جرارد پیکه

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جرارد پیکه
پیکه با اسپانیا در سال ۲۰۱۸
اطلاعات شخصی
نام کامل جرارد پیکه برنابئو[۱]
زادروز ۲ فوریهٔ ۱۹۸۷ ‏(۳۷ سال)
زادگاه بارسلون، اسپانیا
قد ۱٫۹۴ متر (۶ فوت ۴ ۱۲ اینچ)[۲]
پست مدافع میانی
باشگاه‌های جوانان
۱۹۹۷–۲۰۰۴ بارسلونا
۲۰۰۴–۲۰۰۵ منچستر یونایتد
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۰۴–۲۰۰۸ منچستر یونایتد ۱۲ (۰)
۲۰۰۶–۲۰۰۷رئال ساراگوسا (قرضی) ۲۲ (۲)
۲۰۰۸–۲۰۲۲ بارسلونا ۳۹۷ (۲۹)
مجموع ۴۳۱ (۳۱)
تیم ملی
۲۰۰۲–۲۰۰۳ زیر ۱۶ سال اسپانیا ۷ (۲)
۲۰۰۴ زیر ۱۷ سال اسپانیا ۸ (۳)
۲۰۰۶ زیر ۱۹ سال اسپانیا ۸ (۳)
۲۰۰۷ زیر ۲۰ سال اسپانیا ۵ (۱)
۲۰۰۶–۲۰۰۸ زیر ۲۱ سال اسپانیا ۱۲ (۱)
۲۰۰۹–۲۰۱۸ اسپانیا ۱۰۲ (۵)
۲۰۰۸–۲۰۱۹ کاتالونیا ۱۰ (۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۹

جرارد پیکه برنابئو (به اسپانیایی: Gerard Piqué Bernabéu), تلفظ کاتالان: [ʒəˈɾaɾt piˈke βəɾnəˈβew]؛ بازیکن سابق فوتبال اهل کشور اسپانیا است که در پست مدافع میانی بازی می‌کرد. او یکی از بهترین دفاع وسط های تاریخ فوتبال نیز می باشد. مثلث سه نفره او با کارلوس پویول و سرخیو راموس در تیم ملی اسپانیا یکی از موفق ترین مثلث های دفاعی تاریخ فوتبال می باشد.

وی همچنین اولین نفری است که مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را در دو سال پیاپی با دو تیم گوناگون به‌دست‌آورد.[۳]

جرارد پیکه در ۱۲ آبان ۱۴۰۱، در خبری ناگهانی اعلام کرد که در بازی روز شنبه مقابل آلمریا، برای آخرین‌بار در استادیوم نیوکمپ بازی خواهد کرد. همچنین این بازیکن در بیانیهٔ خود اشاره کرده‌است که: «دیر یا زود، به بارسا بر می‌گردم».[۴]

افتخارات

منچستریونایتد

بارسلونا

https://capitalxtend-fa.com/fa/register?referral=1160 اسپانیا

زندگی شخصی

پیکه در خانواده‌ای کاتالان بزرگ شد. پدرش خوان، کشاورز و مادرش، مونتسرات، پرستار یک بیمارستان بودند. او برادر کوچکتری به نام دانیال دارد. پدربزرگش، آمادور برنابئو، معاون سابق مدیریت بارسلونا بود.[۵] او در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفریقا با خواننده معروف کلمبیایی شکیرا ملاقات کرد. شکیرا در ۲۹ مارس ۲۰۱۱ رابطه‌شان را با قرار دادن عکسی از آن دو با این عنوان «تقدیم به تو آفتاب من» به زبان اسپانیایی رسماً تأیید کرد.

جرارد پیکه و نیمار

پیکه و شکیرا با هم ازدواج نکرده و به صورت ازدواج سفید با هم رابطه داشتند.[۶] در ۲۲ ژانویهٔ ۲۰۱۳ اولین فرزند آن‌ها به نام میلان به دنیا آمد و حدود دو سال بعد در ۲۹ ژانویهٔ ۲۰۱۵ دومین فرزندشان ساشا متولد شد. تا اینکه از اوایل سال ۲۰۲۲ به دلیل آنچه خیانت پیکه به شکیرا عنوان می‌شود، رابطه آنها به سردی گرایید و در نهایت از اواسط آن سال تصمیم به پایان رابطه و شراکت زندگی خود گرفتند.

پیکه و تراکتور

پیکه در یک برنامه اینترنتی ناگهان با سؤال یکی از میهمانان در خصوص پاکو خمس، سرمربی فعلی تراکتور که در فوتبال اسپانیا مشهور است، مواجه می‌شود. این میهمان از پیکه در مورد خمس سؤال می‌کند و از او می‌پرسد که: «آیا می‌دانی خمس در ایران مربی چه تیمی است؟» پیکه در جواب او می‌گوید: «نه. بگو، چه تیمی؟» پاسخ میهمان برنامه و نام بردن از تراکتور، خنده پیکه را به دنبال دارد چرا که فکر می‌کند میهمان برنامه با او شوخی می‌کند. بعد از خنده‌های پیکه، میهمان برنامه به او می‌گوید: «نه جدی می‌گویم. اسم یک تیم قدیمی و بزرگ فوتبال در آنجاست.».[۷]این حرکت جرارد پیکه، واکنش تند هواداران تراکتور را در پی داشت و صفحه اینستاگرام او به محل کامنت‌های طرفدار تیم تبریزی بدل شد. شماری از هواداران تراکتور قدمت این باشگاه را به پیکه یادآوری کرده‌اند و شماری دیگر با جملاتی نظیر «پیکه یادت باشه، تراکتور سرورته» علاقه خود را به تیم‌شان ابراز کردند.[۸]

جستارهای وابسته

منابع

  1. "FIFA World Cup South Africa 2010: List of Players" (PDF). Fédération Internationale de Football Association (FIFA). 4 June 2010. p. 29. Archived from the original (PDF) on 17 May 2020. Retrieved 13 September 2013.
  2. "Gerard Piqué profile". FC Barcelona. Retrieved 24 March 2015.
  3. «Top 10 defenders of last decade (2010-2019)» (به انگلیسی). ۴ فوریه ۲۰۲۰.
  4. «جرارد پیکه برای آخرین‌بار در نیوکمپ بازی می‌کند؛ خداحافظی مدافع کهنه‌کار اسپانیایی از فوتبال». هواداری. ۱۳ آبان ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. Guardian
  6. «جرالد پیکه و شکیرا بچه‌دار شدند». بی‌بی‌سی فارسی. ۴ بهمن ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۳.
  7. ورزش سه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲). «پیکه باورش نشد خمس سرمربی تراکتور است!». ورزش سه. دریافت‌شده در ۹ خرداد ۱۴۰۲.
  8. ورزش سه (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲). «حمله 800 هزار نفری تراکتوری‌ها به جرارد پیکه!». ورزش سه. دریافت‌شده در ۹ خرداد ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون