۹ ام۱۳۳ کورنت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۹اِم۱۳۳ کورنت
سرباز روس در حال شلیک کورنت (سال ۲۰۱۷)
نوعموشک هدایت‌شونده ضدتانک
خاستگاهروسیه
تاریخچه خدمت
خدمت۱۹۹۸–اکنون
استفاده‌شده توسطکاربران را ببینید.
جنگ‌هاجنگ عراق
جنگ اسرائیل و لبنان (۲۰۰۶)
منازعه فلسطین-اسرائیل
جنگ داخلی سوریه
جنگ داخلی عراق (۲۰۱۷–۲۰۱۴)
جنگ در دونباس
جنگ داخلی یمن (۲۰۱۵–کنون)

شورش در صحرای سینا
جنگ ناگورنو قره‌باغ (۲۰۲۰)[نیازمند منبع]
بحران ۲۰۲۱ اسرائیل و فلسطین

جنگ ۲۰۲۳ اسرائیل وفلسطین
تاریخچه تولید
طراحدفتر طراحی تجهیزات کابی‌پی
تاریخ طراحی۱۹۸۸–۱۹۹۸
سازندهدگیتاریوف
قیمت واحد۶٬۲۳۰ دلار به‌ازای هر موشک (۲۰۱۲, قیمت صادراتی)[۱]
تاریخ تولید۱۹۹۴–اکنون
تعداد ساخته‌شده۳۵٬۰۰۰ موشک (تا سال ۲۰۰۹)
ویژگی‌ها (۹اِم۱۳۳)
وزن۲۷ کیلوگرم (۲۹ کیلوگرم با لولهٔ پرتاب‌گر) / ۶۳٫۷ کیلوگرم (به‌همراه سه‌پایه/تجهیزات شلیک)[۲]
طول۱۲۰۰ میلی‌متر
قطر۱۵۲ میلی‌متر
طول بال۴۶۰ میلی‌متر
سر جنگیسلاح گرمافشاری
وزن سر جنگی۴٫۶ کیلوگرم (۱۰ پوند) HEAT[۳]
سازوکار
انفجار
فیوز ضربه‌ای

پیشرانموشک سوخت جامد
برد
عملیاتی
  • کورنت
    ۱۰۰–۵۵۰۰ متر
  • کورنت مدل ئی‌ام[۴][Note ۱]
    ۸٬۰۰۰ متر (ضدتانک),
    ۱۰٬۰۰۰ متر (انفجاری قوی)
سامانهٔ
هدایت
SACLOS لیزر beam riding
سامانهٔ
فرمان
دو سطح کنترلی
دقتکمتر از ۵ متر
سکوی
پرتاب
اشخاص، خودروها، Kornet-T, Kornet-D, Bumerang-BM, Kornet-D1 Pokpung-Ho IV

کورنت (به روسی: Корнет) نوعی موشک هدایت‌شونده ضدتانک سنگین روسی است که در سال ۱۹۹۴ ارائه شد. این موشک نسل دوم، برای انهدام تانک‌های اصلی میدان نبرد نسل جدید و هلیکوپترهای کند و ارتفاع پایین طراحی شده اما به خاطر هزینهٔ بالای تولید قرار نیست به‌طور کامل جای سیستم‌های ضدتانک قبلی را بگیرد. کد گراو این موشک، ۹اِم۱۳۳ و نام ناتو آن AT-14 Spriggan است. این موشک نخستین بار در سال ۱۹۹۸، وارد خدمت عملیاتی در نیروهای مسلح روسیه شد.[۵]

کورنت برخلاف دیگر موشک‌های ضدتانک از هدایت سیمی استفاده نمی‌کند بلکه با پرتو لیزر به سوی هدف حرکت می‌کند. این موشک ۲۷ کیلوگرم وزن و توانایی عبور از ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر زره فولادی را دارد و در مسافت‌های ۱۰۰ تا ۵۵۰۰ متری کارایی دارد و مدلی از آن با سرجنگی گرمافشاری برای استفاده علیه سنگرها و نفرات نیز طراحی شده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، ارتش سرخ سعی در جایگزینی موشک قدیمی کنکورس (آتی-۵) که در آن زمان بیش از ۲۰ سال بود که در خدمت بود با یک موشک جدید و کارآمدتر داشتند. که این طرح سرانجام در سال ۱۹۹۴ توسط دفتر طراحی تجهیزات کابی‌پی با نام کورنت معرفی شد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

موشک کورنت یک موشک هدایت‌شونده ضدتانک سنگین است که برای مقابله با تانک‌های نسل حاضر و همچنین اهداف هوایی در ارتفاع کم و با سرعت کم مانند بالگردها طراحی شده‌است. نام مدل صادراتی این موشک، کورنت-ئی است.. موشک کورنت دارای ۴ بال کوچک در عقب و ۲ بال کوچک در دماغه است این موشک روی سه‌پایه و انواع خودروهای زرهی مانند بی‌ام‌پی-۳ قابل نصب است و توسط دو نفر قابل حمل می‌باشد و مدت زمان عملیاتی نمودن آن نیز از ۱ دقیقه تجاوز نمی‌کند.

موشک کورنت با دو سر جنگی قابل استفاده است:

  1. برای اهداف انسانی و جنگ‌های شهری (ترموباریک)
  2. سر جنگی دومرحله‌ای برای مقابله با اهداف زرهی دارای زره واکنشی انفجاری

برد موشک کورنت در روز حداقل ۱۰۰ متر و حداکثر ۵۰۰۰ متر است و برد این موشک در شب حداقل ۱۰۰ متر و حداکثر ۳۵۰۰ متر است.

موشک کورنت یکی از موشک‌های نسل دو است که برای مقابله با جمینگ از یک سیستم لیزری جدید استفاده می‌شود. این سیستم معادل سیستم به‌کار رفته در اف‌جی‌ام-۱۴۸ جاولین است.

در جنگ‌های اخیر ثابت شده که این موشک در جنگ‌های شهری در برابر بسیاری از زره‌پوش‌های معروف مانند مرکاوا مارک ۳اسرائیل، آبرامز و استریکر آمریکا و بی‌ام‌پی و بی‌تی‌آر-۹۰ روسیه مؤثر است. شواهد در جنگ حزب‌الله و اسراییل ۲۰۰۶ و جنگ عراق ۲۰۰۳ نشان می‌دهد که کورنت مافوق صوت است.

سوخت موشک توسط سوخت جامد تأمین می‌شود. در ضمن موشک دارای دو اگزوز می‌باشد و از یک سیستم لیزری SACLOS (هدایت لیزری خط دید نیمه‌اتوماتیک) استفاده می‌کند.

سیستم هدایت این موشک در برابر اقدامات الکترونیکی مقاوم است و قابلیت عملیات در همهٔ شرایط آب‌وهوایی و روز و شب را داراست. این موشک با کلاهک دومرحله‌ای قابلیت نفوذ ۱۰۰۰–۱۲۰۰ میلی‌متر پشت سر زره واکنشگر را داراست. همراه موشک کورنت سه‌پایه پرتاب ۹پی۱۶۳–۱ و دوربین حرارتی ۱پی‌ان۷۹ نیز می‌باشد.

سیستم کورنت قابلیت نصب بر روی سیستم خودکششی بر پایه نفربر بی‌ام‌پی-۳ را داراست این سیستم زرهی که به‌طور جداگانه‌ای تولید می‌شود که از این لحاظ بسیار شبیه عملکرد سیستم موشکی Khrizantema می‌باشد و نام آن ۹K۱۳۳ است دارای ۲ ریل حل موشک و بارگذاری در آن خودکار است و خودرو قابلیت حمل ۱۶ موشک ذخیره را داراست این سیستم دارای دو خدمه (راننده توپچی) و همچنین با استفاده از سیستم‌های هدایتی این سیستم قابلیت شلیک دو موشک به صورت هم‌زمان به یک هدف را دارا است.

کاب‌پ همچنین برجک کوراتت را بر مبنای کورنت به بازار عرضه نموده که دارای ۴ موشک آماده شلیک بر روی ریل است. سیستم هدایت این برجک نیز مانند ۹K۱۳۳–۱ توانایی آتش دو موشک به سوی یک هدف را داراست بنظر می‌رسد. این برجک به عنوان یک گزینه برای بهینه‌سازی نفربرهای سری بی‌تی‌آر و بی‌ام‌پی-۱ و دیگر نفربرها و خودروهای جنگی پیاده‌نظام و همین‌طور قایق‌های گشتی طراحی شده‌است، همچنین این برجک علاوه بر دارا بودن ۴ موشک دارای یک توپ مسلسل ۳۰ میلی‌متری ۲آ۷۲ نیز می‌باشد، وزن کلی برجک ۱۵۰۰ کیلوگرم است. همچنین دفتر طراحی کاب‌پی در حال طراحی برجک دیگری با نام BEREZHOK می‌باشند که این برجک نیز دارای موشک کورنت می‌باشد.

تاریخچه عملیاتی[ویرایش]

پرتاب موشک کورنت

در طول تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی در طی نبرد خود با موشک‌های کورنت موجود در عراق مواجه شدند. GlobalSecurity.org ادعا می‌کند که ۳۶ تانک M۱ ابرامز و ۱۳ نفربر M۲ برادلی غیرفعال شدند اما جز چند مورد مابقی به‌طور کامل نابود نشدند.

در جنگ عراق ۲۰۰۳ نیروی‌های ویژه عراق بعثی در تیم‌های سه‌نفره با پوشیدن لباس غیرنظامی و سوار بر نیسان وانت علیه ستون‌های زرهی و ۳ لشکر پیاده آمریکا وارد عمل شدند. آن‌ها سطوح پهن هر وسیله زرهی را از فواصل چندین کیلومتری مورد هدف قرار می‌دادند. در نخستین هفتهٔ تهاجم به عراق، حداقل ۱۲ تانک آبرامز و ۲۳ خودرو جنگی پیاده‌نظام از نوع برادلی غیرفعال شد.[۶][۷] آمریکایی‌ها بسیار علاقه‌مند بودند تا یک نمونه دست‌نخورده کورنت را به‌دست آورند و تا حدودی نیز موفق شده و یک لانچر شلیک شده را پیدا کردند.

در جنگ ۳۳ روزه بار دیگر سوریه با انتقال کورنت به حزب‌الله لبنان کمک فراوانی کرد که باعث خسارت‌هایی به زره ۲۴ تانک مرکاوای اسرائیلی و نابودی کامل حداکثر ۸ دستگاه از آن‌ها شد.[۸] ارتش اسرائیل توانست یک موشک سالم کورنت و لانچرش را در یکی از مواضع حزب‌الله در روستای قندوریه به‌دست‌آورد.[۹][۱۰] به گزارش دیلی تلگراف جعبه‌های مهمات این موشک با نام و آرم وزارت دفاع سوریه و نوشته‌ای به نام: تأمین‌کننده: کاب‌پی تولا روسیه مشخص شده بودند. چند ماه پس از آتش‌بس مدارکی از جمله عکس‌هایی رو شد که نشان می‌داد که حزب‌الله دارای این موشک می‌باشد. مقامات اسرائیلی اظهار داشتند که این موشک‌ها از طریق سوریه قاچاق شده و در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفته‌اند اما دولت روسیه این اتهامات را بی‌اساس دانست.

کاربران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. https://sdelanounas.ru/blogs/38458/
  2. Gao, Charlie. "Russia Has a Missile to Kill NATO Tanks If War Ever Comes". The National Interest. Archived from the original on 2018-12-16. Retrieved 2018-12-15.
  3. Kornet anti-tank guided weapon captured by Syrian Islamist rebels بایگانی‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۲۹ توسط Wayback Machine - Armamentresearch.com, 26 September 2014
  4. "ЦАМТО / Новости / На авиасалоне МАКС-2011 КБП впервые представит ПТРК "Корнет-ЭМ"". 20 July 2011. Archived from the original on 18 November 2014. Retrieved 13 November 2014.
  5. «Kornet». web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۲-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۱.
  6. "Kornet (AT-14)". GlobalSecurity.org. Archived from the original on 2006-01-27. Retrieved 2006-02-02.
  7. "Russian Kornet Anti-Tank Missile FAQ". ABC News. 6 January 2006. Archived from the original on 7 January 2017. Retrieved 28 November 2016.
  8. "Russian Anti-Armour Weapons and Israeli Tanks in Lebanon". Moscow Defence Brief. 2007. Archived from the original on 2008-09-16. Retrieved 2008-11-18.
  9. "waronline.org - Потери бронетанковой техники во Второй Ливанской войне". Archived from the original on 25 April 2015. Retrieved 10 May 2015.
  10. "Танк "Меркава" (Израиль)". Archived from the original on 20 May 2015. Retrieved 10 May 2015.
  11. "Algeria could become Russia's main military partner - paper". RIA Novosti. 2007-03-29. Archived from the original on 8 December 2008. Retrieved 2008-11-17.
  12. "Azerbaijan conducts military exercise - paper". Panarmenian. 2010-12-15. Retrieved 2010-12-16.
  13. Αμυντική Βίβλος 2008-2009 (journal), Defence Net Media, page 64
  14. Hamas claims responsibility for missile strike on bus that wounded boy, CNN
  15. Blomfield, Adrian (2006-08-15). "Israel humbled by arms from Iran". The Daily Telegraph. London.
  16. "Proof of the location of the Hezollah's military infrastructure and operational activities carried within the civilian population" (PDF). IICC. p. 92. Archived from the original (PDF) on 5 February 2012. Retrieved 8 July 2012.
  17. "Противотанковое оружие "Хизбаллы": трофеи Второй Ливанской войны". Archived from (Russian) the original on 21 April 2014. Retrieved 8 July 2012. {{cite news}}: Check |url= value (help)
  18. "דו"ח בעניין ירי נ"ט במלחמה האחרונה 2006". Fresh.co.il. Archived from (Hebrew) the original on 24 September 2015. Retrieved 8 July 2012. {{cite news}}: Check |url= value (help)
  19. http://www.tabnak.ir/fa/news/256473/دهلاویه-پایانی-بر-اسطوره-آبرامز-و-مرکاوا
  20. http://www.mashreghnews.ir/fa/news/134666/10-نوع-موشک-ضدزره-ایران-از-توفان-تا-دهلاویه-عکس
  21. Kornet
  22. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲ اكتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۴ اوت ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  23. Bouckaert, Peter (2011-08-04). "Bombs Away - A look at Qaddafi's arsenal, now in rebel hands". Foreign Policy. Washington D.C. Archived from the original on 28 اكتبر 2014. Retrieved 8 July 2012. {{cite news}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  24. KBP News بایگانی‌شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine KBP Official Website (in Russian).
  25. (Russian) "Россия передала Турции противотанковые комплексы". Lenta.ru. 2010-07-01. Retrieved 2010-07-01. {{cite web}}: Check |url= value (help)

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «موشک کورنت / AT-14 Spriggan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای فارسی، بازبینی‌شده در ۵ ژوئیه ۲۰۱۰.
خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «Note» وجود دارد، اما برچسب <references group="Note"/> متناظر پیدا نشد. ().