روزه یتان بهترین گزینه ها را دارد.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۱۲۴۹۸۰۰۲

وب سایت:www.merdem.biz

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد A. Garlyyev St، Ashgabat، Turkmenistan

  • رستوران آلتین چینار  (Altyn Cynar Restaurant)

اگر علاقمند به غذاهای کبابی و گریل شده هستید رستوران آلتین کینار را حتما در شهر عشق آباد امتحان کنید. در این رستوران می توانید انواع غذاهای گوشتی و سبزیجاتی را پیدا کنید.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۱۲۲۱۷۵۸۵

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد ۱۰ ýyl Abadançylyk şaýoly ۱۱۰، Aşgabat ۷۴۴۰۰۵، Turkmenistan

  • خانه استیک آلپت (AlpEt Steakhouse)

همانطور که از اسم این رستوران مشخص است، شما می توانید انواع استیک های خوشمره را در آن پیدا کنید. خانه استیک آلپت همواره پاتوق گردشگران خارجی است به همین دلیل کمی هزینه ها در این رستوران بالا است.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۱۲۹۵۱۹۵۱

وب سایت: alpet.biz

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Unnamed Road، Aşgabat، Turkmenistan

  • خانه پیتزا  (Pizza House)

اگر می خواهید سریع غذا بخورید و وقت زیادی برای سرو غذایتان ندارید، خانه پیتزا آماده ارائه سرویس به شما است.

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Magtymguly şaýoly، Aşgabat، Turkmenistan

نوشیدن[ویرایش]

خواب[ویرایش]

قیمت بالا[ویرایش]

با توجه به این که در سال های اخیر شهر عشق آباد پیشرفت های بسزایی داشته و ساخت و سازهای زیادی در این شهر انجام شده است، بنابراین هتل های مجللی را می توانید در این شهر برای اقامت انتخاب کنید. هتل های شهر عشق آباد به اندازه ای لوکس و درجه یک هستند که با هتل های اروپایی در رقابت هستند. برای همین شما هیچ گونه مشکلی بابت اقامت در این شهر نخواهید داشت. در ادامه ما به حدود از قیمت رزرو هتل ها در این شهر و همچنین چند مورد از بهترین هتل هایی که در شهر عشق آباد وجود دارد اشاره خواهیم کرد.

  • هتل ییلدیز (Ýyldyz Hotel)

با اقامت در هتل ۵ ستاره شهر عشق آباد می توانید، غبار خستگی را از روحتان بزایید. از جمله امکانات هتل ییلدیز حمام، سونا، سونای خشک، اتاق درمان، سالن سرگرمی، باشگاه، ۲ استخر داخلی، یک استخر روباز به همراه جکوزی، سالن زیبایی، رستوران، پارکینگ و سیستم وای فای و تهویه در تمامی اتاق ها می باشد.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۱۲۳۹۰۹۰۰

شماره فکس: ۰۰۹۹۳۱۲۹۲۱۴۰۷

وب سایت: www.yyldyzhotel.com

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Unnamed Road، Aşgabat، Turkmenistan

  • هتل اوگوزکنت ( Oguzkent Hotel)

تمامی امکانات رفاهی را در هتل ۵ ستاره اوگوزکنت در شهر عشق آباد می توانید داشته باشید. در رستوران این هتل انواع غذاهای بین المللی سرو می گردد. از جمله امکانات تفریحی این هتل سالن اسپا، دو استخر آب گرم روباز، یک استخر داخلی، سونا، باشگاه، اتاق آرامش، اتاق دمنوش، سالن تنیس و استودیو می باشد.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۱۲۴۴۹۵۰۰

وب سایت:oguzkenthotel.com

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Yyldyz Hotel، Bitaraplyk şaýoly ۲۳۱، Ashgabat، Turkmenistan

  • هتل شرایتون گرند ترکمن ( Sheraton Grand Turkmen Hotel)

شاید در شهر عشق آباد به این دلیل که زبان انگلیسی بین مردم رواج کمتری دارد شما در حین اقامت دچار مشکل شوید، اما هتل گرند در این شهر مشکل زبان را حل کرده است و تمامی کارکنان این هتل ۵ ستاره مسلط به زبان انگلیسی هستند. شما هر گونه امکاناتی که بخواهید، این هتل در اختیارتان می گذارد.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۳۱۲۵۱۰۵۵۵

وب سایت:turkmen.traveler.uz

آدرس: ترکمنستان – عشق آباد Berdy Kerbabaýewa köçesi، Aşgabat، Turkmenistan

ارتباطات[ویرایش]

تلفن[ویرایش]

اینترنت[ویرایش]

سطح امنیت[ویرایش]

خو گرفتن[ویرایش]

سفارت‌خانه‌ها[ویرایش]

جای بعدی[ویرایش]


37.56; 58.22
این راهنمای مسافرت به شهر عشق‌آباد است. وضعیت طرح کلی را دارد ، و به محتوای بیشتری نیاز دارد. الگویی دارد، ولی اطلاعات کافی در آن موجود نیست. لطفاً به جلو حرکت کنید و به رشد آن کمک کنید!