درایو حالت جامد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
درایو حالت جامد
یک درایو حالت جامد ۲.۵ اینچی ساتا
استفادهٔ فلش مموری
معرفی شده توسط:سن‌دیسک
تاریخ معرفی:۱۹۹۱؛ ۳۳ سال پیش (۱۹۹۱-خطا: زمان نامعتبر}})
ظرفیت:۲۰ مگابایت (فرم فاکتور ۲٫۵ اینچی)
مفهوم اصلی
توسط:استورج تکنولوژی کورپوریشن
تصور شد:۱۹۷۸؛ ۴۶ سال پیش (۱۹۷۸-خطا: زمان نامعتبر}})
ظرفیت:۴۵ مگابایت
تا تاریخ ۲۰۱۹
ظرفیت:تا ۱۰۰ ترابایت
۲۵۰ گیگابایت ساتا اس‌اس‌دی با یک محفظهٔ خارجی
اس‌اس‌دی ۵۱۲ گیگابایت ام. ۲ ان‌وی‌ام اکسپرس
یک اس‌اس‌دی ساتا اینتل

درایو حالت‌جامد (به انگلیسی: Solid State Drive) یا اس‌اس‌دی (به انگلیسی: SSD) یا حافظهٔ پایدار تراشه‌ای که به درایو حالت‌جامد یا درایو الکترونیکی نیز شناخته می‌شود ابزار حافظه رایانه‌ای است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند.

درایو حالت جامد یا به عبارتی همان اس‌اس‌دی (SSD) توانسته جایگزین مناسبی برای درایو دیسک سخت (Hard Disk Drive) (حافظهٔ پایدار گَردان) یا اچ‌دی‌دی (HDD) شود. در واقع اس‌اس‌دی حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با اچ‌دی‌دی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. هارد دیسک‌ها (HDD) (حافظهٔ پایدار گَردان) صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می‌خواند. بر خلاف آن، هیچ‌کدام از اجزاء داخلی اس‌اس‌دی در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق‌العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به اچ‌دی‌دی دوام بیشتری دارد.

از آنجایی‌که مزایای استفاده از اس‌اس‌دی فلش قابل توجه است به لحاظ قیمت نیز با درایو دیسک سخت (HDD) کاملاً متفاوتند. از معایب اس‌اس‌دی می‌توان به حساس بودن ولتاژ ورودی آن گفت که بعضی مواقع با یک برق رفتگی ساده امکان این وجود دارد که همه اطلاعات یا حداقل یکی از درایوهای هارد اس‌اس‌دی به‌طور کامل حذف شوند؛ لذا بهتر است هیچگاه اطلاعات شخصی خود را در هارد اس‌اس‌دی ذخیره نکنید.

nvme

نسل جدید حافظه‌های اس‌اس‌دی، اس‌اس‌دی‌های M.2 nvme است که از لحاظ سرعت و خواندن و نوشتن و کارایی فوق‌العاده هستند. به‌طورکلی حافظه M.2 از درگاه PCIe استفاده نموده و سرعت آن تا ۶ گیگابایت در ثانیه می‌رسد.[۱]

مقایسه با سایر فناوری‌ها[ویرایش]

هارد دیسک[ویرایش]

SSD benchmark نشان دادن حدود 230 MB/s سرعت خواندن (آبی) 210 MB/s سرعت نوشتن (قرمز) و در مورد 0.1 ms به دنبال زمان (سبز) مستقل از دیده دیسک محل.

مقایسه SSDها و هارد درایورها (HDD) سخت است. بنچمارک‌های سنتی SSD بر روی ویژگی‌های عملکردی تمرکز دارند. در صورتی کهHDDها در آن ضعیف هستند. از جمله این عملکردها می‌تواند به عملکرد تأخیر چرخش یا زمان جستجو را نام برد. از آنجا که حافظه‌های اس‌اس‌دی، چرخشی نیستند و برای پیدا کردن داده‌ها نیاز به رفتن به مکان خاصی ندارند. در این تست‌ها ممکن است بسیار بهتر از HDDها امتیاز کسب کنند. اگرچه هاردهای اس‌اس‌دی با ترکیب خواندن و نوشتن مشکل دارند. و ممکن است که کارایی آن‌ها در طول زمان کاهش پیدا کند. تست اس‌اس‌دی باید در حالتی باشد که دیسک پر باشد. چون یک دیسک خالی (یک دیسک تازه از جعبه باز شده) ممکن است از یک دیسک استفاده شده (پر) کارایی بهتری داشته باشد. و بعد از چند هفته کارایی آن پایین بیاید.[۲]

اکثر مزایای اس‌اس‌دی‌ها از دیسک‌های سنتی بیشتر است. در مقایسه با HDDها، دیسک‌های اس‌اس‌دی کاملاً الکترونیکی به داده‌ها دسترسی دارند. در حالی که HDDهای به صورت الکترومکانیکی به اطلاعات دسترسی دارند. که این باعث افزایش سرعت انتقال و استحکام مکانیکی بیشتری می‌شود.[۳] از طرف دیگر HDDها نسبت به ظرفیتی که ارائه می‌دهند قیمت کمتری دارند.[۴][۵]

نرخ شکست زمینه نشان می‌دهد که اس‌اس‌دی‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای قابل اعتمادتر هستند.[۶][۷][۸] اما باید توجه شود که حافظه اس‌اس‌دی به صورت منحصر به فردی نسبت به قطع ناگهانی برق حساس است و امکان دارند که در مواردی همه اطلاعات درایور از بین برود.[۹] قابلیت اعتماد در مدل‌های مختلف هر دو نوع هارد مختلف است.[۱۰]

همانند HDDها، در مدل‌های مختلف اس‌اس‌دی هم تعادلی بین مدل‌های مختلف آن است. اس‌اس‌دی‌های تک سطحی سلولی (SLC) در مقایسه با اس‌اس‌دی‌های چند سطحی سلولی (MLC) قیمت زیادی دارند. و در عوض سرعت بیشتری دارند.[۱۱] همچنین، اس‌اس‌دی‌ها مبتنی بر DRAM معرفی شد که در حال حاضر پر سرعترین و گران‌قیمت‌ترین هستند. در حالی که زمان پاسخ ۱۰ میکروثانیه داشت. در مقایسه با سایر اس‌اس‌دی‌ها که زمان پاسخ ۱۰۰ میکروثانیه داشتند. دستگاهای فلش شرکتی (EFDs) به منظور ارائه قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر اس‌اس‌دی‌ها و همچنین کارایی و زمان پاسخ مناسب طراحی شدند.[۱۲]

در هاردهای سنتی، دوباره‌نویسی فایل دقیقاً! در همان فضای فیزیکی که قبلاً اشغال شده بود انجام می‌گیرد. در حالی که در اس‌اس‌دی‌ها یک کپی از فایل را در سلول‌های دیگر به منظور سایش سطح انجام می‌دهند. الگوریتم‌های سایش سطح پیچیده و مشکل هستند به این منظور که بتوانند جامعیت را بررسی کنند. که یکی از علت‌های بزرگ از دست رفتن اطلاعات دراس‌اس‌دی همین موضوع است.[۱۳][۱۴]

بازیابی اطلاعات درایو حالت جامد پیچیده تر از بازیابی اطلاعات HDD است. استفاده از فناوری کنترل کننده در درایوهای SSD ، بازیابی اطلاعات SSD را پیچیده تر می کند.[۱۵]

در ایران[ویرایش]

در ایران حافظه‌های SSD عموماً تحت عنوان "هارد SSD" خرید و فروش می‌شود. در صورتی که استفاده از کلمه "هارد" قبل از "SSD" کاملاً اشتباه است. تلاش‌هایی از سوی سایت‌های مختلف برای تصحیح این اشتباه شده‌است ولی تا کنون هیچ‌کدام از تلاش‌ها موفق نبوده و هنوز خریداران و فروشندگان از کلمه " هارد SSD" به جای کلمه "SSD" یا " حافظه SSD" استفاده می‌کنند.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «حافظه SSD M.2 چیست و چطور کار می‌کند؟ 4 مرحله و نکات مثبت | روکیدا». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۸.
  2. "Benchmarking Enterprise SSDs" (PDF). Archived from the original (PDF) on 7 May 2012. Retrieved 2012-05-06.
  3. "SSD vs HDD - Why Solid State Drive". SSD Guide. OCZ Technology. Retrieved 17 June 2013.
  4. Vamsee Kasavajhala (May 2011). "SSD vs HDD Price and Performance Study, a Dell technical white paper" (PDF). Dell PowerVault Technical Marketing. Retrieved 15 June 2012.
  5. "Price Comparison SSDs" (PDF). Retrieved 2012-05-06.
  6. BeHardware reported lower retailer return rates for SSDs than HDDs between April and October 2010.
  7. A 2011 study by Intel on the use of 45,000 SSDs reported an annualized failure rate of 0.61% for SSDs, compared with 4.85% for HDDs.
  8. Prieur, Marc (16 November 2012). "Components returns rates (7)". BeHardware. Archived from the original on 9 August 2013. Retrieved 25 August 2013.
  9. Harris, Robin (2013-03-01). "How SSD power faults scramble your data". ZDNet. CBS Interactive.
  10. Paul, Ian (14 January 2014). "Three-year, 27,000 drive study reveals the most reliable hard drive makers". PC World. Retrieved 17 May 2014.
  11. Mittal et al. , "A Survey of Software Techniques for Using Non-Volatile Memories for Storage and Main Memory Systems", IEEE TPDS, 2015
  12. Schoeb, Leah (January 2013). "Should you believe vendors' jaw-dropping solid-state performance specs?". Storage Magazine. Retrieved 1 April 2013.
  13. Mearian, Lucas (3 August 2009). "Intel confirms data corruption bug in new SSDs, halts shipments". ComputerWorld. Retrieved 17 June 2013.
  14. "More hard drive firmware bugs cause data loss". Defcon-5.com. 5 September 2009. Archived from the original on 18 May 2014. Retrieved 17 June 2013.
  15. گفت، اسما (۲۰۲۲-۰۵-۱۷). «SSD یا HDD: مقایسه عملکرد حافظه SSD در مقابل HDD - پی سی مکتب». پی سی مکتب - اموزش کامپیوتر گام به گام. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۱۸.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]