کیمیاگر تمام‌فلزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیمیاگر تمام‌فلزی
لوگوی مجموعه
لوگوی مجموعه
鋼の錬金術師
(‏Hagane no Renkinjutsushi‏)
ژانر
مانگا
نویسندههیرومو آراکاوا
ناشر
دستهشونن
انتشار درماهنامه شونن گانگان
پخش اصلیژانویه ۲۰۰۱ – ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰
شمار کتاب‌ها۲۷
مجموعه تلویزیونی : کیمیاگر تمام‌فلزی
کارگردانسِیجی میزوشیما
نویسندهشو آیکاوا
آهنگ‌سازمیچیرو اوشیما
استودیوبونز
صاحب امتیازکرانچی‌رول
شبکهام‌بی‌اس-تی‌بی‌اس، انیماکس
پخش اصلی۴ اکتبر ۲۰۰۳ – ۲ اکتبر ۲۰۰۴
قسمت‌ها۵۱
مجموعه تلویزیونی انیمه
فیلم لایو اکشن
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

کیمیاگر تمام‌فلزی (ژاپنی: 鋼の錬金術師 هپبورن: Hagane no Renkinjutsushi؟) نام مجموعه مانگایی ژاپنی خلق‌شده توسط هیرومو آراکاوا است. این مجموعه به تعداد ۲۷ جلد بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰، در ماهنامه شونن گانگان انتشارات اسکوئر انیکس به چاپ می‌رسید. از روی این سری یک مجموعه تلویزیونی انیمه ۵۱ قسمتی و دو فیلم سینمایی به نام‌های کیمیاگر تمام‌فلزی فیلم: فاتح شامبالا، و ستاره مقدس میلوس هم توسط استودیوی بونز ساخته شده‌است. یک مجموعه تلویزیونی انیمهٔ ۶۴ قسمتی نیز با عنوان کیمیاگر تمام‌فلزی: برادری به کارگردانی یاسوهیرو ایریه از آوریل ۲۰۰۹ تا ژوئیه ۲۰۱۰ از تلویزیون پخش شد.[۶][۷]

داستان[ویرایش]

صحنه‌ای از قسمت ۳۱ مجموعه انیمه (ادوارد سمت راست و آلفونسو سمت چپ).

دو برادر به نام‌های اِدوارد و آلفونسو الریک، پس از مرگ مادرشان تصمیم می‌گیرند که وی را با کیمیاگری حیات دوباره ببخشند. به علت «قانون تبادل برابر» در کیمیاگری، آلفونسو کل بدنش و اِدوارد یک پای خود را از دست می‌دهد، و خود فرایند زنده‌سازی نیز با شکست کامل مواجه می‌شود. اِدوارد فداکاری می‌کند و دست راست خود را قربانی کرده تا روح برادر خود را درون یک زره قرار دهد. دو برادر برای بدست آوردن بدن‌های سابقشان، در جستجوی سنگ کیمیاگری روستای محل تولدشان را ترک می‌کنند.

فضای داستان[ویرایش]

کیمیاگر تمام‌فلزی در شهری تخیلی به نام آمستریس (アメストリス, Amesutorisu) اتفاق می‌افتد. در این دنیا، کیمیاگری یکی از محبوب‌ترین علوم است. کیمیاگرانی که برای دولت کار می‌کنند بعنوان کیمیاگر ایالتی شناخته می‌شوند. به همین خاطر در ارتش درجه سرگرد را دارند. کیمیاگران به کمک اشکالی که دایره تبدیل نام دارد، توانایی خلق تقریباً هرچیزی که اراده کنند را دارند. اما برای این کار، طبق قانون مبادله یکسان باید چیزی به ارزش یکسان در اختیار داشته باشند. تنها چیزی که کیمیاگران اجازه تبدیل آن را ندارند، انسان و طلا است. در تاریخ هرگز اشاره‌ای به تبدیل موفقیت‌آمیز یک انسان نشده. کسانی که دست به همچین عملی می‌زنند یک عضو بدنشان را از دست می‌دهند و نتیجه کار هم یک موجود غیرانسانی است. این افراد با حقیقت مواجه می‌شوند، موجودی که جدا از تعاریف دینی تقریباً شبیه به خدا بنظر می‌رسد و تمام علم کیمیا را کنترل می‌کند. در این انیمه حقیقت شبیه خدایی درآمده که افراد خاطی در عمل کیمیاگری را تنبیه می‌کند.

این افراد همچنین از دروازه حقیقت عبور می‌کنند، و در این پروسه اطلاعات زیادی بدست میآورند، علاوه بر آن این توانایی را پیدا می‌کنند که بدون دایره تبدیل کیمیاگری کنند. با در دست داشتن سنگ کیمیا می‌شود قانون مبادله یکسان را تا حدودی دور زد، سنگی قرمز و مرموز. با این سنگ توانایی ساخت ابر انسان بدست میآید، موجوداتی نامیرا که پیر نمی‌شوند و تنها در صورتی می‌توان آنها را کشت که سنگ کیمیای آنها را نابود کنید.

شهرهای متععدی در آمستریس وجود دارد. داستان اصلی در شهر مرکزی رخ می‌دهد، به همراه چند شهر شمالی ارتشی مانند شهر بریگز. شهرهای دیگر این داستان عبارت‌اند از: رزمبول (Resembool)، روستایی که زادگاه برادران الریک است، لیور (Liore)، شهری که با فریب و نیرنگ پیرو یک مذهب می‌شوند، راش ولی (Rush Valley)، شهری که تخصص آن در ساخت اتومیل است، و ایشبال، منطقه‌ای مذهبی و محافظه کار که کیمیاگری را قبول ندارند. این شهر در جریان جنگ داخلی ایشبالان نابود شد، جنگی که با شلیک یک سرباز به کودکی ایشبالانی جرقه خورد.[۸]

پانویس[ویرایش]

  1. "The Official Website for Fullmetal Alchemist". Viz Media. Archived from the original on January 12, 2011. Retrieved October 24, 2017.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Sherman, Jennifer (December 6, 2011). "Da Vinci Magazine Lists 3 Manga Among 2011's Top 10 Books". Anime News Network. Archived from the original on June 28, 2020. Retrieved June 26, 2020.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Chiu, Kelly (August 24, 2018). "The Perfect Manga Matches for 10 Studio Ghibli Movies". Barnes & Noble. Archived from the original on June 25, 2020. Retrieved April 20, 2020.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Loo, Egan (October 25, 2010). "Fullmetal Alchemist Manga: Over 50 Million Served". Anime News Network. Archived from the original on November 29, 2010. Retrieved November 14, 2010.
  5. 荒川弘「鋼の錬金術師」の全話が3月31日までの期間限定で、スクウェア・エニックスのマンガアプリ・マンガUP!にて配信されている。. Comic Natalie (به ژاپنی). Natasha, Inc. March 14, 2017. Archived from the original on July 8, 2020. Retrieved June 26, 2020.
  6. «New Fullmetal Alchemist TV Anime to Premiere in April». ANN. دریافت‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۹.
  7. «New Fullmetal Alchemist Anime's Staff Confirmed». ANN. دریافت‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۹.
  8. «سایت انگلیسی ویکی‌پدیا».

پیوند به بیرون[ویرایش]