بحث:فهرست اهالی فراهان

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مخالفت با حذف[ویرایش]

با سلام

باتوجه به اینکه پیشتر فهرست مشاهیر در صفحه فراهان بود که آن‌هم توسط کاربر:Modern_Sciences حذف شده بود (قابل رویت در تاریخچه این شهرستان) و برای دلیل آن حذف اظهار کرد که فهرست مشاهیر باید از مکان آن جدا باشد.

حالا پس از مدت‌ها زحمت پس از جمع‌آوری و تکمیل این فهرست مشاهیر و باتوجه به اینکه در یک مقاله بصورت جدا از مکان ثبت گردید، همین کاربر ابتدا بخش اعظم آن را پاک کرده و سپس کل مقاله در حذف قرار داده است و برای دلیل حذف عنوان کرده که: «مقالات مشاهیر تنها برای شهرها ایجاد می گردد فراهان یک شهرستان است» .

حال پیش آمد بوجود آمده باتوجه به عملکرد و پاسخ این کاربر، از سه حالت زیر نمی‌تواند خارج باشد:

۱- مورد اول: احتمالاً سیاست‌های ویکی‌پدیا هرلحظه درحال تغییر هستند و مقاله‌های نوشته شدهٔ قدیمی که زمانی درست محسوب می‌شدند اکنون اشتباه هستند و باید حذف گردند. (که اگر چنین است ویکی‌پدیا نه تنها برای مخاطبان بلکه برای نویسندگان نیز قابل اعتماد نخواهد بود چراکه ممکن است مقاله‌ها پس از چندسال به یکباره توسط یک کاربر قانونمند حذف شوند)

۲- مورد دوم: احتمالاً عملکرد نویسندگان و مدیران پیشین اشتباه بوده است و مقالات را به اشتباه نوشته، منتشر و تائید کرده‌اند. (که اگر چنین بوده است، از نگاه کاربر فعال و وظیفه شناسی همچون این کاربر، بعید بنظر می‌رسد پنهان بوده باشد چراکه لازم است قبل از حذف یک مقاله جدید، ابتدا مقاله‌های قدیمی را بررسی و حذف کند، البته که اگر مغرض نبوده به هیچ‌وجه دلیلی نداشته که قبلا اظهار کند مشاهیر فراهان باید از مکان آن جدا باشند و هنگامی‌که پس از مدت‌ها فهرست جمع‌آوری شد و بصورت جداگانه ثبت گردید، ابتدا بخش عمدهٔ آن را پاک کرده و سپس کل مقاله را حذف کند، همان ابتدا می‌توانست بگوید که شهرستان نباید مشاهیر داشته باشد، تا نویسندگان به زحمت نیوفتند)

۳- مورد سوم: اگر مورد ۱ و ۲ صحیح نباشد یک مورد دیگر باقی می‌ماند، اینکه بجای بهبود مقالات و تصحیح ویراستاری و گسترش دانش عمومی، یک کاربر فارسی زبان که بعید به نظر می‌رسد ایرانی الاصل باشد، صفحاتی که مربوط به مفاخر ایرانی هستند را حذف می‌کند، بطوریکه عملکرد کاربران ایرانی ویکی‌پدیا را زیر نظر می‌گیرد و بلافاصله پس از اینکه مقاله‌ای از بزرگان ایرانی منتشر و یا ویرایش شد آن را حذف می‌کند، و دلایلی ارائه می‌دهد که با سایر مقالات منتشر شده قدیمی در ویکی‌پدیا در تناقض است. (در این حالت که امیدوارم چنین نباشد، بنظر می‌رسد ویکی‌پدیای فارسی همچون شبکه‌های اجتماعی زرد به محل عقده گشایی افراد سرخوردهٔ جامعه تبدیل شده باشد)

درهرصورت موضوع نمی‌تواند از این سه حالت مذکور خارج باشد و امیدوارم این پیام بنده را سایر مدیران دلسوز ایرانی ویکی‌پدیا فارسی که از این صفحه بحث می‌گذرند ببینند و درمورد صحت و دلیل آن بیشتر بررسی شود. @مهرنگار: @وهمن: @ظهیری: @ماني: @Ariobarzan: @Behzad39:

 --Ehsartem (بحث) ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۱:۱۱ (UTC)[پاسخ]

سلام بر شما، چنین دلیلی برای حذف در جایی نیامده است. من برچسب را برمیدارم. در نهایت ممکن است این فهرست ب نبح برود که در آن صورت باید منتظر نظر جامعه باشیم. -- Behzad39 (بحث) ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]

البته لازم به ذکر است فهرست کوتاه است و می‌تواند در خود مقاله شهرستان هم ادغام شود.--Behzad39 (بحث) ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]


درود و سپاس @Behzad39:

البته فهرست مشاهیر گردآوری شده (با توجه به اینکه منبع این اسامی برگرفته از ویکی‌پدیا و اخبار پیرامون افراد مشهور فراهان، بورقان، آشتیان و تفرش می‌باشد) در ابتدا کوتاه نبود و بخش عمده‌ای از آن توسط کاربر مذکور بدون حتی ذکر دلیل حذف شده است. فهرست قبل از حذف به شرح ذیل بود: --Ehsartem (بحث) ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@Ehsartem: ۱ برای نمونه گلشیفته فراهانی و شقایق فراهانی زاده تهران هستند

۲ در مقالش قید شده باشد زاده آن شهر هستند

۳ فهرست مشاهیر تنها برای شهرها درست می کنند

۴ تنها مواردی که در ویکی پدیا مقاله داشته باشند

۵ صرف داشتن نام خانوادگی دال برای زاده یک شهر را ندارد

MSes T / C ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۳۱ (UTC)[پاسخ]


درپاسخ کاربر:Modern_Sciences:

۱- از یک کاربر وظیفه شناس و مقید قانونمند انتظار می‌رود بجای پاسخ عامیانه و این عبارت کلیشه‌ای که: «فهرست مشاهیر تنها برای شهرها درست می کنند» ، یک قانون از ویکی‌پدیا را ارائه دهد. چراکه؛ اولاً) که ما کاری نداریم دیگران چه می‌کنند و چه نمی‌کنند، معیار قوانین است. ثانیاً) حتی اگر فرض کنیم او صحیح می‌گوید و دیگران درست نمی‌کنند، پس نمونه‌هایی از شهرستان‌هایی نظیر؛ فهرست اهالی سبزوار - شهرستان نیشابور - درچه - شهرستان خوی - شهرستان سرخه - شهرستان خداآفرین - شهرستان رابر - شهرستان دالاهو و بسیاری موارد دیگر… که مشاهیر آن در ویکی‌پدیا است، آیا خود به خود درست شده است؟!

۲- ممکن است دلیل حذف نام افرادی نظیر گلشیفته فراهانی و شقایق فراهانی، که زادهٔ شهری غیر مرتبط با فراهان هستند صحیح باشد. اما دلیل موجهی برای حذف سریع تمامی صفحه مشاهیر نیست، که این کاربر چنین کرده است.

۳- این کاربر با نادیده گرفتن منابع، اسامی افرادی همچون؛ عیسی شیخُ الاسلامی (شاعر و خیر فراهانی، از نوادگان قائم مقام فراهانی) - میرزاعلی اکبرخان فراهانی (نوازنده تار مخصوص ناصرالدین شاه و پدر میرزا عبدالله خان فراهانی) - سامان فراهانی سروش (دکتر، محقق، نویسنده و پ‍ژوهشگر مهندسی صنایع و مدیریت) - هوشنگ فراهانی (آهنگساز، نوازنده تار و ستار و نویسنده) - مریم بورقانی فراهانی (دبیر موفق تربیت بدنی استان مرکزی) - شهاب میرزایی فراهانی (از نخبگان و سازندگان بازی‌های رایانه‌ای فاخر ایرانی) - حمیدرضا قربانپور (قهرمان و مقام‌آور بوکس) را از فهرست حذف کرده است، که نام بسیاری از ایشان متاسفانه هنوز در ویکی‌پدیای فارسی وارد نشده است، اما نمی‌توان موجودیت ایشان را نادیده گرفت، اگرچه در خبرگزاری‌های کشور از آن‌ها نام آورده شده است.

۴- حتی اگر افرادی در ویکی‌پدیا صفحه نداشته باشند نمی‌توان منکر موجودیت ایشان شد، به این دلیل که هیچوقت ویکی‌پدیا کامل نبوده و کامل نخواهد بود. همچنین اگر با دقت بیشتری به صفحه فهرست مشاهیر کشورها، شهرها، شهرستان‌ها نظاره کنیم خواهیم دید که بسیاری از اسامی درج شده در ویکی‌پدیای فارسی و انگلیسی و هر زبان دیگری صفحه ندارند، ولی از آن‌ها نام آورده شده است، آیا باید همهٔ آن‌ها را حذف کرد؟

۵- این کاربر برای حذف کردن اسامی و صفحه فهرست آنچنان عجله داشته، که متاسفانه توجهی نکرده که نام افرادی که از صفحهٔ فهرست حذف کرده، اغلب زادهٔ فراهان بوده‌اند و حتی در ویکی‌پدیا نیز از ایشان نام آورده شده و صفحه هم دارند. البته بنظر می‌رسد این کاربر مطلع نیست و نمی‌داند که فراهان از توابع استان مرکزی و اراک است و مناطق؛ فرمهین - کمیجان - تفرش - فشک - بورقان - خنجین - تلخاب - گازران و… همگی بخش‌هایی از فراهان بزرگ هستند! به همین دلیل اسم هر شخصی که در ویکی‌پدیا محل تولدش صرفا عنوان "فراهان" نوشته نشده را حذف کرده! نظیر اسامی افرادی همچون؛ مرتضی‌قلی بیات - ادیب الممالک فراهانی - حسین سجادی قائم‌مقامی فراهانی - حبیب‌الله ذوالفنون - غلامرضا جهانشاهلو - فتحعلی واشقانی فراهانی - منصور بهرامی - بهجت صدر محلاتی - احمد فتاحی بیات (دونده سرعت استان مرکزی و از بهترین دوندگان دهه شصت و هفتاد شمسی) - حاجی ملا رجبعلی تفرشی (تعزیه خوان مشهور دوره ناصری و مؤذن مخصوص محمدعلی شاه و پدر حسینعلی خان نکیسا)

درخاتمه باتوجه به سابقه حذف کردن‌های پی در پی این کاربر مواردی قابل بررسی و تامل است؛

  • چنانچه یک کاربر صرفا فارسی زبان احتمالا ارمنی و غیر ایرانی در ویکی‌پدیای فارسی، اگر از شهرها و شهرستان‌های بعضا مهم و مشهور در کشور ایران همچون فراهان اطلاعات کافی نداشته باشد، اما عدم آگاهی خود را بخواهد بر نویسندگان و مقالات نوشته شده اعمال کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  • آیا یک نفر باید عدم آگاهی خود را بر دیگران تحمیل کند یا اینکه باید برود و اطلاعات خود را بالا ببرد؟
  • آیا یک کاربر که پشت رایانه نشسته و ممکن است در جامعه مانند میلیون‌ها نفر شخص مهمی نباشد، صرفا بخاطر اعتمادی که بهش شده و در مقطع کوتاهی اختیار مدیریت یک بخش کوچک از ویکی‌پدیای فارسی را در دست گرفته با زدن یک دکمه بخواهد نام افراد مهم و سرشناس تاریخ ایران را از ویکی‌پدیا حذف کند؟ --Ehsartem (بحث) ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۲:۴۴ (UTC)[پاسخ]

بحث صفحه را حذف نکنید به دنبال نور (بحث) ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۰۷ (UTC)[پاسخ]

26520379

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (اکتبر ۲۰۱۹)[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۲ پیوند خارجی موجود در فهرست مشاهیر فراهان را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۲۶ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۱:۵۸ (UTC)[پاسخ]