یاریجان علیا (کرمانشاه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یاریجان علیا (کرمانشاه)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمانشاه
شهرستانکرمانشاه
بخشفیروزآباد
دهستانجلال‌وند
نام محلیکُله لوت
یاریجان علیا (کرمانشاه) بر ایران واقع شده‌است
یاریجان علیا (کرمانشاه)
۳۳°۵۴′۱۴″شمالی ۴۷°۰۵′۲۳″شرقی / ۳۳٫۹۰۳۹۵۷°شمالی ۴۷٫۰۸۹۸۳۷°شرقی / 33.903957; 47.089837
مردم
جمعیت۹۲ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۴۹۰۷۶
پیش‌شمارهٔ تلفن0832

یاریجان علیا (کرمانشاه)، روستایی از توابع بخش فیروزآباد شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است.فاصله این روستا تا شهر کرمانشاه حدود ۷۰ کیلومتر است . شغل مردم کشاورزی عمدتاً دیم شامل گندم ، جو، نخود، عدس می‌باشد و در حد محدود هم دامداری رواج دارد . قبلاً که منابع آب رو زمینی و زیر زمینی مطلوب بود محصولات آبی هم شامل خیار، گوجه فرنگی و ... کشت می شد. به علت محدود بودن زمین کشاورزی و منابع اشتغال، جوانان روستا عمدتاً به شهرها مهاجرت کرده‌اند. روستا دارای جنگل‌های تنک زاگرسی خصوصاً درختان بلوط میباشد . زمستان های سرد و تابستان های گرم از خصوصیات آب و هوایی این منطقه می‌باشد . زبان مردم روستا لکی می‌باشد . روستا دارای مدرسه ، مسجد ، خانه بهداشت و تعدادی مرغداری در اندازه کوچک می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان جلال‌وند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.نبود امکانات اشتغال پایدار در روستا و کاهش محسوس منابع آب و کمبود زمین کشاورزی موجب مهاجرات روستائیان به شهر شده لکن جمعیت ساکن عمدتاً دارای میانگین سن بالایی می باشند . استعداد هوش خدادادی ساکنین روستا باعث شده که ازبین جوانان افرادی به مدارج عالی علمی ، اداری و ... رسیده اند و در صورت توجه خاص به منطقه بدون شک سرمایه انسانی مستعدی در منطقه وجود دارد .

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.