کپسول (میوه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در گیاه‌شناسی، کپسول نوعی میوه خشک، ساده و به ندرت گوشتی است که توسط بسیاری از گونه‌های گیاهان گل‌دار تولید می‌شود.[۱][۲]

خاستگاه و ساختار[ویرایش]

کپسول (لاتین: capsula، جعبه کوچک) از یک تخمدان مرکب مشتق شده و ساختاری است که از دو یا چند مادگی تشکیل شده‌است.[۳] در گیاهان گل‌دار، اصطلاح حفره (لوکول) برای اشاره به اتاقک درون میوه استفاده می‌شود. بسته به تعداد لوکول‌های تخمدان، میوه‌ها را می‌توان به‌صورت تک‌حفره‌ای، دوحفره‌ای، سه‌حفره‌ای یا چندحفره‌ای طبقه‌بندی کرد. حفره‌ها حاوی تخمک‌ها یا بذر هستند و توسط تیغه از هم جدا می‌شوند.

گل‌ها و کپسول‌های میوه در حال رشد یک گونه ارکیده (Spathoglottis plicata)

شکوفایی[ویرایش]

در بیشتر موارد، کپسول در زمان بلوغ، از هم شکسته و اصطلاحاً شکوفا می‌شود تا بذرهای درون آن آزاد شود. برخی کپسول‌ها از جمله کپسول‌های گیاهان نان میمون و خاکستردرختان، شکوفا نمی‌شوند. کپسول‌ها اغلب بر اساس نوع و محل شکستگی، به چهار نوع مختلف، طبقه‌بندی می‌شوند.

کپسول شکوفا یا شکسته‌شدهٔ سوسن سفید

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Capsule" . Encyclopædia Britannica (به انگلیسی) (11th ed.). Cambridge University Press.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Simpson وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Simpson2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).