کندو (فیلم ۱۳۵۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کندو
پوستر فیلم
کارگردانفریدون گله
تهیه‌کنندهمهدی مصیبی
نویسندهفریدون گله
بازیگرانبهروز وثوقی
داود رشیدی
رضا کرم‌رضایی
جلال پیشواییان
علی ثابت فر
حسن رضایی
پروین سلیمانی
عزت‌الله رمضانی‌فر
عباس ناظری‌ نیک
حسین شهاب‌منش
فرهاد خوشبخت
نورمحمد ذوالفقاری
فرهاد خان محمدی
موسیقیواروژان
فیلم‌بردارحمید مجتهدی
فریدون ری‌پور
تدوین‌گرحسن مصیبی
تاریخ‌های انتشار
۱۳۵۴
مدت زمان
۱۱۲ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

کندو فیلمی به نویسندگی و کارگردانی فریدون گله محصول سییرا فیلم در سال ۱۳۵۴ خورشیدی است. اکران نخست فیلم کندو در تاریخ یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۵۴ خورشیدی (برنامه انتخابی عید غدیر) همزمان در دوازده سینما در تهران (آسیا، رکس، شهوند، لیدو، نپتون، ژاله، توسکا، المپیا، پاسارگاد، ناتالی، چرخ فلک و سیلورسیتی (قلهک) ) بوده است [۱] [۲].

این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.

دربارهٔ فیلم[ویرایش]

ایرج جنتی عطایی ترانهٔ فیلم را سرود و ابی آن را اجرا کرد. این فیلم از فیلم‌های معروف به سینمای موج نو ایران است.

خلاصه داستان[ویرایش]

ابی (بهروز وثوقی) و آقاحسینی (داود رشیدی) پس از آزادی از زندان، وسط تهران از هم جدا می‌شوند. ابی بر اساس وعدهٔ «آقا فکری» در زندان، شماره‌تلفنی را می‌گیرد، اما کسی گوشی را برنمی‌دارد. او پس از پرسه زدن در شهر، دوباره آقاحسینی را در محله‌ای بدنام ملاقات می‌کند. معلوم می‌شود آقاحسینی که قصد رفتن به جنوب را داشته، از تصمیم خود منصرف شده‌است. ابی و آقاحسینی در یک قهوه‌خانه مستقر می‌شوند که صاحبش (عباس ناظری نیک) آدم کثیفی است و به خاطر منافعش تن به هر کاری می‌دهد. عبدالله (حسین شهاب منش) که زمانی کشتی‌گیر بوده و در مبارزه‌ای ابی را شکست داده، اما امروز معتاد شده‌است، در گوشهٔ قهوه‌خانه جان می‌دهد.

آقاحسینی پس از برنده شدن در بازی «تُرنا» حکم می‌کند که ابی از خیابان لاله‌زار تا پل تجریش، بدون پول، به کافه‌ها و رستوران‌ها سر بزند و غذا و مشروب مفتی بخورد. آقا مصطفی (جلال پیشوائیان) معتقد است که ابی از عهدهٔ این کار برنمی‌آید و سرِ همین موضوع با آقاحسینی شرط می‌بندد. این دو، در حالی ماجرای ابی را زیر نظر دارند که مصطفی با تعدادی از کافه‌ها توافق کرده و از این طریق می‌خواهد ابی را از اجرای کامل تصمیمش بازدارد تا شرط را ببرد. ابی پس از آگاهی از این موضوع برمی‌آشوبد و تغییر مسیر می‌دهد. به این ترتیب از هفت کافه می‌گذرد و بر اثر کتک‌هایی که خورده آش‌ولاش به وعده‌گاه می‌رسد. آقاحسینی، آقا مصطفی و همراهان، پیکر نیمه‌جان ابی را به قهوه‌خانه می‌رسانند. صاحب قهوه‌خانه پلیس را در جریان می‌گذارد. موقع دستگیری ابی، آقاحسینی صاحب قهوه‌خانه را با چاقو زخمی می‌کند و بار دیگر همراه ابی به چنگ مأموران می‌افتد و راهی زندان می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تبلیغ اکران فیلم «کندو» در روزنامه اطلاعات، ۲۶ آذر ۱۳۵۴، صفحه ۵». وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  2. «جدول برنامه‌های سینماهای تهران، آرشیو روزنامه اطلاعات، ۱ دی ۱۳۵۴، صفحه ۲۴»». وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  • «کندو». وبگاه سوره. دریافت‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]