گایانه (باله)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بالت گایانه سال ۲۰۱۲

بالۀ گایانه (ارمنی: Գայանե؛ انگلیسی: Gayane) در اوایل جنگ جهانی دوم، آرام خاچاتوریان نخستین طرح باله گایانه را تهیه کرد و تا سال ۱۹۴۲ آنرا به پایان رسانید. گایانه نخستین بار توسط آکادمی بالت لنینگراد در آن شهر اجرا شد و آرام خاچاتوریان به مناسبت این باله، به دریافت جایزهٔ استالین نائل شد.

موضوع[ویرایش]

موضوع این باله تصمیم قطعی و خوش‌بینی مردم شوروی برای پیروزی بر دشمن است. آرام خاچاتوریان در قطعات مختلف این باله زندگی یه کلخوز ارمنی را در حین برخوردهایی که بین شخصیت‌های مختلف پیش می‌آید تشریح و شکست ناپذیری آنرا در مقابل دشمن و تهاجم‌های پی در پی قطعی می‌شمارد. رویدادهای باله گایانه کوتاه زمانی از شروع جنگ چند روز پس از شروع آن به وقوع می‌پیوندد. قهرمانان این داستان مردم عادی روس –کشاورزان-کلخوزهای ارمنی و سربازان اعزامی به جبههٔ نبرد هستند. قسمت عمده‌ای از موسیقی پرشور این باله در اولین قسمت پردهٔ سوم در آنجا هستند که رقص‌های پرشور و آتشین کردها جلوه گری می‌کند، وجود دارد.

سوئیت‌ها[ویرایش]

سوئیت شماره ۱ شامل شش رقص است: رقص شمشیر، رقص عایشه، رقص دختران گل، رقص کردی، آهنگ لالائی، رقص کردهای جوان، واریاسیون آرمن و رقص لزگی.

سوئیت شماره ۲ شامل چهار رقص است: رقص روسی، اندانته آداجیو گایانه و و رقص آتش.

در سوئیت شماره ۱ گایانه و رقص شمشیر از حیث ریتم و رنگ آمیزی بسیار مهیج و قوی است. آهنگ لالائی که روح کاملاً شرقی دارد روی یک ترانه ارمنی بنا شده‌است.

در سوئیت شماره ۲ رقص روسی که با سازهای بادی آغاز می‌شود دارای ریتم قوی و نشاط آوری است. در آندانته آداجیو گایانه سازهای زهی اهمیت زیادی دارند و هر دو آهنگ محزون و خیال‌انگیز است. قسمت آخر- آتش– یک آهنگ بسیار قوی و مهیجی است.

منابع[ویرایش]

  • تفسیر موسیقی تألیف سعدی حسنی
  • شناخت و تفسیر سمفونی‌های دو آهنگساز بزرگ شوروی تنظیم پ بهزاد
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Gayane (ballet)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴.
  • https://web.archive.org/web/20170312210523/http://avayejam.com/2017/03/08/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%DA%86%D8%A7%D8%B7%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%A7%DA%86%D8%A7%D8%AA/. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)