بحث:اتابکان لر کوچک

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

واگردانی[ویرایش]

در دایرةالمعارف فارسی، ج. ۲، ص. ۲۴۹۲ نوشته است:

  • لُرکوچک حک‍ومت قرن ششم تا یازدهم قمری. سلسله‌ای از اتابکان و فرمانروایان لرستان که در فاصلهٔ سال‌های ۵۸۰ تا ۱۰۰۶ق در قسمت‌های شمالی و غربی لرستان حکومت می‌کرده‌اند. امرای این سلسله از اعقاب شجاع‌الدین‌خورشیدلر، مؤسس سلطنت لُرکوچک بوده‌اند و آخری‌شان به دست شاه عباس اوّل صفوی کشته و منقرض گردید.
  • و نه مؤسس سلطنت لُر

به نام تمیزکاری و مرتب کردن ذهنیت خود را به جای تاریخ به دیگران قالب نکنید. اگر توضیحاتی لازم است داخل پرانتز توضیح بدهید و اصلاً در نقل قول از منابع دست نبرید. ojanfar ‏۱۲ فوریهٔ ۲۰۱۰، ساعت ۰۰:۳۰ (UTC)[پاسخ]

درود … من که نفهمیدم چرا و به چه دلیل واگردانی کردید این که همون متن مورد نظر شما رو نوشته! --M.Ebrahimi ‏۷ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۰۷:۵۲ (UTC)[پاسخ]

نظر[ویرایش]

@4nn1l2: گرامی، نظرتان دربارهٔ این ویرایش چیست؟کامران ‏۲۸ مهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۲:۴۴ (UTC)[پاسخ]

اولین بار است که در این باره مطلبی می‌خوانم بنابراین خیلی مطمئن نیستم. من باشم، ویرایش را خنثی می‌کنم چون در مقالهٔ ایرانیکا ملک هزاراسپ، پسر ابوطاهر، که کردتبار است از سران اتابکان لر بزرگ معرفی شده است.

http://www.iranicaonline.org/articles/atabakan-e-lorestan

Atābaks of Great Lorestān, ruled from about 550/1155 until 827/1424, and had their seat at Īḏaǰ (the later Mālamīr, now Īḏa)...

Abū Ṭāher’s son Malek Hazārasp succeeded in 600/1203-04 and ruled for an uncertain length of time, the end of his reign being variously given as 626/1229 and 650/1252-53.

http://www.iranicaonline.org/articles/hazaraspids

HAZĀRASPIDS, a local dynasty of Kurdish origin which ruled in the Zagros mountains region of southwestern Persia, essentially in Lorestān and the adjacent parts of Fārs...

Abu Ṭāher ʿAli b. Moḥammad claimed descent from the Ša-bānkāraʾi Kurdish chief of Lorestān (Mostawfi, p. 540). His son ʿEmād-al-Din Hazārasp (after whom the line came to be known) styled himself as a “Malek” and began his reign in 600/1203-04

4nn1l2 (بحث) ‏۲۸ مهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۳:۳۱ (UTC)[پاسخ]
بله متوجهم ؛ سپاس از بررسي و نظر جامع تان.-کامران ‏۲۸ مهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۴۳ (UTC)[پاسخ]

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (سپتامبر ۲۰۱۹)[ویرایش]

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۱ پیوند خارجی موجود در اتابکان لر کوچک را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۲۶ (UTC)[پاسخ]

پرچم اتابکان لر کوچک[ویرایش]

  • در وبسایت معتبر تقویم تاریخ صبور پرچم دودمان اتابکان لر کوچک درج شده و هیچ سنط تاریخی در رد انتساب این پرچم وجود ندارد.

مطالعه کنید: http://taghvimetarikh.com/%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C/

منبع: اسکندر بیگ ترکمان، عالم آرای عباسی، صفحه ۳۴ (نسخه خطی) Arianazism (بحث) ‏۲۶ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۴۷ (UTC)[پاسخ]

@Arianazism: با درود، هر منبعی معتبر نیست. لطفا برای اطلاعات بیشتر در مورد تأییدپذیری منابع، منابع نامعتبر_وبلاگ‌ها را مطالعه نمایید. من از چند استاد، دانشجو و محقق تاریخ پرسیدم هیچکدام در مورد پرچمی با این شمایل چیزی نمی‌دانست.

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۹ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۲۹ (UTC)[پاسخ]

حدود[ویرایش]

@Arianazism: با درود، کجای این منابعی که ذکر کردید چنین قلمرویی را برای اتابکان لر کوچک بیان کردند؟

در ضمن این عمل شما شامل جنگ ویرایشی می‌شود. شما باید بحث را به صفحه بحث انتقال دهید و از خنثی‌سازی ویرایش‌ها خودداری کنید.

