کشمیر آزاد

مختصات: ۳۴°۱۳′شمالی ۷۳°۱۷′شرقی / ۳۴٫۲۲°شمالی ۷۳٫۲۸°شرقی / 34.22; 73.28
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نقشه‌ای از منطقهٔ مورد مناقشه در کشمیر

کشمیر آزاد جنوبی‌ترین قسمت کشمیر است که تحت کنترل پاکستان می‌باشد. این منطقه از شرق هم‌مرز با ایالت هندی جامو و کشمیر، از غرب با منطقهٔ فدرالی خیبر-پختونخوا، از شمال با ایالت گلگت-بلتستان و از جنوب با ایالت پنجاب پاکستان است. پایتخت این منطقه مظفرآباد، مساحت آن ۱۳٬۲۹۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۴ میلیون نفر است.

کشمیر آزاد منطقه‌ای خودگردان است که توسط پاکستان اداره می‌شود و از نظر اقتصادی و اداری با پاکستان مرتبط است. کشمیر آزاد در دامنه‌های هیمالیا قرار دارد و از جنوب به رشته‌کوه پیر پنجال می‌رسد. از نظر زمین‌شناسی در منطقه فرورانش در شمالی‌ترین قسمت صفحهٔ زمین‌ساختی هند و استرالیا قرار دارد و این باعث شده تا منطقه‌ای بسیار لرزه‌خیز باشد به طوری‌که در سال ۲۰۰۵ زمین‌لرزهٔ پرقدرتی مظفرآباد و مناطق اطراف آن را ویران کرد.[۱]

کشمیر آزاد و ایالت گلگت-بلتستان در متن‌های رسمی سازمان ملل و برخی سازمان‌های بین‌المللی دیگر با نام کشمیر تحت کنترل پاکستان شناخته می‌شوند و در هند آن را کشمیر تحت اشغال پاکستان می‌نامند. منطقهٔ کشمیر در سال ۸–۱۹۴۷ جریان جنگ نخست کشمیر یا جنگ نخست هند و پاکستان از کنترل دولت سلطنتی راجایی حاکم بر آن خارج شده و میان هند و پاکستان تقسیم شد.

این منطقه تنوع قومی و زبانی بالایی دارد. قومیت‌های مختلفی از جمله گُجَرها، جَت‌ها، سوداها و راجپوت‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند. زبان رسمی این ایالت اردو است اما گویشوران زبان‌های متعدد دیگری از جمله پهاری، گجری، دوگری، پوتوهاری، کشمیری، پشتو و پنجابی هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

مردم[ویرایش]

مردم این منطقه کاملاً به زبان کشمیری با گویش خوار ،شینا و هندکو سخن می‌گویند زبان این منطقه بیشتر شینا هستند.

شهرها[ویرایش]

این فهرست شامل شهرهای کشمیر آزاد است:

نگارخانه[ویرایش]

نمادهای ایالتی آزاد جامو و کشمیر[ویرایش]

نمادهای ایالتی آزاد جامو و کشمیر
State animal
State bird
State tree
State flower
State sport

منابع[ویرایش]

  1. Encyclopædia Britannica Online, s. v. "Azad Kashmir", accessed September 12, 2012, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/46696/Azad-Kashmir.