تیراندازی با کمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کمان (سلاح))
مسابقه تیراندازی با کمان در مونشن گلادباخ
تیراندازی با کمان در مراسم بازی‌های بومی در برزیل

تیراندازی با کمان یا تیر و کمان فعالیتی است که می‌تواند به عنوان ورزش یا برای شکار یا برای جنگ استفاده شود. ابزار تیراندازی از یک کمان منحنی شکل و یک تیر که سرش یک سنگ یا فلز نوک تیز بود تشکیل می‌شد و فرد تیرانداز با گذاشتن تیر در کمان و کشیدن آن تیر را پرتاب می‌کرد.[۱]

ورزش[ویرایش]

تیراندازی با کمان در سه رشته کمان‌های کامپوند، ریکرو و سنتی برگزار می‌گردد.

کمان ریکرو: این کمان شامل بخش‌های قبضه، بازو، سایت، پین سایت، استاب لایزر و زه است. این کمان به کمان‌های قدیمی تشابه بیشتری دارد و با اندکی تغییر، دقت و قدرت آن افزایش یافت. مسابقات آن در مسافت‌های ۱۸، ۳۰ و ۷۰ متر برگزار می‌گردد. مسافت ۷۰ متر المپیکی است و در بخش‌های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، مختلط مردان و زنان برگزار می‌شود. این کمان باید پس از استفاده اجزایش برای سالم ماندن جدا شود.

کمان کامپوند: این کمان شامل بخش‌های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکر و … است. این کمان بسیار پیشرفته‌است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو است. مسابقات آن نیز در مسافت‌های ۱۸، ۳۰ و ۵۰ متر برگزار می‌گردد. این رشته المپیکی نیست. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی قطعات ندارد.

کمان سنتی: این کمان بسیار ساده بوده و مانند کمان‌های اولیه است. یکی از ویژگی‌های جالب این رشته ورزشی آن است که هر فرد با لباس محلی و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت می‌کند.

برای شکار می‌توان از هر نوع کمانی استفاده کرد؛ اما به دلیل قدرت و قابلیت حمل آسان‌تر، معمولاً از کمان‌های کامپوند و کراسبو استفاده می‌شود. امروزه افراد زیادی برای شکار از انواع کمان‌ها استفاده می‌کنند و در ایران نیز گاه با گرفتن مجوز و گاه غیرقانونی با کمان شکار می‌کنند.

  1. «آشنایی با ورزش تیراندازی با کمان». همشهری آنلاین. ۲۰۱۷-۱۲-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]

Archery در کرلی