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۵۳ (UTC)[پاسخ]

درود. دوست عزیز شما هم در زمینه پرچم اتابکان لر کوچک و هم در زمینه حدود اتابکان لر کوچک مشابه عمل میکنید. نخست انکار سپس نامعتبر خواندن مقاله. من متن زیر را از دایره المعارف بزرگ اسلامی کپی و پیست کردم: «پس از تاج‌الدین، فلک‌الدین حسن و عزالدین حسین، دو پسر دیگر بدرالدین مسعود به اشتراک حکومت لر کوچک را در دست گرفتند. اینان غالباً بر بیات و نهاوند نیز استیلا داشتند و قلمروشان از همدان تا شوشتر و از اصفهان تا عراق عرب گسترش یافت و لر کوچک روی به آبادی نهاد. (حمدلله، همان، ۵۵۸؛ منتخب التواریخ، ۶۰-۶۱؛ بدلیسی ۶۸- ۶۹). » بند هشتم، قسمت پس از تاج‌الدین شاه از لینک زیر: https://www.cgie.org.ir/fa/article/225170/%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86?entryviewid=258961


حدود نامبرده بیات (بخشی از استان مرکزی امروزی)، همدان (بخشی از استان همدان امروزی)، اصفهان (بخشی از اصفهان امروزی)، شوشتر (بخشی از خوزستان امروزی)، و حدود عراق عرب (بخشی از پشتکوه ایلام و کشور عراق امروزی) می‌باشند.

  • استدعا دارم جنگ ویرایشی را تمام کنید و فارغ از دید قومیتی یا سیاسی اندکی یه نص تاریخ احترام بگذارید و منابع را با دقت بررسی کنید و ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف را رعایت کنید. من ویرایش شما را مجددا خنثی سازی میکنم و اگر مخالفتی دارید لطفا در قسمتی جدید از بحث:اتابکان لر کوچک بیان کنید.

دلیل این امر این است که موضع شما با منابع متناقض است نه بنده. Arianazism (بحث) ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۵۳ (UTC)[پاسخ]

@Arianazism:

  • همانطور که خودتان نقل می‌کنید بخش‌هایی از این مناطق و نه همه آنها و این برخلاف نوشته شماست که تمامی این استان‌ها را قلمروی این حکومت دانسته‌اید.
  • دقیقا منظور شما از فارغ از دید قومیتی و سیاسی چی هست؟
  • تهدید می‌کنید که ویرایش من را خنثی‌سازی می‌کنید؟ مگر در یک جنگ قرار دارید یا به جای کمک به گسترش مقالات، لج و لجبازی را پیشه خود کرده‌اید؟
این لحن شما اصلا درست نیست.
  • در مورد پرچم اتابکان، اگر از سایت‌ها و کتاب‌های معتبر منبع دارید ارائه کنید وگرنه من ایرادات پرچم را به شما گفتم.

من از مدیران درخواست میکنم وبرایش‌های اخیر در این مقاله را (همچنین صفحه بحث) بررسی کنند.

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۰۲ (UTC)[پاسخ]

دوست عزیز همانطور که در نسخه ویرایش شده توسط بنده ذکر شده صراحتا گفته شده «بخش‌هایی از» نه تمامیت آن استان‌ها. حتی درج کردم صرفا در گسترده‌ترین حالت نه در تمام مدت استیلای این دودمان.

چیزی که بسیار آزاردهنده می‌باشد این است بنده ساعت‌ها در این زمینه‌ها تحقیق انجام میدهم تا مقاله‌ای کامل و درست و منطبق منابع انتشار بدهیم.

اما شما حتی یکبار صفحه منابع موجود را روخوانی نمیکنید و سپس ادعا میکنید متون مذکور در منابع موجود نیست و جعل منبع صورت گرفته و اقدام به خنثی سازی ویرایش‌های بنده میکنید.

منظور بنده نیز این بود که اکثر ویرایش‌های شما و اکثر دوستان [مطابق تاریخچه ویرایش] در مورد بحث‌هایی چون تبار قومی یا محدود کردن حدود اتابکان می‌باشد و در مورد ناقض اصل بی طرفی ویکی پدیا هستید. برای مثال شما در صفحه سلورزی به دلیل اینکه در یک (یا چند) منبع والیان فیلی عرب‌ تبار معرفی شده‌اند اقدام به حذف منابعی که والیان فیلی را سلیورزی معرفی کرد نمودید. آیا جز این است که این نقض آشکار اصل بی طرفی در ویکی پدیا و بیان کردن نظریات گوناگون منابع است؟ Arianazism (بحث) ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۳۵ (UTC)[پاسخ]

