۳دی‌او

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۳دی‌او
۳DO Interactive Multiplayer
۳دی‌او مدل FZ-۱
توسعه‌دهندهشرکت ۳دی‌او
سازندهپاناسونیک، سانیو و شرکت ال‌جی
گونهکنسول بازی ویدئویی
نسلنسل پنجم
تاریخ انتشارآ. ش ۴ اکتبر ۱۹۹۳ ژاپن ۲۰ مارس ۱۹۹۴
متوقف‌شده۱۹۹۶[۱]
واحدهای فروخته‌شده۲ میلیون[۲]
رسانهلوح فشرده
CPU۳۲-بیتی، ۱۲٫۵ مگاهرتز (بر پایه معماری آرم)
سرویس‌های برخططراحی شد ولی کنسل گردید[۱]
پرفروش‌ترین بازیژکس (Gex)[۳][۴]
جانشینام۲ (کنسل شد)

۳دی‌او (به انگلیسی: ۳DO Interactive Multiplayer) که به اختصار ۳DO نیز نامیده می‌شود، نام یک کنسول بازی ویدئویی از نسل پنجم است که توسط شرکت ۳دی‌او طراحی و ایده پردازی شد. این شرکت که به وسیله کارآفرین و مؤسس الکترونیک آرتس (تریپ هاوکینز) پایه‌ریزی شده بود ایده ساخت کنسول را عرضه کرد ولی به تنهایی اقدام به ساخت و عرضه آن ننمود. ایده اصلی این کنسول با استفاده از یک سری مشخصه‌های اصلی دو تن از شرکت New Technologies Group به نام‌های «دِیو نیدل»[۵] و «رابرت جِی میکال»[۶] ارائه شد و اجازه طراحی کنسول بر پایه مشخصه‌های مورد نظر را به شرکت‌های دیگر نیز می‌داد. نخستین مدل در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت پاناسونیک معرفی گردید و در سال ۱۹۹۴، دو شرکت سانیو و گلدستار (در حال حاضر با نام شرکت ال‌جی شناخته می‌شود) ویرایش دیگری از سخت‌افزارهای این کنسول را ارائه کردند.

۳دی‌او با وجود آن‌که دچار یک ارتقاء محسوس در زمینه طراحی و عرضه خود شده بود (از جمله آن‌که در مجله تایم به عنوان محصول سال ۱۹۹۳ نام برده شده بود) اما قیمت بالای آن (۶۹۹٫۹۵ دلار) مانع از آن شد که به موفقیت‌های بالای به دست آمده توسط رقیبانش، نینتندو و سگا دست یابد؛ و در نهایت سه سال بعد از تولید در سال ۱۹۹۶ میلادی تولید این کنسول قطع گردید.[۷]

این سامانه بازی ویدئویی در ۴ اکتبر ۱۹۹۳ در آمریکای شمالی و در ۲۰ مارس ۱۹۹۴ در ژاپن وارد بازار شد.

وبگاه آی‌جی‌ان این کنسول را در میان ۲۵ کنسول مورد اشاره خود، در رده ۲۲ برترین کنسول‌های بازی رایانه‌ای در تمام دوران‌ها قرار داد.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "پیشرفته‌ترین سیستم‌های بازی ویدئویی در دنیا (آرشیو)" (به انگلیسی). GameSpy. Archived from the original on 15 April 2012.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  2. Blake Snow (۴ مهٔ ۲۰۰۷). "ده کنسول که کم‌ترین فروش تاریخ را داشتند (آرشیو)" (به انگلیسی). GamePro. Archived from the original on 8 May 2007.
  3. «At the Deadline». GamePro. IDG (۸۵): صفحه ۱۷۴. ۱۹۹۵.
  4. «Tidbits...». ماهنامه الکترونیک گیمینگ. Ziff Davis (۷۶): صفحه ۱۹. ۱۹۹۵.
  5. Dave Needle
  6. Robert J. Mical
  7. «۳DO - 1993-1996 - Classic Gaming». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۲.
  8. «۲۵ کنسول برتر در تمام دوران‌ها». آی‌جی‌ان.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی