کبوتر چاهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کفتر چاهی)

کبوتر چاهی
کبوتر چاهی بالغ در هند
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانور
شاخه: مهره‌داران
رده: پرندگان
راسته: کبوترسانان
تیره: کبوتران
سرده: کبوترها
گونه: C. livia
نام دوبخشی
Columba livia
توزیع پراکندگی

کبوتر چاهی (Columba livia) یک گونه از رده پرندگان و خانواده کبوتران است.[۲] که

گونهٔ کبوتر چاهی نیای زیرگونه‌های کبوتر اهلی و کبوتر وحشی (کبوتران اهلی وحشی شده) است.[۳] کبوترهای چاهی و اهلی یک گونه هستند به راحتی می‌توانند با یکدیگر تولید نسل کنند و در برخی نقاط مثل شهرها جمعیت‌های دورگه کبوترهای چاهی و اهلی دیده می‌شوند.

کبوترهای چاهی رنگ‌های متنوعی دارند ولی همه آنها دو خط سیاه بر روی هر بال خود دارند و این دو خط مهم‌ترین نشانه تشخیص کبوتر وحشی از کبوتر اهلی است. در کبوترهای دورگه نیز گاهی این دو خط دیده می‌شود اما معمولاً به صورت نامنظم و متقاطع است. تشخیص نر و ماده آنها از هم مشکل است.[۴]

کبوترها در محیط‌های باز و نیمه باز از جمله مزارع کشاورزی و شهرها زندگی می‌کنند. جمعیت وحشی بر لبهٔ صخره‌ها و کوه‌ها آشیانه می‌سازند.

دشمنان[ویرایش]

کبوتر طعمه‌های محبوبی برای پرندگان شکاری است و از همین رو پرندگان شکاری را هم به دنبال خود به شهرها کشانده‌است. بحری و قرقی از مهم‌ترین دشمنان طبیعی کبوتر اند. در برخی شهرها تا ۸۰ درصد خوراک بحری از کبوترهای چاهی و رمیده تأمین می‌شود. پرندگانی که کبوتر شکار می‌کنند، از شاهین‌های کوچکی مثل دلیجه معمولی تا بزرگ‌ترین عقاب‌ها مانند عقاب طلایی و حتی مرغ نوروزی، کلاغ و غراب را شامل می‌شوند.

روی زمین هم گربه‌های اهلی و وحشی هم کبوترها و هم جوجه‌ها یا تخم‌ها شان را تهدید می‌کنند. انسان‌ها نیز گاه انواع کبوتران و قمری‌ها را شکار می‌کنند. در آمریکای شمالی صاریغ، راکون، قوش، جغد جیغ‌کش شرقی از دیگر دشمنان طبیعی رایج کبوتران اند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. data) "Columba livia Gmelin, 1789", ITIS Report (به انگلیسی) {{citation}}: Check |پیوند= value (help) Retrieved on 2008-02-23.
  2. Gibbs, ‎David, Pigeons and Doves: A Guide to the Pigeons and Doves of the World (به انگلیسی), Eustace Barnes, John Cox, United Kingdom: Pica Press, p. 624{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  3. Blechman, ‎Andrew (2007), Pigeons-The fascinating saga of the world's most revered and reviled bird. (به انگلیسی), St Lucia, Queensland: University of Queensland Press{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  4. "Rock Pigeon", Cornell lab of ornithology – All about birds (به انگلیسی), 2003 Retrieved on 2008-04-29.