کلیف برتون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کلیف برتن)
کلیف برتون
کلیف برتون در حال اجرا
کلیف برتون در حال اجرا
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدکلیفرد لی برتون
زاده۱۰ فوریه ۱۹۶۲
کاسترو ولی، کالیفرنیا
ایالات متحده
درگذشته۲۷ سپتامبر ۱۹۸۶−۲۴ سال
سوئد
ژانرترش متال، اسپید متال، هوی متال
ساز(ها)گیتار بیس
سال‌های فعالیت۱۹۷۹ تا ۱۹۸۶
سازهای اصلی
Rickenbacker 4001 Aria Pro II SB-1000

کلیفورد لی "کلیف" برتون (به انگلیسی: Clifford Lee "Cliff" Burton) (۱۰ فوریه ۱۹۶۲ - ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۶) نوازنده چیره‌دست گیتار بیس و دومین بیسیست گروه متالیکا بود. او در سال ۱۹۸۶، زمانی‌که به همراه گروه مشغول اجرای تور استاد خیمه شب بازی در سوئد بودند، در سانحهٔ واژگون شدن اتوبوس حامل اعضای متالیکا کشته شد.[۱] برتون در سال ۲۰۰۹ به‌همراه دیگر اعضای متالیکا به عنوان پذیرفته‌شدگان جدید تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شدند.[۲]

درباره[ویرایش]

کلیف برتون قبل از آن‌که در سال ۱۹۸۲ به متالیکا بپیوندد سابقهٔ نوازندگی در گروه ای‌زی-استریت (به انگلیسی: EZ-Street) را داشت. او به همراه جیم مارتین (لید گیتار) و مایک باردین (درامز) دوستان دبیرستانی بودند که در سال ۱۹۷۹ ای‌زی-استریت را بنیان گذاشتند.[۳] گروه در سال ۱۹۸۲ از هم پاشید و برتون به گروه پاور متال تراوما پیوست. در پاییز ۱۹۸۲ هتفیلد و اولریک که برای دیدن اجرای گروه تراوما به نایت کلاب ویسکی ا گو گو لس‌آنجلس رفته‌بودند با دیدن نوازندگی کلیف برتن در آن گروه به او پیشنهاد دادند تا به‌عنوان باسیست جدید متالیکا جایگزین ران مک‌گاونی-که از عملکردش ناراضی بودند-شود.[۴] برتون در آن زمان پیشنهاد آن‌ها را نپذیرفت اما در پایان همان سال به آن‌ها اعلام کرد درصورتی که گروه در سان‌فرانسیسکو فعالیت‌اش را ادامه دهد به آن‌ها خواهد پیوست.[۴] آن‌ها که در واقع چیزی برای از دست دادن نداشتند با پیشنهاد برتن موافقت کردند و به سان‌فرانسیسکو نقل مکان کردند.[۵]

مرگ[ویرایش]

بعد از اجراهای مختلف گروه به نیویورک رفت تا آلبوم همه‌شان را بکش را با مشارکت مگافرس رکوردز ضبط کنند. پس از آن گروه برای اجرای تورهای مختلف به خانه برگشتند و برای تهیه آلبوم سوار بر آذرخش (۱۹۸۴) به تهیه‌کنندگی الکترا رکوردز آماده شدند. پس از انتشار آلبوم دوم آزی آزبورن به آنها پیشنهاد داد تا در تور سراسری Ultimate Sin با او همراه باشند. این نقطه عطف بزرگی برای گروه بود چون آنها با شرکت در این تور با طیف وسیع‌تری از بینندگان مواجه شدند.

سنگ یادبود برتون که در نزدیکی محل حادثه نصب شده‌است. (در کنار سی‌دی عروسک‌گردان)

پس از انتشار آلبوم عروسک‌گردان در سال ۱۹۸۶ گروه برای برگزاری تور آن آلبوم راهی اروپا شدند. آخرین اجرای کلیف با گروه در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۸۶ در استکهلم سوئد بود. متالیکا از اجرای کنسرت در سوئد بسیار راضی بودند و معتقد بودند که انرژی خوبی از طرفدارانشان دریافت می‌کنند. بعد از پایان کنسرت در همان شب گروه با اتوبوس اختصاصی خود برای اجرای کنسرت در شب بعد عازم کپنهاگ دانمارک شدند. ساعت ۳ نیمه شب بود که ناگهان اتوبوس روی یخ‌های جاده‌ای کوهستانی بین استکهلم و کپنهاگ شروع به لغزیدن کرد. اتوبوس حدود ۲۰ ثانیه بر روی یخها لغزید و در یک پیچ شدید کلیف از اتوبوس به بیرون پرتاب شد، اتوبوس بر روی او برگشت و او را از بین برد.

باقی‌مانده گروه به هتلی در کپنهاگ در جایی که انترکس اقامت داشت و قرار بود با هم تور داشته باشند منتقل شدند. لارس اولریک از ناحیه پا مجروح شده بود و جیمز هتفیلد و کرک همت نیز جراحات ناچیزی برداشته بودند. در همان شب بعد از آنکه لارس و کرک به خواب رفتند جیمز به کسانی که در آنجا حضور داشتند گفت که دیگر ادامه نخواهد داد چون بهترین دوستش را از دست داده‌است.

به عنوان احترام به کلیف برتون، گروه کلکسیونی از تکنوازی‌های او و فیلم‌های باقی‌مانده از زندگی ۳ ساله او با گروه را به صورت یک نوار ویدئویی منتشر کردند. آهنگ «To Live Is To Die» آهنگ دیگر گروه بود که کلیف آن را نوشته بود که بعدها در آلبوم و عدالت برای همه گنجانده شد.

با وجود این‌که آلبوم‌هایی که متالیکا پس از مرگ کلیف برتون منتشر کردند با موفقیت تجاری بیشتری همراه شدند، ۳ آلبومی که برتون در آن‌ها مشارکت داشت جزو بهترین‌های متالیکا باقی‌ماندند.[۱]

آلبوم‌ها (متالیکا)[ویرایش]

نام آلبوم معنی نام سال انتشار
۱. Kill 'Em All همه‌شان را بکش ۱۹۸۳
۲. Ride the Lightning سوار بر آذرخش ۱۹۸۴
۳. Master of Puppets عروسک‌گردان ۱۹۸۶

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ SGreg Prato. "Cliff Burton" (به انگلیسی). وب‌گاه آل‌میوزیک. Retrieved 7 November 2010. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Allmusic» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "Metallica" (به انگلیسی). وب‌گاه Rock and Roll Hall of Fame. Retrieved 7 November 2010.
  3. عدالت برای همه، حقایقی دربارهٔ متالیکا
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Metallica Timeline" (به انگلیسی). وب‌گاه MTV. Retrieved 5 November 2010. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «MtvTimeline۳» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. Greg Prato. "Dave Mustaine" (به انگلیسی). وب‌گاه AllMusic. Retrieved 5 November 2010.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Cliff Burton». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۸.