درون‌جا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از In situ)

درون‌جا یا درون‌جای (به لاتین: in situدرجا یا درمکان، عبارتی لاتین است که در ترجمه به‌معنای واقعی کلمه به‌معنی «در سایت»، یا «در موقعیت»، یا «در محل» می‌باشد[۱][۲][۳]؛ و برای توصیف یک رویداد که در آن رخ می‌دهد، می‌باشد؛ و در بسیاری از زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، در زمینه‌هایی مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی به‌کار می‌رود[۴][۵]؛ درون‌جا، می‌تواند روش اندازه‌گیری را شرح دهد، یعنی در همان محل پدیده بدون جدا شدن آن از سیستم‌های دیگر یا تغییر شرایط اولیه از آزمون رخ می‌دهد.

در علوم رایانه، درجا معمولاً به عملیاتی گفته می‌شود که بدون قطع اجرای یک فرایند (پردازش) انجام شود. برای مثال بروزرسانی سیستم عامل بدون اینکه در عملیات آن وقفه ایجاد شود یا نیاز به راه‌اندازی دوباره دستگاه باشد. نمونهٔ دیگر بازیابی پرونده‌ها (فایل‌ها) بدون ایجاد وقفه در عملکرد رایانه است. در الگوریتمها، درجا به معنی نیاز نداشتن به فضای حافظه اضافی برای اجرای الگوریتم است. به عبارت دقیق‌تر الگوریتم‌های درون جا الگوریتم‌هایی هستند که میزان حافظه اضافی لازم برای اجرای آنها ثابت باشد و با تغییر اندازه ورودی الگوریتم، تغییر نکند. در محاسبات داده‌های حجیم، درجا بودن به معنی فرستادن محاسبات به سمت داده‌ها است درحالی که در روش‌های سنتی (مانند پایگاه داده‌های رابطه‌ای)، داده‌ها به سمت ماشین‌های محاسبه‌گر ارسال می‌شدند. در نرم‌افزارهای ویرایشگر، درجا به معنی پردازش چیزی بدون نیاز به استفاده از نرم‌افزار مجزای دیگر است. برای نمونه وقتی عکسی را که در ویراشگر قرار داده‌ایم بتوانیم در درون خود ویرایشگر آن را ویرایش کنیم (و نیاز به استفاده از نرم‌افزار مجزایی نباشد) این عملیات درجا انجام شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Merriam-Webster, Merriam-Webster's Collegiate Dictionary, Merriam-Webster, archived from the original on 10 October 2020, retrieved 16 November 2018
  2. Iverson, Cheryl, et al. (eds) (2007). "12.1.1 Use of Italics". AMA Manual of Style (10th ed.). Oxford, Oxfordshire: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-517633-9. {{cite book}}: |first= has generic name (help)
  3. American Psychological Association (2010), "4.21 Use of Italics", The Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.), Washington, DC, USA: APA, ISBN 978-1-4338-0562-2
  4. Lewis & Short Latin Dictionary
  5. Collins Latin Dictionary & Grammar

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «in situ». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱.