نور خورشید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبور نور خورشید از میان درختان.

نورِ خورشید یا آفتاب گستره‌ای از موج است که شامل فرکانس‌های مرئی تا نامرئی در طیف امواج الکترومغناطیس است که به‌صورت انرژی با تابش نور سفید همراه است. نور خورشید از طیف کاملی از ذرات با دماهای متفاوت تابشی تشکیل یافته‌است که می‌تواند به رنگ‌های مختلف باشد. در قسمت‌های بالای جو، نور خورشید حدود ۳۰٪ شدیدتر است و دارای ۸٪ پرتو فرابنفش است.[۱]

بررسی[ویرایش]

در سطح کره زمین، تابش نور خورشید از اتمسفر عبور می‌کند و فرکانس‌های متفاوت تری از آن بر زمین می‌تابد که به آن نور مرئی گفته می‌شود؛ که البته طیف‌های متفاوتی از تابش نور نامرئی بر زمین نیز وجود دارد که ممکن است در طیف مرئی قرار گیرند و دیده شوند. سرعت نور، یک ثابت جهانی و دقیقاً برابر با ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است[۲] و بنابراین، حدود ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به سطح کره زمین برسد.[۳] پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید، اثرات مثبت و منفی برای سلامتی به دنبال دارد زیرا از طرفی برای کلکلسیفرول یا سنتر ویتامین دی مورد نیاز است و از طرف دیگر عاملی جهش‌زا است. نور خورشید همچنین یک عامل کلیدی در فتوسنتز است و این فرایندی است که به گیاهان و به‌طور کلی سایر جانداران خودپرورده برای سنتز کربوهیدرات‌ها و تولید انرژی کمک می‌کند.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Calculated from the ASTM spectrum cited above.
  2. Penrose, R (2004). The Road to Reality: A Complete Guide to the Laws of the Universe. Vintage Books. pp. 410–1. ISBN 978-0-679-77631-4. ... the most accurate standard for the metre is conveniently defined so that there are exactly 299,792,458 of them to the distance travelled by light in a standard second, giving a value for the metre that very accurately matches the now inadequately precise standard metre rule in Paris.
  3. "The 8-minute travel time to Earth by sunlight hides a thousand-year journey that actually began in the core". SunEarthDay.NASA.gov. NASA. Archived from the original on 2012-01-22. Retrieved 2012-02-12.

پیوند به بیرون[ویرایش]