گاسترکتومی آستینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گاسترکتومی استینی)
عمل اسلیو معده
ICD-9-CM43.89
عکس اسلو معده
در اسلیو معده حدود 75 الی 80 درصد معده جدا می شود.

عمل اسلیو معده (به انگلیسی: sleeve gastrectomy) یکی از انواع روش‌های جراحی لاغری یا همان (درمان چاقی) محسوب می‌شود که در آن قسمت بزرگی از معده (حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد؛ بسته به وزن بیمار) توسط عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی خارج می‌گردد و قسمت باقی‌مانده همانند یک لوله است و حجم کمی دارد و چون شبیه آستین است به آن اسلیو گفته می‌شود (در انگلیسی به آستین پیراهن اسلیو =Sleeve گفته می‌شود)، در نتیجه کاهش حجم معده، سبب جلوگیری از پرخوری فرد شده و موجب کاهش وزن وی می‌گردد.[۱]

تاریخچه اسلیو معده![ویرایش]

  • اسلیو معده تاریخچه ای جالب و خواندنی دارد!
    • در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که جراحی‌های چاقی به روش باز انجام می‌شد برخی از جراحان چاقی تصمیم گرفتند عمل‌های چاقی پر خطر مثل دئودنال سویچ را در دو مرحله انجام دهند یعنی در یک مرحله عمل کوچک کردن معده (همان عمل جراحی اسلیو معده امروزی) را انجام دهند و مدتی بعد عمل جابجایی روده‌ها را انجام دهند تا ریسک عمل‌های بزرگ را کاهش دهند.
    • در کمال تعجب بسیاری از این بیماران چاق آنقدر وزن کم کردند که دیگر به مرحله دوم عمل یعنی جابجایی روده‌ها نیازی نداشتند؛ بنابراین همان مرحله اول یعنی آستینی کردن معده (به شکل موز درآوردن معده) یا همان اسلیو معده البته به روش باز به عنوان یک عمل مستقل و محبوب جایگاه ویژه ای در جراحی لاغری پیدا کرد.

چه کسانی گزینه‌های انجام این عمل‌اند؟[ویرایش]

  • افرادی که دارای BMI (شاخص تودهٔ بدنی) بالا ۳۵هستند و مشکل اصلی آن‌ها حجیم خواری مکرر می‌باشد.[۲]
  • افرادیکه BMI خیلی بالایی دارند (بین ۵۰ تا ۶۰) برای رسیدن به وزن مناسب ممکن است نیاز به عمل جراحی دو مرحله‌ای داشته باشند، پس از مرحلهٔ اول (عمل اسلیو معده) که موجب کاهش وزن قابل توجهی در این بیماران ایجاد شده و BMI آن‌ها به زیر ۵۰ رسیده و سپس مرحله دوم که بای‌پس معده ه است، انجام می‌پذیرد.
  • افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای نظیر آنمی، کرون و آسم شدید دارند یا بیمارانی که از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می‌کنند به دلیل آنکه مستعد زخم‌های حاشیه آناستوموز (محل اتصال) هستند، بجای آنکه تحت عمل بای پس معده قرارگیرند، بهتر است تحت عمل اسلیو معده قرار گیرند.
  • افرادی که عدد BMI (شاخص وزنی) آنها بین ۳۰ تا ۳۵ به همراه یک بیماری زمینه ای از جمله دیابت یا فشار خون هستند کاندید مناسبی برای این عمل هستند.

شرح عمل[ویرایش]

این عمل جراحی با انجام گاسترکتومی به‌طور عمودی از فاصله ۲–۳ سانتی‌متری دریچه پیلور شروع شده و تا زاویه هیس می‌رسد. در این روش جراحی که به طریق لاپاروسکوپی صورت می‌گیرد قسمت عمده سمت چپ معده بیمار برداشته می‌شود و معده به شکل لوله باریکی باقی می‌ماند.[۳] در این روش ۸۵ درصد معده به‌طور عمودی به کمک استاپلر‌های خطی یا آندواستاپلر [۴] برداشته می‌شود. شاخه‌های عصب واگ که از انحنای کوچک وارد معده می‌شوند حفظ می‌گردد؛ بنابراین عملکرد دریچه پیلور و حرکات پریستالسیسم معده به قوت خود باقی می‌ماند و بدون آنکه آناستوموزی (اتصال) بین روده باریک و معده انجام شود و تنها با کاهش حجم معده که مسئول انباشته شدن غذا است اشتها کاهش می‌یابد. از این بخش از معده که برداشته می‌شود هورمونی به نام گرلین (Gherelin) ترشح می‌شود که مسئول ایجاد گرسنگی و اشتها است و در غیاب آن احساس سیری و بی اشتهایی برای فرد حاصل می‌شود.[۵] در این روش بیمار پس از ۶ ماه نصف اضافه وزن خود را از دست داده و ظرف ۲ سال به وزن نرمال می‌رسد.

مزایای انجام عمل اسلیو معده لاپاروسکوپی (LSG)[ویرایش]

  • در این عمل جراحی سندرم دامپینگ مانند آنچه که در انواع عمل بای پس معده قابل انتظار است رخ نخواهد داد، زیرا دریچه خروجی معده یا همان پیلور از تخلیه ناگهانی غذا به روده ها جلوگیری میکند.[۶]
  • همچنین از مشکلاتی که در انواع قدیمی تر جراحی چاقی مانند حلقه معده ایجاد می‌کرد دیگر خبری نیست؛ مانند سُر خوردن و رسوخ حلقه و انسداد معده که اینها در عمل باندینگ ممکن است ایجاد شود و نیز مراجعات مکرر پس از عمل نیز ضرورتی ندارد.
  • مسیر عبور غذا کاملاً طبیعی بوده و غذا جذب کامل دارد،همچنین در کاهش وزن مؤثرتر از روش باندینگ است.
  • عمل به روش لاپاراسکوبی انجام می‌شود که روشی ساده‌تر و زمان آن کوتاه است.
  • در صورت عدم پاسخ مناسب به درمان، قابل تغییر به روش‌های دیگر نظیر بای پس و دئودنال سوئیچ است.

معایب LSG[ویرایش]

  • احتمال کاهش وزن ناکافی
  • احتمال نیاز به عمل دوم در افراد با BMI>۵۵
  • خط استاپلر بلند و احتمال عوارض ناشی از آن (خونریزی لیک)
  • غیرقابل برگشت

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو[ویرایش]

با توجه به راهنمای انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا، می‌توان انتظار داشت بعد از عمل اسلیو، حدود 50% اضافه وزن شما طی 18 الی 24 ماه کاهش یابد. حتی برای برخی افراد، کاهش 60-70 درصدی اضافه وزن نیز گزارش شده است.[۷] لازم به ذکر است کاهش وزن بعد از عمل اسلیو در بین افراد مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی شامل میزان متابولیسم پایه، وزن اولیه بیمار، تحرک پس از عمل، رژیم غذایی و شرایط روحی و روانی بستگی دارد. .[۸]

برخی از هنرمندان از جمله سالار عقیلی با عمل اسلیو حدود 50 کیلوگرم وزن کم کرده‌اند. [۹]

مراقبتهای پس از عمل[ویرایش]

  • در روز دوم پس از عمل از بیماران در بخش رادیولوژی، عکسبرداری با ماده حاجب خوراکی به عمل می‌آید و چنانچه معدهٔ موزی شکل، بدون نشت از محل استاپلرها مشاهده گردد، درن شکمی که در مجاورت آن قرار دارد خارج و رژیم مایعات صاف شده و رقیق شروع می‌شود.
  • بیماران تا دو هفته پس از عمل فقط بایستی از مایعات صاف شده با حجم کم و جرعه جرعه استفاده کنند؛ از هفته دوم به بعد رژیم سبک و نرم شروع شده و به تدریج به شکل عادی به خوردن غذاهای معمولی می‌پردازند.[۱۰]
  • بیماران بایستی از مصرف غذاها با حجم زیاد و نیز نوشابه‌های گازدار (به دلیل ایجاد ناگهانی حجم) خودداری کنند، در این صورت خصوصاً در روزهای اول پس از عمل منجر به ایجاد عارضه نشت معده و به‌طور دیررس منجر به دردهای معده و افزایش تدریجی حجم آن می‌شود و کاهش وزن را با کندی یا توقف مواجه می‌نماید.

جستارها وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ساداتی، لیلا. گلچینی، احسان. دکتر خراسانی، بیژن (١٣٩٠تکنولوژی جراحی گوارش و غدد، جامعه‌نگر، ص. ۴۸، شابک ۹۷۸۹۶۰۰۱۰۱۱۴۰۵ مقدار |شابک= را بررسی کنید: length (کمک)
  2. «روش‌های دایمی جراحی چاقی در بیماران با چاقی مفرط». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۳.
  3. «خداحافظ چربی‌های مزاحم!». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۳.
  4. «اسلیو معده چیست و مناسب چه کسانی است؟». ۲۰۲۲-۰۷-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۱.
  5. «عمل جراحی گاسترکتومی آستینی در کاهش وزن». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۳.
  6. «vertical sleeve gastrectomy». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۳.
  7. "Gastric Sleeve Surgery for Weight Loss: Effectiveness and Risks". Healthline (به انگلیسی). 2020-05-28. Retrieved 2024-03-12.
  8. «عمل جراحی اسلیو معده». تیم جراحی اسلیم بیوتی. ۸ تیر ۱۴۰۱.
  9. «کاهش وزن سالار عقیلی با عمل اسلیو». الف.
  10. «روش جراحی آستینی کردن معده برای کاهش وزن». دریافت‌شده در ۲۱ اوت ۲۰۱۳.