کینگ کونگ (بازی ویدئویی ۲۰۰۵)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کینگ کونگ
توسعه‌دهنده(ها)یوبی‌سافت مون‌پلیه
ناشر(ها)یوبی‌سافت
کارگردان(ـان)مایکل اَنسل
طراح(ـان)هری لاک
آهنگساز(ان)چَنس توماس
موتورجِید
سکو(ها)گیم بوی ادونس، ایکس‌باکس ۳۶۰، گیم‌کیوب، مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۲، ایکس‌باکس، نینتندو دی‌اس، پلی‌استیشن همراه
تاریخ(های) انتشارگیم‌بوی ادونس، گیم‌کیوب، ویندوز، پلی‌استیشن ۲، ایکس‌باکس

آ. ش ۲۱ نوامبر ۲۰۰۵
اروپا ۱۷ نوامبر ۲۰۰۵
نینتندو دی‌اس
آ. ش ۲۱ نوامبر ۲۰۰۵
اروپا ۲ دسامبر ۲۰۰۵
استرالیا ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵
ایکس‌باکس ۳۶۰
آ. ش ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵
اروپا ۲ دسامبر ۲۰۰۵
پلی‌استیشن همراه
آ. ش ۲۰ دسامبر ۲۰۰۵
اروپا ۱۶ دسامبر ۲۰۰۵

استرالیا ۲۰ دسامبر ۲۰۰۵
ژانر(ها)اکشن-ماجراجویی
حالت(ها)تک‌نفره، مولتی‌پلیر(فقط در نسخه پلی‌استیشن همراه)

پیتر جکسون کینگ کونگ (به انگلیسی: Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie) یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجویی است که در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی یوبی سافت و براساس فیلم کینگ کونگ ساخته شد. این بازی با همکاری نزدیک بین کارگردان فیلم (پیتر جکسون) و «مایکل اَنسل» تهیه گردید. داستان بازی در مورد اتفاقاتی است که برای نویسنده اهل نیویورک (جک دریسکول) در «جزیره جمجمه» و در هنگام آزاد نمودن عشق خود (آن دارو) از دست گوریل غول پیکر (کینگ کونگ)، می‌افتد.

این بازی به گیمر اجازه می‌دهد تا هم در نقش «جک دریسکول» و هم در نقش کینگ کونگ به بازی بپردازد. برای مبارزه با موجودات «جزیره جمجمه»، جک می‌تواند از اسلحه‌های گرم یا نیزه‌ها استفاده کرده و کینگ کونگ هم با ضربات قدرتمند مشت و لگد دشمنان خود را از پای درمی‌آورد. نمای دوربین در هنگام بازی با کینگ کونگ «دید سوم شخص» می‌باشد در حالیکه در هنگام بازی با شخصیت «جک»، نمای دوربین به «دید اول شخص» تغییر پیدا می‌کند.

این بازی در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۰۵ برای پی‌سی و کنسول‌های نسل ششم و کنسول نینتندو دی‌اس و نسخه ایکس‌باکس ۳۶۰ آن در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵ (در هنگام عرضه کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰) منتشر شد.[۱] نسخه کنسول پلی‌استیشن همراه و گیم بوی ادونس این بازی با عنوان کامل «کونگ: هشتمین عجایب دنیا» نیز در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۰۵ منتشر شدند.

نسخه پی سی و کنسولی این بازی در هنگام عرضه توسط منتقدین و وب‌سایت‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفت. محیط بازی، صداهای محیطی، صداگذاری شخصیت‌ها (که توسط هنرپیشه‌های اصلی فیلم انجام گرفت و موفق به دریافت بهترین صداگذاری در سال ۲۰۰۵ از برنامه جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک گردید) و توانایی بازی در نقش «دریسکول» و کینگ کونگ از مواردی بودند که مورد تقدیر منتقدین قرار گرفتند. با اینحال نسخه کنسول دستی نینتندو دی‌اس برای باگ‌های فراوان، ایرادات تکنیکی و هوش مصنوعی بسیار ضعیف بازخورد منفی در پی داشت. نسخه پلی‌استیشن همراه این بازی نیز با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدین مواجه شد، قابلیت مولتی پلیر این نسخه مورد تقدیر و کوتاهی بخش تک نفره آن مورد نکوهش قرار گرفت. این بازی در بازار با فروش خوب و مناسبی مواجه شد، به طوری‌که تا پایان مارس ۲۰۰۶ بیش از ۴.۵ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفت.[۲]

گیم‌پلی[ویرایش]

در این بازی گیمر در نقش نویسنده اهل نیویورک «جک دریسکول» و گوریل غول پیکر «کینگ کونگ» ایفای نقش می‌کند که هدف آن‌ها زنده ماندن در محیط وحشی «جزیره جمجمه» در سال ۱۹۳۳ میلادی است.

مراحلی که قهرمان بازی شخصیت «جک دریسکول» می‌باشد دارای دید دوربین اول شخص است. این عنوان در حالت پیش فرض قابلیت نشانگر برای تیراندازی، شمارشگر باقیمانده مهمات و نمایشگر سلامتی را غیرفعال نموده (گیمر می‌تواند به انتخاب خود و در بخش تنظیمات، آن‌ها را فعال نماید) و دلیل آن هم ایجاد چالش بیشتر برای گیمر و وادار نمودن او به انتخاب اسلحه‌ها یا راه‌های جایگزین برای بقا در جزیره می‌باشد.[۳]

در مراحل غیرانسانی بازی کنترل کینگ کونگ در اختیار گیمر قرار می‌گیرد که باید در حالیکه در محیط جزیره از «آن دارو» محافظت می‌نماید، با هیولاهای غول‌پیکر نیز مبارزه کند. در این حالت نمای دوربین به «دید سوم شخص» تغییر پیدا کرده و کینگ کونگ با استفاده از ضربات مشت و لگد، گرفتن و استفاده از اشیا پیرامون خود با دشمنانش نبرد می‌کند. او همچنین قادر به گاز گرفتن، هل دادن، بالا رفتن و حتی کوبیدن مشت بر سینه در حالت خشمگین می‌باشد.[۴] وقتی کینگ کونگ وارد حالت خشم می‌شود محیط بازی به رنگ طلایی درآمده و در این حالت قدرت بیشتری در هنگام حمله و آسیب‌پذیری کمتری در مقابل حمله دشمنان به دست می‌آورد.[۵] بسیاری از سکانس‌های مربوط به کینگ کونگ صرف مبارزه با باس‌های غول‌پیکری می‌شود که در حالت انسانی، «جک» قادر به مبارزه با آن‌ها نیست.[۴]

بنا به تأیید «پیتر جکسون»، این بازی دارای یک پایان متفاوت نیز می‌باشد و آن هنگامی است که کینگ کونگ در صحنه تیراندازی به ساختمان امپایر استیت نجات داده شده و به «جزیره جمجمه» بازگردد.[۶] برای آزاد نمودن این پایان، گیمر باید ابتدا یک بار بازی را به اتمام رسانده و سپس مجدداً به بازی برگشته و مپ‌های مختلف را بازی نماید تا در نهایت ۲۵۰۰۰۰ امتیاز کسب نماید.[۷] البته این پایان را می‌توان از طریق فعال کردن کدهای «چیت» در بازی نیز آزاد نمود.

داستان[ویرایش]

در سال ۱۹۳۳ کارگردانی به نام کارل دنهایم (جک بلکنقشه اسرارآمیزی از یک جزیره ناشناخته در دورترین نقطه اقیانوس آرام با نام جزیره جمجمه به دست می‌آورد. او شروع به استخدام افرادی برای انجام سفر به آن جزیره می‌نماید. یک نویسنده نمایشنامه با نام جک دریسکول (آدرین برودی)، یک هنرپیشه از کار اخراج شده زن به نام آن دارو (نائومی واتس) و یک کشتی با خدمه کامل به نام Venture که توسط شخصی به نام کاپیتان انگل‌هورن (توماس کرتشمن) هدایت می‌شد. این کشتی در تاریخ ۱۲ اکتبر همان سال به جزیره می‌رسد و تیم فیلمسازی به همراه خدمه در یک آب و هوای طوفانی با استفاده از سه قایق نجات سعی می‌کنند خود را به ساحل جزیره برسانند که به علت طوفانی بودن دریا و سقوط صخره‌های سنگی، قایقی که جک، کارل، آن و هِیس(ایوان پارک) در آن بودند شکسته و غرق می‌شود.

نجات یافتگان اقدام به حرکت در جزیره می‌کنند ولی بنابر اتفاقاتی بین گروه فاصله افتاده و ناگهان جک و آن توسط بومیان دستگیر می‌شوند. بومیان، آن را به عنوان قربانی تقدیم به گوریل غول‌پیکر جزیره (کینگ کونگ) می‌کنند، و در همین حین جک توسط کارل از بند نجات داده می‌شود و شروع به تعقیب رد حرکت کینگ کونگ می‌کنند تا بتوانند آن را از دستان او آزاد کنند…

انتشار[ویرایش]

نسخه ایکس‌باکس ۳۶۰ این بازی برتری‌های زیادی در گرافیک و صوت نسبت به کنسول‌های نسل ششم داشت. نسخه دیگری نیز برای پی‌سی (با عنوان Gamer's Edition) منتشر شد که این برتری‌های گرافیکی در آن لحاظ شده بود.

نسخه Special Edition این بازی برای مدت محدودی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت. این نسخه شامل دو عدد دیسک که یکی از آن‌ها دیسک جایزه بوده و شامل کانسپت آرت‌ها و یک اسکرین سیور از بازی می‌شد، به همراه یک دیسک از مراحل ساخت بازی و مصاحبه با پیتر جکسون بود.

مشکلات فنی[ویرایش]

زمان ساخت این بازی مصادف بود با پایان نسل ششم کنسول‌ها و ورود کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ به عنوان پرچمدار نسل هفتم و به همین دلیل نسخه ایکس‌باکس ۳۶۰ فقط برای اجرا و نمایش در تلویزیون‌های با کیفیت بالا (HDTV) بهینه شده بود و اجرای این بازی بر روی تلویزیون‌های معمولی (SD) نتیجه بسیار نامطلوبی بر روی کیفیت تصاویر و گیم‌پلی بازی داشت. به همین دلیل کمپانی یوبی‌سافت به گیمرها پیشنهاد کرد در صورتی که تلویزیون‌های HD ندارند، فعلاً نسخه ایکس‌باکس را خریداری کنند تا سازندگان بتوانند این مشکل نسخه ایکس‌باکس ۳۶۰ را حل نمایند،[۸] و در نهایت پچ اصلاح کننده منتشر شد. نسخه ایکس‌باکس این بای قابلیت اجرا بر روی ایکس‌باکس ۳۶۰ را ندارد ولی کمپانی مایکروسافت در ژوئن ۲۰۱۹ نسخه ایکس‌باکس ۳۶۰ این بازی را قابل اجرا برای کنسول ایکس‌باکس وان نمود.[۹]

نسخه پی‌سی این بازی نیز برای جلوگیری از کپی غیرقانونی از تکنولوژی استارفورس (StarForce) استفاده می‌کرد که البته باعث بروز مشکلاتی به‌خصوص برای گیمرهایی که از ویندوز ۷ استفاده می‌کردند، شده بود. برای حل این مشکل هیچگونه پچی از طرف سازندگان منتشر نشد. نسخه Gamer's Edition این بازی بدون هیچگونه مشکلی بر روی سیستم عامل‌های ویندوز ۷ و ویندوز ۱۰ اجرا می‌شود.

بازخورد[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Microsoft Announces Xbox 360 Day One Launch Lineup — Strongest Launch in the History of Video Game Consoles». Microsoft. ۱۴ نوامبر ۲۰۰۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۸ تیر ۱۳۹۹.
  2. "UBISOFT ENTERTAINMENT REPORTS REVENUE FOR FISCAL YEAR 2005-2006". Ubisoft (به انگلیسی). ۲۷ آوریل ۲۰۰۶. Archived from the original on 21 September 2017. Retrieved 12 July 2020.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  3. Matt Casamassina (۱۹ می ۲۰۱۲). "King Kong's Immersive Style". آی‌جی‌ان (به انگلیسی). {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Kristan Reed (۱۸ نوامبر ۲۰۰۵). "Peter Jackson's King Kong". یوروگیمر (به انگلیسی).
  5. jkdmedia (۴ می ۲۰۱۲). "Peter Jackson's King Kong – PS2 – Review". گیم‌زون (به انگلیسی). {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  6. Tor Thorsen (۲۱ دسامبر ۲۰۰۵). "King Kong game sports alternate ending". GameSpot (به انگلیسی).
  7. Michael Beadle (۲۰ دسامبر ۲۰۰۵). "Kong Lives in Ubisoft's Peter Jackson's King Kong". بیزینس وایر (به انگلیسی).
  8. Alfred Hermida (۱۴ دسامبر ۲۰۰۵). "TV glitch mars Xbox 360 Kong game". BBC News (به انگلیسی).
  9. "Backward Compatibility". Xbox.com (به انگلیسی).
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Leone, Matt (2005-11-22). "King Kong". 1UP.com. Archived from the original on 29 July 2016. Retrieved 2014-01-05.
  11. Leone, Matt (2005-11-22). "King Kong (X360)". 1UP.com. Archived from the original on 22 July 2012. Retrieved 2014-01-04.
  12. Pavlovic, Uros "Vader" (2005-11-25). "Peter Jackson's King Kong Review". ActionTrip. Archived from the original on 22 August 2016. Retrieved 2014-01-05.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ ۱۳٫۳ "Peter Jackson's King Kong". Edge: 101. December 25, 2005.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ ۱۴٫۲ ۱۴٫۳ EGM Staff (January 2006). "Peter Jackson's King Kong". Electronic Gaming Monthly (199): 116.
  15. Reed, Kristan (2005-11-18). "Peter Jackson's King Kong Review (Xbox)". Eurogamer. Retrieved 2014-01-06.
  16. Bramwell, Tom (2005-12-05). "King Kong Review (Xbox 360)". Eurogamer. Retrieved 2014-01-06.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ ۱۷٫۳ Helgeson, Matt (January 2006). "King Kong". Game Informer (153): 136. Archived from the original on 2008-12-24. Retrieved 2014-01-04.
  18. Sir Bones (2005-11-29). "Peter Jackson's King Kong Review for Xbox 360 on GamePro.com". GamePro. Archived from the original on 2005-12-02. Retrieved 2014-01-06.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ ۱۹٫۲ Silverman, Ben (2005-11-22). "Peter Jackson's King Kong Review". Game Revolution. Retrieved 2014-01-06.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ Nutt, Christian (2006-03-16). "King Kong: The Official Game of the Movie". GamesRadar. Retrieved 2014-01-06.
  21. Provo, Frank (2006-01-13). "Kong: The 8th Wonder of the World Review". GameSpot. Retrieved 2014-01-04.
  22. ۲۲٫۰ ۲۲٫۱ ۲۲٫۲ ۲۲٫۳ Navarro, Alex (2005-11-22). "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Review". GameSpot. Retrieved 2014-01-04.
  23. Navarro, Alex (2005-11-23). "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Review (PC)". GameSpot. Retrieved 2014-01-04.
  24. Provo, Frank (2005-12-06). "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Review (DS)". GameSpot. Retrieved 2014-01-04.
  25. Navarro, Alex (2006-01-06). "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Review (PSP)". GameSpot. Retrieved 2014-01-04.
  26. Chapman, David (2005-11-23). "GameSpy: Kong: The 8th Wonder of the World Review". GameSpy. Archived from the original on 2006-01-11. Retrieved 2014-01-05.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ ۲۷٫۲ ۲۷٫۳ Lopez, Miguel (2005-12-08). "GameSpy: Peter Jackson's King Kong". GameSpy. Retrieved 2014-01-05.
