گرگاب (شاهین‌شهر و میمه)

مختصات: ۳۲°۵۲′۰۲″شمالی ۵۱°۳۵′۴۶″شرقی / ۳۲٫۸۶۷۱۵۴۰۰°شمالی ۵۱٫۵۹۶۰۴۰۰۰°شرقی / 32.86715400; 51.59604000
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گرگاب (شاهین‌شهر و میمه)
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانشاهین‌شهر و میمه
بخشبخش مرکزی
مردم
جمعیت۹۶۹۰ نفر (۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۵۹۱
اطلاعات شهری
ره‌آوردخربزه
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۱۴۵۷
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۱۵۹۷
گرگاب (شاهین‌شهر و میمه) بر ایران واقع شده‌است
گرگاب (شاهین‌شهر و میمه)
روی نقشه ایران
۳۲°۵۲′۰۲″شمالی ۵۱°۳۵′۴۶″شرقی / ۳۲٫۸۶۷۱۵۴۰۰°شمالی ۵۱٫۵۹۶۰۴۰۰۰°شرقی / 32.86715400; 51.59604000

گرگاب، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه در استان اصفهان ایران است. مسجد جامع شهر گرگاب یکی از بهترین آثار تاریخی این شهر است.

شهر گرگاب از شهرهای شهرستان شاهین‌شهر و میمه در استان اصفهان و در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان می‌باشد و علت اصلی پیدایش شهر گرگاب وجود آب در لایه‌های زیرین زمین بوده‌است که از طریق حفر قنات به آن دسترسی پیدا می‌کنند و این شهر بواسطه وجود قنات‌ها و زمین‌های دشتی مستعد، کشاورزی به وجود آمده و در حال حاضر سه رشته قنات در این شهر وجود دارد که با توجه به وضعیت بارندگی و خشکسالی فاقد آبدهی می‌باشند.(قنات گرگاب و کریم‌آباد)

از خربزه گرگاب در کتب و رسالات قدیمی به نیکی یاد شده‌است و معنی وجه تسمیه آن بگفته معتمدان محلی، بعلت زیادی آب قنات‌ها که از سمت مورچه‌خورت اصفهان می‌آمده و تشبیه آن به گرگی است که در حال جنب و جوش زیاد است می‌باشد.

نحوه شکل‌گیری گرگاب از نظر مراحل توسعه هسته اولیه روستای گرگاب به صورت قلعه (هم‌اکنون قسمتی از آن موجود می‌باشد) بوده که سکونتگاه اولیه و اصلی محسوب می‌شده و اراضی زراعی در خارج از قلعه واقع گردیده است و در طول زمان با رشد جمعیت نیاز به فضاهای بیشتر و برقراری امنیت، به تدریج ساکنین در خارج از قلعه ساخت‌وساز انجام داده‌اند و با توجه به وجود اراضی زراعی در ضلع جنوب شرقی توسعه به سمت شمال و شرق ادامه پیدا کرده‌است.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت شهر گرگاب طبق آخرین سرشماری ۱۲٬۲۵۹ تن است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.