گواهینامه مؤسسه تخصصی لینوکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گواهینامهٔ بنیاد حرفه‌ای لینوکس (به انگلیسی: Linux Professional Institute Certification) یا LPIC، یک گواهینامهٔ معتبر در زمینهٔ لینوکس است که توسط نماینده‌های بنیاد حرفه‌ای لینوکس (به انگلیسی: Linux Professional Institute) در سراسر جهان برگزار می‌گردد.

هدف گواهینامهٔ بنیاد حرفه‌ای لینوکس تأیید صلاحیت متخصصین فناوری اطلاعات در زمینهٔ سیستم‌عامل لینوکس و ابزارهای مرتبط با آن است. این مدرک وابسته به توزیع خاصی نیست و با توجه به استاندارد اصلی لینوکس و سایر استانداردها و قراردادهای مرتبط طراحی شده‌است.[۱]

گواهینامه‌ها[ویرایش]

گواهینامه‌های LPIC در چند سطح مختلف قابل دریافت است. تصمیم اینکه کدام یک از وظایف در هر سطح قرار گیرد توسط ارزیابی «آنالیز وظایف شغلی» (به انگلیسی: Job Task Analysis) صورت گرفته‌است. برای هر یک از مراحل طراحی امتحانات، «آنالیز وظایف شغلی» از طریق مراحل هوش‌سنجی شناخته شده انجام گرفته‌است تا ارتباط و کیفیت بالای آن تضمین شود.[۱]

گواهینامهٔ مدیریت سطح پایین لینوکس (LPIC-1)[ویرایش]

گواهینامهٔ مدیریت سطح پایین لینوکس (به انگلیسی: Junior Level Linux Certification) اولین گواهینامه از این سری می‌باشد که اولین بار در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۰ برگزار شد، و آخرین بازبینی بر روی آن در سال ۲۰۰۹ صورت گرفته‌است. برای دریافت این گواهینامه، قبولی در دو آزمون ۱۰۱ و ۱۰۲ این مؤسسه ضروری‌ست. شرکت در این امتحان پیش‌نیاز خاصی ندارد.

توانایی‌های مورد نیاز:

  1. کار با ترمینال لینوکس
  2. انجام وظایف مدیریتی ساده همچون کمک به کاربران و اضافه کردن کاربر به سیستم، ایجاد و بازیابی پشتیبان و نیز خاموش و روشن‌کردن سیستم.
  3. نصب و تنظیم یک ایستگاه کاری (به همراه X) و اتصال آن به شبکۀ محلی یا یک رایانهٔ شخصی به اینترنت.[۲]

مدیریت سطح پیشرفته لینوکس (LPIC-2)[ویرایش]

اولین انتشار آن مربوط به ۲۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ و آخرین بازنگری در آن در اول آپریل سال ۲۰۰۹ صورت گرفت.
برای دریافت گواهینامه مؤسسه تخصصی لینوکس سطح دو، واجدین شرایط می‌بایست از دو آزمون شماره ۲۰۱ و ۲۰۲ با موفقیت عبور کنند. این آزمون‌ها می‌توانند به ترتیب دلخواه گرفته شوند اما واجدین شرایط می‌بایست پیش از آن، گواهینامه مؤسسه تخصصی لینوکس سطح یک را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند.
اهداف:

  • مدیریت ایستگاه‌های کوچک تا متوسط که دارای سرورهای لینوکس و مایکروسافت هستند.
  • مشاوره به مدیران سطح بالاتر.

سرفصل‌های آزمون ۲۰۱:[۳][۴][۵]

  • برنامه‌ریزی ظرفیت Capacity Planning
  • هستهٔ لینوکس (شخصی‌سازی و کامپایل مجدد)
  • روند بوت سیستم و پیکربندی بوت‌لودر
  • آشنایی با فایل سیستم‌ها و سرویس Udev
  • مدیریت پیشرفتهٔ تجهیزات ذخیره‌سازی
  • پیکربندی و عیب یابی شبکه
  • نگهداری و پشتیبانی سیستم

سرفصل‌های آزمون ۲۰۲:[۶][۷]

  • پیکربندی DNS
  • سرویس‌های تحت وب
  • اشتراک گذاری فایل در شبکه، SAMBA و NFS
  • پیکربندی Mail Server
  • مدیریت کلاینت در شبکه
  • امنیت سیستم

مدیریت سطح بالای لینوکس (LPIC-3)[ویرایش]

