گوبکلی‌تپه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوبکلی‌تپه
سازه‌های A - D
خرابه‌های گوبکلی‌تپه
گوبکلی‌تپه در ترکیه واقع شده
گوبکلی‌تپه
موقعیت در ترکیه
موقعیتÖrencik، استان شانلی‌اورفه، ترکیه
منطقهمیان‌رودان
نوعجایگاه مقدس
تاریخ
ساخته‌شدههزارهٔ دهم پیش از میلاد
رهاشدههزارهٔ هشتم پیش از میلاد
دوره‌هانوسنگی پیش‌ازسفال تا B
اطلاعات بیشتر
وضعیتبه خوبی باقی‌مانده‌است
وبگاهreferences:[۱] Megalithic Portal

گوبکلی‌تپه (به ترکی Göbekli Tepe) در استان شانلی‌اورفه ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد. این تپه به‌عنوان کهن‌ترین[نیازمند منبع] مکان پرستش و رسوم دینی شمرده می‌شود، که تاریخ دوازده‌هزارسالهٔ آن گواهی یافتن اولین مکانی است که بشر در آن به تعداد زیادی زیسته‌است.[نیازمند منبع] این اثر تاریخی، باید کار گروه عظیمی انسان در آن منطقه باشد.

قدیمی‌ترین خرسنگ‌های کشف شده در گوبکلی تپه قرار دارد. این خرسنگ که قدمتش به دوران نوسنگی پیش از سفال آ می‌رسد از بیست دایره تشکیل شده که در کل شامل دویست ستون سنگی به ارتفاع تقریبی شش متر هستند.[۲] کاربرد این خردسنگ‌ها معلوم نیست اما نظریه غالب بر این است که کسی در پیرامون آن سکونت نداشته و صرفاً به منظور پرستش ساخته شده‌است. یووال هرری در کتاب انسان خردمند توضیح داده‌است که مرکز فرهنگی گوبکلی تپه احتمالاً به نحوی با نخستین اهلی سازی گندم در ارتباط است. برای تغذیهٔ انسان‌هایی که این سازه‌های عظیم را می‌ساختند و از آن‌ها استفاده می‌کردند به غذای بسیار زیادی نیاز بود. خوراک جویان برای ساخت چنین معبد عظیمی و تأمین مواد غذایی برای نیروهای آن شروع به اهلی کردن گندم کردند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "GHF - Gobekli Tepe, Turkey - Overview", globalheritagefund.org: GHF3.
  2. Sagona, Claudia. The Archaeology of Malta (به انگلیسی). Cambridge University Press. p. 47. ISBN 978-1-107-00669-0. Retrieved 25 November 2016.
  3. https://www.amazon.com/Sapiens-Humankind-Yuval-Noah-Harari/dp/0062316095