کلیسای بارتوقیمئوس مقدس

مختصات: ۳۸°۰۹′۰۰″شمالی ۴۴°۱۲′۴۷″شرقی / ۳۸٫۱۴۹۹۴۲°شمالی ۴۴٫۲۱۲۹۲۵°شرقی / 38.149942; 44.212925
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلیسای بارتوقیمئوس مقدس
کلیسای بارتوقیمئوس مقدس در سال ۱۹۱۳ میلادی[۱]
Map
دین
وابستگیکلیسای حواری ارمنی
وضعیتنیمه ویران
مکان
مکانجنوب شرق شهر وان، در نزدیکی شهر باش قلعه، ترکیه[۲]
کلیسای بارتوقیمئوس مقدس در ترکیه واقع شده
کلیسای بارتوقیمئوس مقدس
موقعیت در ترکیه
مختصات۳۸°۰۹′۰۰″شمالی ۴۴°۱۲′۴۷″شرقی / ۳۸٫۱۴۹۹۴۲°شمالی ۴۴٫۲۱۲۹۲۵°شرقی / 38.149942; 44.212925
معماری
سبکمعماری ارمنی
پایان ساختسده سیزدهم میلادی

کلیسای بارتوقیمئوس مقدس یا کلیسای بارتلمیوس مقدس (به ارمنی Սուրբ Բարդուղիմեոսի վանք - به انگلیسی Saint Bartholomew Monastery)، کلیسایی است متعلق به ارمنیان که در بین سده چهارم تا ششم ساخته شده‌است. این کلیسا در نزدیکی شهر «آداماکِرت» (باش قلعه امروزی) در ارمنستان غربی می‌باشد. کلیسا بر روی آرامگاه بارتوقیمئوس یا بِرتولُمای مقدس، (وی به همراه تادئوس بیان‌گذاران کلیسای حواری ارمنی می‌باشند) یکی از حواریون عیسی مسیح که برای تبلیغ مسیحیت به این منطقه آمده بود ساخته شده‌است.

تاریخ[ویرایش]

کلیسای بارتوقیمئوس مقدس، که بر اثر حملات عرب‌ها تخریب شده بود، در سده نهم میلادی مرمت و در سده سیزدهم میلادی، با الحاق بناهای جانبی، به یک مرکز علمی و مذهبی مهم تبدیل شد.[۳] در ۱۸۹۶ میلادی، جنگ‌های بین فدایی ارمنی و نیروهای دولت عثمانی و گروه‌های کُرد حمیدیه در اطراف این کلیسا روی داد اما با همهٔ این رخدادها این کلیسا به حیات خود ادامه داد و تنها پس از کشتار و کوچ اجباری ارمنیان متروکه و قسمتی از آن تخریب شد. سال‌ها ارمنیان و سایر مسیحیان برای زیارت آرامگاه بارتوقیمئوس قدیس به این کلیسا می‌آمدند اما پس از کشتار ارمنیان منطقه ارتش ترکیه، برای جلوگیری از زیارت این مکان، به بهانهٔ درگیری با کُردهای منطقه، نواحی اطراف این دیر را نظامی اعلام کرد و به دور آن سیم خاردار کشید و اجازهٔ نزدیک شدن به این دیر را به کسی نمی‌دهد.[۴]

نگارخانه[ویرایش]

وضعیت کنونی[ویرایش]

کلیسا در سال ۱۹۱۵ میلادی و باقی‌مانده کلیسا در سال ۲۰۰۹ میلادی

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Bachmann 1913, p. 123.
  2. Sinclair, Thomas A. (1989). Eastern Turkey: An Architectural & Archaeological Survey, Volume I. Pindar Press. p. 177. ISBN 978-0-907132-32-5. {{cite book}}: Cite has empty unknown parameter: |1= (help)
  3. Hasratyan, Murad (2002). "Աղբակի Ս. Բարդուղիմեոս վանք [S. Bartholomew monastery of Aghbak]". "Christian Armenia" Encyclopedia (به ارمنی). Institute for Armenian Studies of Yerevan State University. Archived from the original on 14 December 2014.
  4. Apostle Bartholomew’s burial site still is a restricted area
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Bachmann 1913, p. 121.

پیوند به بیرون[ویرایش]