یاکریم اوراسیایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یاکریم اوراسیایی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرنده
راسته: کبوترسانان Columbiformes
تیره: کبوتران Columbidae
سرده: قمری‌ها

Streptopelia

گونه: S. decaocto
نام دوبخشی
Streptopelia decaocto
(Frivaldszky, 1838)

یاکریم اوراسیایی یا یاکریم معمولی (نام علمی: Streptopelia decaocto) یک گونه از تیرهٔ کبوتران و بومی آسیا است.

یاکریم بزرگتر از دیگر گونه‌های قمری است و رنگ آن شنی صورتی یا نخودی کم‌رنگ است و نیم‌طوق سیاهی در پشت گردن دارد. پرواز این پرنده با سرعت کم است و بال‌هایش را بسیار کم تکان می‌دهد خیلی ها به اشتباه به این پرنده پاختر می گویند اما اسم اصلی این پرنده یا کریم است.[۱]

[۱][پیوند مرده]

تمایز با دیگر گونه‌های قمری[ویرایش]

قمری خانگی که در شهر و روستاها به سر می‌برند، که در بیشتر گویش‌های ایرانی به آن کبوتر باغی، یا گاه «یاکریم» نامیده می‌شود. در نواحی شمال شرقی ایران به‌ویژه خراسان این پرنده با نام موسی کو تقی شناخته می‌شود.[۲][۳][۴] از سویی یاکریم در باغات دور از شهر و روستاها به سر می‌برد و با تکرار صدای «کو کو» شناخته می‌شود تا جایی که در بعضی نواحی مانند گناوه به کوکو مشهور است[۵] و بر خلاف قمری خانگی طوق دارد.

تفاوت یاکریم اوراسیایی با یاکریم سرخ رنگ روتنه شنی آنست، درحالی‌که یاکریم سرخ روتنه قرمز - قهوه‌ای دارد. هر دو پرنده طوق سیاهی در پشت گردن دارند. قمری خانگی نیز در شکل و اندازه مانند یاکریم سرخ است با این تفاوت که طوقی در گردن ندارد.

فیلم یاکریم در حال غذا دادن به جوجه خود
سر و گردن یاکریم
این پرنده قمری خانگی است که گاه «یاکریم» نامیده می‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. یاکریم وبگاه کویرها و بیابانهای ایران
  2. دکتر:، العلوی، هادی، «(عالم الطیور والحیوانات) »، دارالعودة، بیروت، لبنان، چاپ پنجم سال ۱۹۹۸ میلادی به (عربی).
  3. عطاءالله، سمیر، (موسوعة المعلومات العامة) . دار عطاءالله للنشر والتوزیع، بیروت، لبنان، چاپ هشتم، سال انتشار ۱۹۸۴ میلادی به (عربی).
  4. خالقی‌زاده، ابوالقاسم (۱۴۰۰). فرهنگ نام‌های محلی پرندگان ایران. تهران: مؤسسه ایرانشناسی. صص. ۴۳۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۸۳۵۱-۵۲-۸.
  5. خالقی‌زاده، ابوالقاسم (۱۴۰۰). فرهنگ نام‌های محلی پرندگان ایران. تهران: مؤسسه ایرانشناسی. صص. ۴۳۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۸۳۵۱-۵۲-۸.