  28. Lopez, Miguel (2006-01-17). "GameSpy: Peter Jackson's King Kong (PSP)". GameSpy. Archived from the original on 2007-01-01. Retrieved 2014-01-05.
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ ۲۹٫۲ ۲۹٫۳ ۲۹٫۴ "Peter Jackson's King Kong". GamesTM: 98. December 25, 2005.
  30. "Peter Jackson's King Kong, Review (X360)". GameTrailers. December 10, 2005. Retrieved 2014-01-06.
  31. Aceinet (2005-12-06). "Kong The 8th Wonder of the World - GBA - Review". GameZone. Archived from the original on 2009-05-23. Retrieved 2014-01-05.
  32. Raymond, Justin (2005-12-11). "Peter Jackson's King Kong - GC - Review". GameZone. Archived from the original on 2008-12-23. Retrieved 2014-01-05.
  33. Aceinet (2005-12-19). "Peter Jackson's King Kong - PC - Review". GameZone. Archived from the original on 2008-10-02. Retrieved 2014-01-05.
  34. Bedigian, Louis (2005-11-21). "Peter Jackson's King Kong - PS2 - Review". GameZone. Archived from the original on 2009-03-17. Retrieved 2014-01-05.
  35. Wrentmore, John (2005-11-27). "Peter Jackson's King Kong - XB - Review". GameZone. Archived from the original on 2008-10-06. Retrieved 2014-01-05.
  36. Valentino, Nick (2005-12-27). "Peter Jackson's King Kong - 360 - Review". GameZone. Archived from the original on 2008-12-09. Retrieved 2014-01-05.
  37. Sandoval, Angelina (2006-01-05). "Peter Jackson's King Kong - PSP - Review". GameZone. Archived from the original on 2009-03-22. Retrieved 2013-01-05.
  38. ۳۸٫۰ ۳۸٫۱ ۳۸٫۲ ۳۸٫۳ ۳۸٫۴ Perry, Douglass C. (2005-11-23). "Peter Jackson's King Kong (X360)". IGN. Retrieved 2014-01-04.
  39. Nix, Marc (2005-12-02). "Peter Jackson's King Kong (DS)". IGN. Archived from the original on 2014-06-16. Retrieved 2014-01-04.
  40. Nix, Marc (2006-01-04). "Peter Jackson's King Kong (PSP)". IGN. Retrieved 2014-01-05.
  41. Grant, Christopher (2006-01-26). "Joystiq Review: Peter Jackson's King Kong (Xbox 360)". Joystiq.
  42. "Kong: The 8th Wonder of the World". NGC Magazine. January 2006.
  43. "Peter Jackson's King Kong (GC)". NGC Magazine. December 25, 2005.
  44. "Kong: The 8th Wonder of the World". Nintendo Power: 100. February 2006.
  45. "Peter Jackson's King Kong (GC)". Nintendo Power: 96. February 2006.
  46. "Peter Jackson's King Kong (DS)". Nintendo Power: 97. February 2006.
  47. Castaneda, Karl (2006-01-06). "Kong: The 8th Wonder of the World Review". Nintendo World Report. Retrieved 2014-01-05.
  48. Bloodworth, Daniel (2005-12-19). "King Kong Review". Nintendo World Report. Retrieved 2014-01-05.
  49. OPM Staff (January 2006). "King Kong". Official U.S. PlayStation Magazine. Archived from the original on 5 January 2014. Retrieved 2014-01-05.
  50. "Peter Jackson's King Kong (PS2)". Official UK PlayStation 2 Magazine: 74. November 2005.
  51. "Peter Jackson's King Kong (PSP)". Official UK PlayStation 2 Magazine: 98. February 2006.
  52. "Review: Peter Jackson's King Kong (Xbox)". Official Xbox Magazine. December 25, 2005.
  53. "Review: Peter Jackson's King Kong (Xbox 360)". Official Xbox Magazine: 34. December 25, 2005.
  54. Official Xbox Magazine UK Staff (2005-11-16). "Review: Peter Jackson's King Kong (Xbox)". Official Xbox Magazine UK. Retrieved 2014-01-05.
  55. Xbox 360 - The Official Xbox Magazine (2005-12-22). "Xbox Review: King Kong". Official Xbox Magazine UK. Archived from the original on 2008-05-26. Retrieved 2014-01-05.
  56. Jastrzab, Jeremy (2005-11-26). "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Review (Xbox)". PALGN. Archived from the original on 16 January 2014. Retrieved 2014-01-05.
  57. Keller, Matt (2006-04-17). "King Kong Review (DS)". PALGN. Archived from the original on 29 December 2011. Retrieved 2014-01-05.
  58. Luke (2006-01-25). "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Review (PSP)". PALGN. Retrieved 2014-01-05.[پیوند مرده]
  59. "Peter Jackson's King Kong". PC Format. January 2006.
  60. "Peter Jackson's King Kong". PC Gamer UK. December 25, 2005.
  61. "Peter Jackson's King Kong". PC Gamer: 38. February 2006.
  62. PC Zone Staff (2005-12-12). "PC Review: King Kong". PC Zone. Archived from the original on 2008-05-21. Retrieved 2014-01-05.
  63. "Peter Jackson's King Kong (PS2)". Play. December 2005.
  64. "Review: Peter Jackson's King Kong (PS2)". PSM: 62. December 25, 2005.
  65. "Review: Peter Jackson's King Kong (PSP)". PSM: 88. April 2006.
  66. "Review: Peter Jackson's King Kong (PS2)". PSM2. December 25, 2005.
  67. "Review: Peter Jackson's King Kong (PSP)". PSM2. February 2006.
  68. Semsey, Rob (2005-11-23). "Peter Jackson's King Kong Review (Xbox)". TeamXbox. Archived from the original on 6 March 2012. Retrieved 2014-01-05.
  69. Semsey, Rob (2005-11-23). "Peter Jackson's King Kong Review (Xbox 360)". TeamXbox. Archived from the original on 20 July 2013. Retrieved 2014-01-05.
  70. D'Aprile, Jason (2006-01-03). "Peter Jackson's King Kong Review (Xbox 360)". X-Play. Archived from the original on 2006-01-10. Retrieved 2014-01-05.
  71. "Kong: The 8th Wonder of the World for Game Boy Advance". GameRankings. Archived from the original on 25 اكتبر 2013. Retrieved 2014-01-04. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  72. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for GameCube". GameRankings. Archived from the original on 13 اكتبر 2014. Retrieved 2014-01-04. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  73. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for PC". GameRankings. Archived from the original on 15 اكتبر 2014. Retrieved 2014-01-04. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  74. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for PlayStation 2". GameRankings. Archived from the original on 13 اكتبر 2014. Retrieved 2014-01-04. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  75. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for Xbox". GameRankings. Archived from the original on 13 September 2014. Retrieved 2014-01-04.
  76. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for DS". GameRankings. Archived from the original on 2014-10-15. Retrieved 2014-01-04.
  77. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for Xbox 360". GameRankings. Archived from the original on 12 اكتبر 2014. Retrieved 2014-01-04. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  78. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for PSP". GameRankings. Archived from the original on 15 اكتبر 2014. Retrieved 2014-01-04. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  79. "Kong: The 8th Wonder of the World Critic Reviews for Game Boy Advance". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  80. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Critic Reviews for GameCube". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  81. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Critic Reviews for PC". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  82. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Critic Reviews for PlayStation 2". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  83. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Critic Reviews for Xbox". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  84. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie for DS Reviews". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  85. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Critic Reviews for Xbox 360". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.
  86. "Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie Critic Reviews for PSP". Metacritic. Retrieved 2014-01-04.