یادبود کشتار خوجالی در برلین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یادبود کشتار خوجالی در برلین (به ترکی آذربایجانی: Xocalı abidəsi (Berlin))، (به آلمانی: Chodschali-Denkmal in Berlin)[۱] یک بنای یادبود برای کشتار خوجالی که توسط نیروهای مسلح ارمنستان علیه مردم جمهوری آذربایجان در تاریخ ۲۵-۲۶ فوریه، ۱۹۹۲ رخ داد، گرامی داشته می‌شود. که در بخش استگلیتز-زهلندرف[پ ۱] برلین قرار دارد. عاکف عسگروف، علی عبدالله‌یف، سلهب محمدوف از مجسمه‌سازان این اثر بنای یادبود هستند. ابراهیم اخراری هنرمند و مجسمه‌ساز آذربایجانی مقیم برلین آغازگر این بنای یادبود بوده‌است.

رونمایی[ویرایش]

مراسم رونمایی این بنای یادبود در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۱، توسط نوربرت کوپ[پ ۲] شهردار بخش استگلیتز-زهلندرف، عدالت ولی‌یف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، نماینده آذربایجانی‌های دور از وطن، جامعهٔ برجسته علمی آلمان و چهره‌های فرهنگی جمهوری آذربایجان و آلمان شرکت کردند.[۲] ابراهیم اخراری و پرویز شهبازوف سفیر جمهوری آذربایجان در آلمان نیز از سخنرانان این مراسم بوده‌اند.[۳]

شرح بنای یادبود[ویرایش]

این بنا، متشکل از سه مجسمه برنزی، که به معنی امید به آینده و زندگی مسالمت‌آمیز ملت‌ها می‌باشد.[۲] و کلمهٔ "خوجالی" به زبان ترکی آذربایجانی نوشته شده‌است. بر روی صفحه‌ای که در پای کتیبه قرار داده شده‌است، نوشته‌های زیر موجود است:

“برای تحمل، مدارا، صلح و دموکراسی در برابر جنگ و خشونت."

یک هدیه به استکلیتز-زهلندروف

عاکف عسگروف

سلهب محمدوف

علی عبدالله‌یف

ابراهیم اخراری

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. Steglitz-Zehlendorf
  2. Norbert Kopp

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]