@Arianazism: اگر تبعیت از سیاست‌های ویکی‌پدیا در ارجاع به منبع معتبر نقض اصل بیطرفی‌ست پس اکثر قریب به اتفاق کسانی که از اصل منبع معتبر تبعیت می‌کنند ناقض بیطرفی هستند. من نگفتم جعل منبع کرده‌اید بلکه پرسیدم کجای منابع است که شما آدرس دادید و من هم دیدم. اینکه ویرایشی یا خنثی‌سازی ویرایشی مطابق میل شما نباشد و انجام دهنده آن را به نقض اصلی از اصول ویکی‌پدیا متهم می‌کنید فکر نکنم اصلا درست باشد. شما که ویرایش‌های من و کاربران دیگر را خوانده‌اید متوجه شده‌اید که طبق ارجاع به منبع معتبر این ویرایش‌ها صورت گرفته است و اینکه والیان فیلی عرب‌تبار بودند یا لرتبار را من نمی‌گویم بلکه منبع معتبری که هم دوران آنان بوده بیان کرده است. شما هم تا وقتی که از اصول پیروی کنید ویرایش‌هایتان مورد تایید است. اینجا فضای گفتگو و صحبت در راه بهتر شدن مقالات است و اینکه از شما برای ویرایش‌هایتان منبع خواستم و پرسیدم کجای منبع ذکر شده قسمتی از اصول گفتگوست.

پیروز باشید

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۵۵ (UTC)[پاسخ]

ویرایشهای اخلالگرانه با حسابهای زاپاس[ویرایش]

دو حساب کاربری زاپاس کاربر:Arianazism و کاربر:IRANIATOR در حال نقض سیاست‌های ویرایشی ویکیپدیا در این مقاله هستند.

درباره استفاده نادرست از ویکی‌پدیا:حساب زاپاس آمده است که ویرایش در یک صفحه با حساب‌های مختلف، استفاده نادرست از حساب زاپاس می‌باشد. بنابراین تخلف این دو حساب کاربری آشکار به نظر می‌رسد.

مطابق همین سیاست، ایجاد توهم در پشتیبانی از یک دیدگاه با دو حساب زاپاس ممنوع است هرچند ارتباط آن دو حساب کاربری قبلاً اعلام شده باشد.

کاربر:IRANIATOR در ویرایشهای قبلی یک نقشه برای این مقاله ایجاد کرده بود که به دلیل تحقیق دست اول، حذف شد.

اکنون با حساب کاربری زاپاس استانهایی که مطابق با تفسیر خودش به قلمرو این خاندان الحاق کرده بود را در متن مقاله گنجانده است. یعنی مشغول پشتیبانی و تحمیل یک دیدگاه با دو حساب زاپاس است.

جنگ ویرایشی را هم همچنان ادامه میدهد.

در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و ایرانیکا (به عنوان منبع مورد ادعا) اسمی از این استانها و شهرها به عنوان بخشی از قلمرو این خاندان نیامده است.

مناطقی که در تاریخ گزیده سرحد حکومت این خاندان شمرده شده‌اند جزو قلمرو این خاندان نبوده‌اند عراق عجم در این دوران در این دوران تحت سیطره ایلخانان بوده است. خاندان جوینی و برخی امرای مغول نظیر بایدو و طولدای به تناوب بر آن حکومت کرده‌اند و خوزستان نیز تحت سیطره ایلخانان بوده است که اباقاخان حکومت آنرا به حکومت لر بزرگ ضمیمه کرد.

در منابع صرفا از تاخت و تاز آنان در این مناطق مرزی سخن به میان آمده است و همچنین قید شده است که گاه بر خود نهاوند و بیات نیز مسلط شده‌اند. در اغلب منابع محدوده استان‌های لرستان و ایلام کنونی با قلمرو آنان انطباق داده شده است. Hamu79 (بحث) ‏۱۲ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۰:۴۹ (UTC)[پاسخ]

@Hamu79: با درود، اگر شکایتی دارید باید در تام (با ذکر دلایل و مستندات) اعلام کنید تا رسیدگی شود.

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۱۳ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۲۲:۱۹ (UTC)[پاسخ]

بهم ریختن مقاله[ویرایش]

عزیزان مشخص هست اصلا در حال انجام چه کاری هستید؟! Viking King (بحث) ‏۱۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۵۷ (UTC)

@Basileus Megas: از چه نظر؟ طرف خطابتان کیست؟

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۱۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۰۴ (UTC)

رفع ابهام[ویرایش]

خواهشا یکی از دوستان راهنمایی کنه که اطلاعات جدول ابتدای این مقاله مربوط به مردم لرستان کوچک هست یا خود حکومت و دربار لرستان کوچک؟ در هر صورت باید تغییراتی داده شود اگر منظور مردم است، باید زبان کردی هم اضافه شود( به علت استان ایلام) اگر هم منظور حکومت است باید تغییراتی از جمله دین و... داده شود Vajd (بحث) ‏۱۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۴۵ (UTC)

@Vajd: فکر کنم منظور از ایالت هم دودمان حاکم و هم مردم ساکن باشند

شاهزاده پارسی (بحث) ‏۱۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۲۳ (UTC)