گاو مشک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گاو مشک
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سمان
تیره: گاوان
زیرخانواده: بزیان
سرده: مشک‌گاوان[۲]
بلن‌ویل، ۱۸۱۶
گونه: O. moschatus
نام دوبخشی
Ovibos moschatus
(زیمرمان، ۱۷۸۰)
پراکنش: رنگ قرمز نشانگر زیستگاه‌های اصلی گاو مشک است. رنگ آبی مناطقی هستند که این جانور در سده بیستم در آن‌ها سکونت داده شده‌است..

گاو مُشک یکی از قدیمی‌ترین پستانداران با ظاهری شبیه به جانوران بدوی، سری بزرگ و خزی پر پشت و خشن است. این جانور هر چند که شبیه گاو نر است؛ اما احتمالاً با گوسفند و بز نسبت نزدیک تری دارد. گاو مشک معمولاً در گله‌های کوچک در مناطق توندرای قطب شمال زیست می‌کند. این بخش‌ها جزو خشن‌ترین محیط‌های زیستی هستند. اما گاو مشک به خوبی قادر است در آنها زندگی کند. دشمن گاو مشک گرگ قطبی است. گاو مشک‌ها هنگامی که مورد تهدید قرار می‌گیرند به هم پشت می‌کنند و دایره‌ای کاملاً بسته به وجود می‌آورند و برای حفاظت از گوسالهها آنها را در میان حلقه خود قرار می‌دهند. تجمع بالغ‌ها و دایره زدنشان در حالی که رو به بیرون دارند به منظور محافظت از گوساله‌ها در برابر بوران و کولاک نیز انجام می‌شود.

گاو مشک‌های ماده در هنگام بارداری بسیار پرخاشگر می‌شوند و تصمیم اینکه گله در طول روز چه مقدار مسافت طی کند و کجا برای خواب شبانه اتراق کند با آنها است.[۳] پراکنش عمدهٔ گاو مشک‌ها در گرینلند و شمال کانادا به محاذات قلمروهای شمال غرب و نوناووت است.[۴] جمعیت‌های قابل‌توجهی نیز از این گونه در ایالت آمریکا، آلاسکا، استان‌ها و قلمروهای کانادا، یوکان، شبه‌جزیره اسکاندیناوی و سیبری نیز وجود دارد.

منابع[ویرایش]

  1. Gunn, A. & Forchhammer, M. (۲۰۰۸). Ovibos moschatus. 2008 IUCN Red List of Threatened Species. IUCN 2008. Retrieved on 31 March 2009 Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern.
  2. Ovibos
  3. Jingfors, K. (1982). "Seasonal Activity Budgets and Movements of a Reintroduced Alaskan Muskox Herd". Journal of Wildlife Management. 46 (1): 344–359. doi:10.2307/3808645. JSTOR 3808645.
  4. Animal Life in Greenland – an introduction by the tourist board بایگانی‌شده در ۲۰۱۲-۰۴-۲۷ توسط Wayback Machine. Greenland-guide.gl. Retrieved on 2011-09-15.
  • تد اندروز. تاثیر حیوانات بر سرنوشت ها. شابک ۹۶۴-۸۴۸۶-۰۸-۵.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Muskox». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۱۲.