دهستان کوه شاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کوه شاه (دهستان))
دهستان کوهشاه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهرمزگان
شهرستانحاجی‌آباد
بخشاحمدی
مرکز دهستانروستای مازگرد
جمعیت۵۷۸۸نفر
ارتفاع مرکز
از سطح دریا
۲۰۰۰+

دهستان کوهشاه نام دهستانی خوش آب وهوا در بخش احمدی از توابع شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است،مرکز این دهستان روستای مازگرد میباشد.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت دهستان کوهشاه طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۷۸۸ نفر بوده‌است.[۱]

این دهستان که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود در مرز استان هرمزگان و استان کرمان واقع شده‌است بخش شمالی این دهستان خنک‌ترین منطقه استان هرمزگان است و از معدود مناطق استان هرمزگان است که بارش‌های زمستانی آن گاهی به صورت برف است. به دلیل بالا بودن ارتفاع و کوهستانی بودن منطقه، متوسط بارندگی در این منطقه بیشتر از سایر مناطق استان هرمزگان است.

انبوه‌ترین جنگل‌های استان هرمزگان در روستاهای مرکزی این دهستان واقع شده‌است از جمله روستای مازگرد که بخش اعظم آن بادام تلخ، زیتون کوهی، گیلاس وحشی، ارژن و پسته کوهی (بنه) است.

مردم این دهستان شیعه مذهب بوده و به زبان فارسی و گویش بندری صحبت می‌کنند و عمدتاً به کشاورزی دامپروری و کار در معادن اشتغال دارند. در سالیان اخیر به دلیل فقدان فرصت‌های شغلی بخش عمده‌ای از جمعیت این دهستان به شهرهای مجاور و سایر استان‌های کشور مهاجرت کرده‌اند. این دهستان دارای تحصیل کردگان زیادی است اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز یکی از این افراد است. به علت مجاورت این دهستان با استان کرمان تعاملات ساکنان این دهستان با استان کرمان بسیار زیاد است و به دلیل فقدان امکانات زیربنایی بخش قابل توجهی از اهالی این دهستان برای اشتغال، تحصیل و زندگی به شهرهای استان کرمان مهاجرت کرده‌اند.
بخش مرکزی این دهستان به ویژه روستاهای مازگرد ،آبید، رزدر، شریف آباد و به خصوص ارتفاعات مرزاندر و سربند از پوشش گیاهی و جنگل‌های انبوه، چشمه‌زارها و آبشارهای پراکنده و گونه‌های جانوری مختلفی برخوردار است از این رو دارای جاذبه‌های گردشگری مناسبی است اما به دلیل فاصله آن با مراکز ثقل جمعیت و فقدان دسترسی‌های مناسب کمتر مورد توجه قرار گرفته است با این حال در فصول بهار و تابستان از مراکز تفریحی و گردشگری مردم این دهستان و مناطق همجوار است.

منابع[ویرایش]

  • بختیاری، سعید، «اتواطلس ایران» ، مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، بهار ۱۳۸۴ خورشیدی.ویرایشگر: میرزاده محمد
  1. «پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۰۷.

جستارهای وابسته[ویرایش]