گردن‌بند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گردن بند)
گردن‌بند

گردن‌بندها به مدل‌های مختلفی هستند: زنجیر با یا بدون آویز (نگینگردنبند طوقی (که مانند دستبند به دور گردن بسته می‌شود و آویزان نیست)، گردن‌بندهای بلند که می‌توان یک‌لا یا دولا انداخت و…

گردن‌بند متعلق به دوره هولوسین
گور حفره‌ای دو زن با گردن‌بند در دوره میان سنگی

تأثیر مدل گردن‌بند[ویرایش]

امروزه مدل‌های مختلفی برای گردن‌بند وجود دارد که استفاده از آنها به مدل صورت و بالاتنه و لباس شخص مرتبط است. گردنبند طوقی برای گردن‌های بلند مناسب است ولی برای گردن‌های کوتاه مناسب نیست. البته گردن‌بندهای طوقی خیلی باریک برای گردن‌های خیلی بلند و باریک مناسب نیستند. برای گردن‌های کوتاه گردن‌بند دوتایی ظریف خوب است (که باید با لباس یقه هفت یا یقه باز پوشیده شود و بلندی گردن‌بند تا بالای سینه‌ها باشد) گردن‌بندهای بزرگ و بلند سینه‌ها را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. برای افرادی با سینه بزرگ آویزهای کوچ چندتایی مناسب است این آویزها باید بالای چاک سینه قرار بگیرد. برای افرادی با شانه‌های مایل یا چاق، گردن‌بندهای ظریف رشته‌ای مهره دار یا مدل‌های هندسی (مثلاً مکعبی) مناسب می‌باشد (منبع:سایت دوخت).

گردن‌بند نباید روی مرز یقه لباس قرار بگیرد. با لباس یقه صاف بهتر است گردن‌بند استفاده نشود و به جای آن گوشواره استفاده شود. با یقه بسته مانند یقه پولو زنجیرها و آویزهای ظریف کم‌ارزش به نظر می‌رسند اما چندلایه گردن‌بند بلند و چندتایی پر زرق و برق مناسب است. برای تاپ‌ها وبلوزهای رکابی گردن‌بندهای بلند چند رشته‌ای مناسب است. گردن‌بندهای بلند معمولاً باید حداکثر تا بالای ناف باشد.

منابع[ویرایش]