استرول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از Sterol)
Sterol
Sterol
شناساگرها
پاب‌کم 1107
کم‌اسپایدر 1076
KEGG C00370
جی‌مول-تصاویر سه بعدی Image 1
  • C1CC2CCC3C4CCC(CC4CCC3C2C1)O

  • InChI=1S/C17H28O/c18-13-6-9-15-12(10-13)5-8-16-14-3-1-2-11(14)4-7-17(15)16/h11-18H,1-10H2
    Key: FPXSXMFOYWRHDX-UHFFFAOYSA-N

خصوصیات
فرمول مولکولی C17H28O
جرم مولی ۲۴۸٫۴ g mol−1
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
Infobox references

استرولها (استروئید الکل) زیرگروهی از مولکول‌های ارگانیک هستند. آن‌ها به‌طور طبیعی در گیاهان و حیوانات و قارچ‌ها مشاهده می‌شوند. کلسترول شناخته‌ترین نوع استرول هاست که برای ساختار سلول‌های حیوانی، عنصری حیاتی و کاربردی است و به عنوان یک پیش ماده ضروری برای ویتامین‌های محلول‌ در چربی و هورمون‌های استروئیدی به کار برده می‌شود.[۱]

انواع[ویرایش]

استرول‌های گیاهی فیتوسترول و استرول‌های حیوانی زوسترول نامیده می‌شوند. مهمترین زوسترول، کلسترول است. فیتوسترول‌های پر اهمیت شامل کمپوسترول، سیتوسترول و استی ماسترول می‌باشند. ارگوسترول یک استرول حاضر در عضو سلولی قارچ می‌باشد که نقشی مشابه کلسترول را در سلول‌های حیوانی ایفا می‌کند.

فیتوسترول‌ها و مکمل غذایی[ویرایش]

فیتوسترول که معروف به استرول‌های گیاهی می‌باشد در آزمایش‌های کلینیکی برای جلوگیری از جدب کلسترول در روده و مجرای روده ی انسانی به کار میرود . بنابراین کمک به کاهش جذب کلسترول در انسان‌ها را به کار دارد . در حال حاضر توسط سازمان غذا و دارو امریکا به منظور استفاده از افزودنی غذایی تعریف شده‌است. با این حال نگرانی‌هایی وجود دارد که انها ممکن است نه تنها باعث جلوگیری جذب کلسترول شود ، بلکه دیگر مواد معدنی را مانع شود . در حال حاضر سازمان قلب امریکا پیشنهاد کرده‌است که استرول‌های گیاهی مکمل ، تنها توسط انهایی که سطح کلسترول بالایی دارند مورد تجویز قرار گیرد . و مخصوصاً برای زنان باردار یا مادران شیرده تجویز نشود . تحقیق‌های اولیه نشان می‌دهد که فیتوسترول ممکن است اثرات ضد سرطان داشته باشد .

نقش استرول در بیوشیمی[ویرایش]

استرول‌ها و ترکیب‌های مربوطه، نقش حائز اهمیتی را در فیزیولوژی اورگانیکی یوکاریوتیک ایفا می‌کند. برای مثال اشکال کلسترول در عضو سلولی حیوانات، جایی که جریان عضو سلولی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به عنوان پیام‌رسان دوم در سیگنال‌های پیشرفته ایی به کار می‌بندند. در انسان‌ها و دیگر حیوانات، کورتیکوسترویدهایی از قبیل کورتیستول به عنوان ترکیب‌های سیگنال دهنده در ارتباط سلولی و متابولیسم کلی ایفای نقش می‌کنند. استرول‌ها رایج‌ترین ترکیبات روغن‌های پوستی انسانی هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «Sterol». Wikipedia.