گلاره ناظمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گلاره ناظمی
گلاره ناظمی در ۲۰۱۸
زاده ۱۳۶۲
دیلمان، شهرستان سیاهکل، گیلان[۱][۲][۳][۴]
پیشه دیگر داور فوتسال

گلاره ناظمی دیلمی (زادهٔ ۱۳۶۲ در تهران) داور ایرانی فوتسال بانوان و آقایان است.

برادر او نیز، کوپال ناظمی داور فوتبال است که در لیگ برتر فوتبال ایران قضاوت می‌کند.[۵][۶] وی از سال ۲۰۱۴ به عنوان داور بین‌المللی انتخاب شد.

در تیر ۱۴۰۰، فیفا اعلام کرد، گلارهٔ ناظمی در رقابت‌های جام جهانی فوتسال ۲۰۲۱ لیتوانی به عنوان داور حضور داشت و برای نخستین بار بود که یک داور زن ایرانی رقابت‌های جام جهانی مردان را سوت زد.[۷]

داوری در جام‌جهانی فوتسال[ویرایش]

گلاره ناظمی در کنار چهار داور زن دیگر در رقابت‌های جام جهانی فوتسال قضاوت کرد. جدا از تیم ایران، داوری فوتسال کشورمان نیز در جام جهانی نماینده دارد و ابراهیم محرابی افشار در کنار گلاره ناظمی دو داور ایرانی حاضر در این پیکارها بودند. این برای اولین بار بود که دو داور از ایران در این مسابقات سوت می‌زنند. همچنین برای اولین بار فیفا از ۵ داور زن برای قضاوت جام جهانی مردان استفاده کرد. در شرایطی که ۳۹ داور از ۶ قاره برای قضاوت در این رقابت‌ها برگزیده شدند، گلاره ناظمی از ایران در کنار چهار داور زن دیگر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۱ قضاوت کرد.[۸] براساس اعلام سایت فیفا، گلاره ناظمی برای اولین‌بار به عنوان داور اول مصاف تیم‌های ملی مصر و گواتمالا را سوت زد که در این دیدار ابراهیم محرابی افشار به عنوان داور دوم، کمک ناظمی بود تا یک کوبل ایرانی مسئولیت قضاوت این مسابقه را برعهده داشته باشند.[۹] نکتهٔ جالب بعد از پایان این مسابقه این مسابقه بود. در حاشیه این مسابقه، فاطمه سامورا ، دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال با ناظمی دیدار کرد و به خاطر قضاوت در رقابتهای جام جهانی فوتسال به وی تبریک گفت و آرزوی موفقیت در مسابقات پیش رو برای ناظمی کرد.[۱۰][۱۱][۱۲] در ادامه گلاره ناظمی به همراه ابراهیم افشار ، بازی حساس لیتوانی، میزبان جام‌جهانی و کاستاریکا را سوت زدند. وهیمنطور داور چهارم فینال جام جهانی فوتسال را برعهده داشت.[۱۳]

تجربیات داوری[ویرایش]

زندگی‌نامه[ویرایش]

گلاره ناظمی دیلمی در اسفند ۱۳۶۲ در تهران متولد شده‌است.[۲۰][۲۱][۲۲][۲۳] وی پیش از ورود به این حرفه، بازیکن فوتبال بوده و در سن ۱۷ سالگی با حمایت خانواده و به پیشنهاد برادرش کوپال ناظمی که از داوران فوتبال است، در کلاس‌های داوری ثبت نام می‌کند.[۱۴] گلاره ناظمی داوری را ابتدا با فوتبال و بعد با قضاوت در لیگ برتر فوتسال بانوان آغاز کرد.[۱۴] وی در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان مردان ۲۰۱۹ در تایلند به عنوان داور اول مسابقه تیم‌های بارسلونا برابر شنزن چین، نماینده تایلند در برابر تیم بوکاجونیورز آرژانتین، شنزن چین در برابر منگوس برزیل و دیدار پایانی مسابقات را قضاوت کرد.[۱۵]

منابع[ویرایش]

  1. «۴ زن و یک تیم ایرانی در جمع بهترین‌های فوتسال جهان». ایران وایر.
  2. «استقبال از داور فینال المپیک بانوان در دیلمان/ بازگشت گلاره و کوپال ناظمی دیلمی به دیلمان+گزارش تصویری». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  3. «برای اولین بار قضاوت بانوی گیلانی در جام ملت‌های اروپا». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  4. «دیدار با گلاره ناظمی: یکی از ۱۰ داور برتر فوتسال جهان در ۲۰۲۰». خواندی‌ها.
  5. FIFA.com (2018-10-16). "Gelareh Nazemi, Iran's refereeing pioneer". FIFA.com (به انگلیسی). Archived from the original on 31 August 2019. Retrieved 2019-08-31.
  6. "Iran's Nazemi nominated for the world's best referee". Tehran Times (به انگلیسی). 2018-12-06. Retrieved 2019-08-31.
  7. «قضاوت داور زن ایرانی در رقابت‌های جام جهانی». ورزش سه. ۹ تیر ۱۴۰۰.
  8. «‏قضاوت گلاره ناظمی و چهار داور زن در جام جهانی فوتسال». ایسنا. ۲۰۲۱-۰۸-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۵.
  9. «گلاره ناظمی، داور اول جدال گواتمالا-مصر». ورزش سه. ۲۰۲۱-۰۹-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۵.
  10. «دیدار دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال با گلاره ناظمی». طرفداری. ۲۰۲۱-۰۹-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۵.
  11. TABNAK، تابناک | (۱۴۰۰/۰۶/۲۲–۱۹:۵۸). «دیدار گلاره ناظمی با دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال». fa. دریافت‌شده در 2021-12-25. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  12. «دبیرکل فیفا به دیدار داور تاریخ‌ساز ایرانی رفت». ورزش سه. ۲۰۲۱-۰۹-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۵.
  13. «قضاوت جدید برای تیم داوری ایران در جام جهانی». ورزش سه. ۲۰۲۱-۰۹-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۵.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ ۱۴٫۲ ۱۴٫۳ ۱۴٫۴ ۱۴٫۵ «بیوگرافی گلاره ناظمی و عکس‌های متفاوت داور زن ایرانی». آرگا. ۲۰۱۹-۰۴-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۳۱.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «داور ایرانی به فینال جام باشگاه‌های جهان رسید». www.varzesh3.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۳۱.
  16. «داوران خانم ایرانی در جام ملت‌های اروپا». www.varzesh3.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۳۱.
  17. «گلاره ناظمی نیمه‌نهایی جام ملت‌ها را سوت می‌زند». www.varzesh3.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۳۱.
  18. «گلاره ناظمی در میان 10 داور برتر فوتسال جهان». www.varzesh3.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۳۱.
  19. «شروع بی نقص داوران ایرانی در جام جهانی». ورزش سه. ۲۵ شهریور ۱۴۰۰.
  20. «۴ زن و یک تیم ایرانی در جمع بهترین‌های فوتسال جهان». ایران وایر.
  21. «استقبال از داور فینال المپیک بانوان در دیلمان/ بازگشت گلاره و کوپال ناظمی دیلمی به دیلمان+گزارش تصویری». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  22. «برای اولین بار قضاوت بانوی گیلانی در جام ملت‌های اروپا». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۵.
  23. «دیدار با گلاره ناظمی: یکی از ۱۰ داور برتر فوتسال جهان در ۲۰۲۰». خواندی‌ها.