برنامه گواهینامه LPIC-3 بیانگر حد اعلی برنامه گواهینامه LPI است. LPIC-3 برای «مرحله سرمایه گذاری» حرفه ای‌های لینوکس طراحی شده‌است. LPIC-3 از تنها یک امتحان برای نقش «هسته» LPIC-3 تشکیل شده‌است. تعدادی از امتحانات تخصصی به عنوان نقشهای اضافی در راس گواهینامه «هسته» LPIC-3 پیشنهاد شده‌است. تخصصهای پیشنهاد شده شامل موارد ذیل است: محیط آمیخته، امنیت، قابلیت دسترسی بالا و مجازی سازی، وب و اینترانت ، نامه و پیام رسانی. اولین نقش تخصصی این چنینی «محیط آمیخته» در ژانویه ۲۰۰۷ در دسترس قرار گرفت و امنیت در فوریه ۲۰۰۹ منتشر شد. پیش نیازها: برای دریافت گواهینامه LPIC-3 شما باید یک گواهینامه LPIC-2 فعال داشته باشید، اما ممکن است شما امتحانات LPIC-2 و LPIC-3 را بدون هیچ ترتیبی بگیرید. هسته - گذراندن امتحان ۳۰۱. تخصص - گذراندن امتحان ۳۰۱ و هر یک از امتحانات LPI 302-306 برای دریافت گواهینامه تخصصی مربوطه. هم‌اکنون سایت LPI اهداف سه نقش تخصصی ۳۰۲، ۳۰۳ و ۳۰۴ را لیست کرده‌است. امتحان ۳۰۴ مجازی سازی است. هم‌اکنون سایت LPI یک تاریخ انتشار برای دیگر نقشها را لیست نکرده‌است.

منابع مطالعه[ویرایش]

تعهد این گواهینامه بر عدم انتشار مجموعه‌ای رسمی از اسناد آموزشی برای گواهینامه‌هایش، روال آماده‌سازی برای گذراندن آزمون‌های گواهینامه مؤسسه تخصصی لینوکس را به انتخابی شخصی بدل کرده‌است.[۸] برخی افراد می‌توانند این مسیر را با اطلاع از اهداف آزمون‌ها و مطالعه موارد آزمون از طریق صفحات راهنما (به انگلیسی: man pages) و دیگر منابع آموزشی طی کنند. برخی نیز به مطالعه کتب و حتی رفتن به کلاس‌های مربی محور مورد تأیید مراکز آموزشی روی می‌آورند. با این حال به‌طور مشخص لیست جدیدترین منابع آماده‌سازی برای امتحانات در سایت بازارچه این گواهینامه قرار دارد. واجدین شرایطی که علاقه‌مند به دریافت منابع مطالعه شامل به‌روزترین اهداف آزمون‌ها هستند می‌توانند از بخش بازارچه این گواهینامه مشاوره بگیرند. مقایسه اهداف امتحانی مندرج در این بازارچه با اهداف مطرح شده در منابع مطالعه آزاد نیز به واجدین شرایطی که منابع آزاد را انتخاب می‌کنند توصیه می‌شود.

منابع آزاد[ویرایش]

بسیاری از کاربران حرفه‌ای مجرب لینوکس برای گذراندن دوره‌های این گواهینامه ترجیح می‌دهند تا از مقاله‌های آموزشی خودآموز اینترنتی استفاده کنند.[۹] در میان محبوب‌ترین این منابع به انتخاب واجدین شرایط، سری آموزش‌های ال‌پی‌آی توسعه‌دهندگان شرکت آی‌بی‌ام قرار دارد که در حال حاضر تنها گواهینامه سطح بالای آن (LPIC-3) با اهداف مشخصه آزمون‌های کنونی مطابقت دارد. دیگر منابع آموزشی آزاد برای سطوح پائین‌تر گواهینامه هنوز در حال توسعه می‌باشند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Professional Certifications" [مدارک حرفه‌ای] (به انگلیسی). بنیاد حرفه‌ای لینوکس. Archived from the original on 25 June 2012. Retrieved 11 تیر 1391. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  2. "LPIC-1" (به انگلیسی). بنیاد حرفه‌ای لینوکس. Archived from the original on 17 May 2013. Retrieved 11 تیر 1391. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶.
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Professional_Institute_Certification#Exam_201_topics.5B6.5D
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶.
  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Professional_Institute_Certification#Exam_202_topics.5B7.5D
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶.
  8. Exam Preparation | Linux Professional Institute (LPI)
  9. «Practice Questions and Self-Study Materials | Linux Professional Institute (LPI)». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۵ ژوئیه ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]