کوی ملت (اهواز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کوروش از محله‌های قدیمی شهر اهواز است. نام جدید این محل کوی ملت است اما بیشتر مردم آن را به اسم کوروش می‌شناسند. کوروش دارای ۴ فاز است.مردم کوروش اکثرا از قوم لر بختیاری می‌باشند.

نام خیابان‌های اصلی کوروش از قسمت جنوبی عبارتند از: خیابان شیخ نبهان که از ابتدای بیست متری مقیمی تا فلکه دانیال ادامه دارد

  • ده متری مقیمی زاده
  • بیست متری مقیمی زاده
  • باوی
  • کوت عبدلله
  • زووویه
  • زرگان

همچنین بخش‌های فاز ۳ کوروش و فاز ۴ کوروش که جدا از این خیابان‌ها قرار دارد. کوروش جزو محلات قدیمی شهر اهواز است.

کوروش از قسمت جنوبی به محله زیتون کارمندی و کوی جواهری متصل می‌شود. از قسمت شمالی به پاستوریزه می‌رسد. در روبروی کوروش محلهٔ زویه و کوی عابدی قرار دارد. خیابان کارون و فاز ۳ و فاز ۲ کوروش، در کنار رود کارون قرار دارند و بلوار ساحلی شرقی اهواز از آن رد می‌شود. پارک ملت، بزرگ‌ترین پارک منطقه کوروش در حدفاصل فازهای ۲ و ۳ واقع است و محل تفریح مردم کوروش و دور هم‌نشینی جوانان این منطقه می‌باشد. مسجد حضرت فاطمه معروفترین مسجد کوروش می‌باشد و در حد فاصل خیابان‌های عامری و دانیال قرار دارد. مسجد قبا، دومین مسجد کوروش پس از مسجد حضرت فاطمه می‌باشد و در ابتدای فاز ۳ واقع شده‌است. همچنین بزرگ‌ترین مسجد محله که جدید الحداث نیز می‌باشد در بلوار شهید صبحی واقع در فاز چهار قرار دارد. در ابتدای ورودی فازهای ۱ و ۲، آرامگاه سید عبدالله قرار دارد. بازار شب فاز ۳ در جاده ساحلی جدید اهواز که از انتهای فاز ۳ می‌گذرد قرار دارد. در مسیر جاده ارتباطی فاز ۳ و فاز ۴، بازارچه فاز ۴ واقع است که مردم مناطق مختلف کوروش از این بازار ارزاق عمومی و میوه و تره بار خود را تهیه می‌کنند. همچنین بازارچه محل در ابتدای خیابان اصلی فاز ۳ قرار گرفته‌است.

منابع[ویرایش]