کهله یک

مختصات: ۳۰°۵۸′۴۴″شمالی ۴۹°۴۷′۵۰″شرقی / ۳۰٫۹۷۸۸۶°شمالی ۴۹٫۷۹۷۲۴°شرقی / 30.97886; 49.79724[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کهله
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانرامهرمز
بخشبخش مرکزی
سال بنیاد1337
مردم
جمعیت۴۶۶ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا155
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه5 تا 65
بارش سالانه200
کد آماری۰۶۴۱۰۳

کهله یک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان ایران است. کهله دو چند کیلومتر از آن فاصله دارد.

جمعیت روستای کهله[ویرایش]

این روستا در 40کیلومتری رامهرمز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۴ نفر (۷۰خانوار) بوده‌است. این روستا از شرق به روستای ارمش، از مغرب به روستای بقعه، از شمال به کوه و از جنوب به رودخانه مارون محدود می‌گردد.

معنی کلمه کهله[ویرایش]

لغت‌نامه دهخدا

کهله . [ ک َ ل َ / ل ِ ] (اِ) گاورسهایی بود که از زر و سیم و ارزیز سازند. (نسخه‌ای از فرهنگ اسدی، از یادداشت به خط مرحوم دهخدا) . ریزه‌های سیم و زر. (فرهنگ رشیدی ). ریزه‌ها و گاورس‌های زر و سیم را گویند. (برهان ) (آنندراج ). ریزه‌های زر و سیم . (ناظم الاطباء) : بر کهله ٔ هجرانْت کنون رانی کفشیر بر کهله ٔ داغش بر کفشیر نرانی .

منجیک (از یادداشت به خط مرحوم دهخدا).

بر پشت اگر خار کشی و دخ و دهله به زآنکه ز دونان طلبی ناسره کهله .

در حاشیهٔ رودخانهٔ زیبای مارون بیشه‌زارهای سرسبز و خرم با درختان بید، بنگرو، گز و کنار چشم‌اندازهای زیبا و بکری را به وجود آورده‌اند. در این جنگل‌ها پرندگان وحشی زیادی نظیر دراج، تیهو، مرغابی، بلبل و کبوترهای وحشی زندگی می‌کنند. همچنین حیواناتی مانند گراز، روباه، شغال، گرگ، گربه وحشی و خرگوش در این بیشه زارها زیست می‌کنند. این رودخانه به علت پرآب بودن در فصول سال طبیعتی دلنشین و جذاب دارد که می‌تواند محل مناسبی جهت تفریح و تفرج باشد. این بیشه‌زارها از روستاه‌های هفت تپه، ارمش، کهله، شاه ابوالقاسم، بنه عباس، سلطان آباد، بنه قیطاس، بن رشید لپویی تا زویدی ادامه دارند

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.