گری الکتریک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گری الکتریک
نام بومی珠海格力电器股份有限公司
نوعشرکت دولتی سهامی عام
صنعتلوازم خانگی
لوازم الکترونیکی مصرفی
بنا نهاده۱۹۸۹؛ ۳۵ سال پیش (۱۹۸۹-خطا: زمان نامعتبر}})
دفتر مرکزیجوهای، چین
افراد کلیدیدونگ مینگژو
(رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل اجرایی)
محصولاتلوازم خانگی بزرگ
لوازم خانگی کوچک
سامانه تهویه مطبوع VFR
کولر گازی
لوازم الکترونیکی مصرفی
درآمدافزایش ۹۳۴٫۷ میلیون یوان (۲۰۱۲)
تعداد کارکنان۷۰٬۰۰۰
وبگاه

گری الکتریک (به انگلیسی: Gree Electric) یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی چینی چندملیتی است که مقر آن در جوهای، استان گوانگدونگ چین مستقر است. این شرکت بزرگترین تولیدکننده تهویه مطبوع مسکونی در جهان است.[۱] و به‌طور کلی دو نوع تهویه هوا را ارائه می‌دهد: تهویه مطبوع خانگی و تهویه مطبوع تجاری. این شرکت همچنین تولیدکننده پنکه برقی، آب سردکن، بخاری، اجاق گاز، دستگاه تصفیه هوا، کتری آب، رطوبت‌ساز و اجاق گازهای القایی و محصولات دیگر می‌باشد. محصولات خود را در چین و خارج از کشور با نام تجاری گری توزیع می‌کند.

تاریخچه[ویرایش]

گری در سال ۱۹۸۹ در جوهای، گوانگدونگ تأسیس شد و تحت نام سابق آن که شرکت مهندسی خنک‌کننده هایلی خلیج با مسئولیت محدود بود، مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۹۹۴ بازسازی و به شرکت لوازم خانگی الکتریکی گری در جوهای تغییر نام داد. این شرکت به عنوان یک کارخانه بی‌نام با ۲۰۰ کارمند و تولید سالانه کمتر از ۲۰٬۰۰۰ واحد آغاز به کار کرد.[۱]

در سال ۱۹۹۶ در بورس اوراق بهادار شنژن قرارگرفت.[۲] این شرکت در سال ۲۰۰۸ علی‌رغم رکود جهانی، ۴۷ درصد رشد داشت و ۲۳ میلیارد دلار فروش قرارداد را نیز رزرو کرد.[۱] این شرکت یک شرکت چندملیتی است که دارای ۷۰٬۰۰۰ کارمند و تولید سالانه ۶۵٫۵ میلیون واحد است. در آوریل ۲۰۱۱، درجه اعلام کرد درآمد خالص سه‌ماهه اول ۴۷ درصد از سال گذشته به ۹۳۴٫۷ میلیون یوان افزایش یافته‌است.[۳]

محصولات گری الکتریک[ویرایش]

شرکت گری الکتریک تهویه هوا را در چندین مدل مختلف و دیگر[۴] لوازم خانگی کوچک را نیز ساخته‌است.

اسباب و وسیله خانه[ویرایش]

شرکت گری علاوه بر کولر گازی در ساخت وسایل مورد استفاده در خانه نیز دستاورد دارد. از جمله اسبابی که این کمپانی جهت استفاده در خانه و راحتی شما تولید می کند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • پاک کننده هوا
  • دستگاه رطوبت ساز
  • کولر خنک کننده
  • بخاری الکتریکی
  • پنکه یا فن
  • هود آشپزخانه
  • چای ساز
  • کتری برقی
  • قهوه ساز
  • ماشین ظرفشویی
  • موزر و دستگاه های از بین برنده مو زائد
  • ماشین لباسشویی
  • یخچال

کولر گازی گری[۵][ویرایش]

از همان فروش نسخه های اولیه و تا تسلط بر چندین فناوری هسته ای پیشرو در جهان در زمینه سیستم تهویه مطبوع، گری از سال 1988 مسیر طولانی از صفر تا یک و از مشترک تا برتر را پشت سر گذاشته است. جهت بهبود طرز کار ساخت و مدیریت کیفیت و همچنین ساخت سیستم های تهویه مطبوع با کیفیت بالا، شرکت گری سفر خود را برای توسعه فناوری های پایه تهویه مطبوع به طور مستقل در اوایل قرن بیستم آغاز کرد. در سال 2002 گری موفق به ایجاد پایگاه های تحقیق و توسعه به طور متوالی به منظور ساخت کمپرسور و موتور شد و همچنین نام تجاری خود را برای کمپرسور به نام لاندا (LANDA) ثبت کرد.

در سال 2012، گری مرحله تولید را به منظور رهبری روند توسعه صنعت باز کرد و با کسب موفقیت در چندین فناوری پر طرفدار جهانی، کارایی، کنترل هوشمند، روش تامین هوا و سایر زمینه های فناوری کولر گازی را به سطح بالاتری برد. برند گری که از جمله دو کمپانی جهانی چینی است؛ همواره توسعه و فانوری را سرمشق تولیدات خود قرار داده است.[۶]

مدیریت[ویرایش]

تا دسامبر ۲۰۱۶، دونگ مینگژو بزرگترین سهامدار، گروه گری بود.[۷] گروه گری یک شرکت تابعه از دولت مردمی شهرداری ژوهای (دولت محلی جوهای) بود.

سهامداران[ویرایش]

از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵، بزرگترین سهامدار گری الکتریک گروه گری بود. پس از آن ضمانت سرمایه‌گذاری هبی Jinghai (برای ۸٫۹۱٪)، دارایی اوراق بهادار چین (برای ۲٫۹۹٪)، سرمایه‌گذاری مرکزی Huijin (برای ۱٫۴۰٪) دنبال شد. یوبی‌اس (برای ۱٫۲۱٪)، بیمه عمر فورسی (برای ۱٫۱۴٪)، دانشگاه ییل (برای ۰٫۹۵٪)، بیمه سلامت هگزی (برای ۰٫۸۰٪)، رئیس دونگ مینگژو (برای ۰٫۷۳٪) و یک صندوق سهام خصوصی (۰٫۷۱٪)

در سال ۲۰۰۱ گروه گری ۵۰٫۲۸۹٪ سهام گری الکتریک را در اختیار داشت.[۸] گروه گری همچنین بزرگترین سهامدار گری رییِل استِیت (بورس شانگهای: ۶۰۰۱۸۵) تا سال ۲۰۱۵ بود.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، گروه گری بیشتر سهام خود را که متعلق به خودشان بود، به یک صندوق سهام خصوصی فروخت.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Businessweek.com. "." Guangdong Visions: Forging China's Future. Retrieved on 2016-08-08.
  2. "Gree Electric Appliances Inc, of ZhuHai". Archived from the original on 2017-07-27. Retrieved 2008-11-21.
  3. "China Stocks: Air China, Chalco, Chengde Lolo, Gree Electric - Bloomberg". bloomberg.com. 2011. Retrieved 19 May 2011.
  4. Brief Introduction بایگانی‌شده در ۲۰۰۸-۱۲-۱۰ توسط Wayback Machine Gree Official Site
  5. Adanet. «کولر گازی گری | ضمانت اصالت کتبی». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۳۱.
  6. Adanet (۱۴۰۲-۰۵-۰۹). «شرکت گری | بزرگ ترین تولیدکننده کولرگازی در جهان». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۳۱.
  7. 评论:董明珠股权没获得又丢掉了格力集团董事长 (in Chinese)
  8. "2001 Annual Report" (PDF). Gree Electric (به چینی). Shenzhen Stock Exchange. 15 March 2002. Archived from the original (PDF) on 20 December 2016. Retrieved 10 December 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]