کشتی یونانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از کشتی یونانی - دی ۱۴۰۲
پیشینه
مالک
نام:
مالک:
کاربر:

تی&جی هریسون[۱] (۱۹۴۳–۱۹۵۹)[۲]

بی آشورت (Overseas) Ltd (1959–65)[۲]
بندر ثبت: بریتانیا گریناک[۱]
سازنده: ویلیام همیلتون پورت گلاسگو[۱]
شماره یارد کشتی: ۴۵۸[۲]
آغاز کار: ۹ مارس ۱۹۴۳[۲]
تکمیل ساخت: آوریل ۱۹۴۳[۱]
ورود به خدمت: ۱۹۴۳
خروج از خدمت: ۱۹۶۶
شناسایی:

(به‌عنوان امپایر ترومپت)
شماره رسمی بریتانیا ۱۶۸۹۹۵[۱]

کد سیگنال BFGT[۱]
نام مستعار: «کشتی یونانی»
سرنوشت: به‌گِل نشسته در ۲۵ ژوئیه ۱۹۶۶[۲]
وضعیت: خراب‌شده
مشخصات اصلی
نوع: کشتی باری[۱]
گنجایش:

۷۰۵۹ وزن خالص[۱]
۶٬۶۰۱ تناژ در عرشه[۱]

۴٬۸۰۵ خالص تناژ
درازا: ۴۳۲٫۷ فوت (۱۳۱٫۹ متر)[۱]
پهنا: ۵۶٫۲ فوت (۱۷٫۱ متر)[۱]
آبخور: ۳۴٫۲ فوت (۱۰٫۴ متر)[۱]
نیرومحرکه نصب شده: ۵۱۰ اسب بخار[۱]
پیشرانه: ۳ سیلندر موتور بخار دریایی[۱]
حسگرها و
دستگاه‌های پردازشگر:
یافتن مسیر[۱]
اکو صدایی[۱]

کشتی یونانی، یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش است.[۴] این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به گِل نشست و نتوانست به دریا بازگردد. از آن تاریخ کشتی یونانی و منظرهٔ غروب خورشید پشت آن به یکی از دیدنی‌های کیش تبدیل شد. سال‌هاست که گردشگران بسیاری بعد از ظهر خود را در ساحل کشتی یونانی می‌گذرانند و شهرداری کیش نیز به پارکی را در ساحل کشتی یونانی ایجاد کرده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود و به همین دلیل نیز به نام کشتی یونانی مشهور شد. نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است.

علت توقف کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش روشن نیست. به باور مردم محلی هوای مه‌آلود و عدم وجود فانوس دریایی در ساحل جزیره باعث برخورد کشتی با ساحل ماسه‌ای شده‌است.[۵]

همچنین شائبه‌هایی وجود دارد که گفته می‌شود حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان باعث شده خدمه عمداً این کشتی را از رده خارج کنند.[۶]

تخریب کشتی[ویرایش]

کشتی یونانی پس از گذشت ۶ دهه به مرور فرسوده شده‌است و در سال‌های اخیر به مرور بخش‌های مختلف آن فروریخته است و همین دلیل احتمال از بین رفتن این کشتی تا سال‌های آینده وجود دارد.

آثار هنری مرتبط[ویرایش]

در فیلم «قصه‌های کیش» که به صورت اپیزودیک توسط کارگردان‌های مشهور ایران ساخته شد، یکی از اپیزودها به کارگردانی ناصر تقوایی و بازیگری حسین پناهی در کشتی یونانی روایت می‌شود. این اپیزود که در سال ۱۳۷۷ ساخته شد، بخش‌هایی از کشتی یونانی نمایش داده می‌شود.

هواپیمای توپولوف ۱۵۴ کیش[ویرایش]

در سال ۱۳۹۴، یک هواپیمای توپولوف ۱۵۴ از رده‌خارج شرکت کیش‌ایر به عنوان جاذبهٔ گردشگری از فرودگاه کیش به ساحل کشتی یونانی منتقل شد. این هواپیما در ابتدا قرار بود به عنوان رستوران و کافی‌شاپ مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما مدتی بعد همانند کشتی یونانی رها شد و بدنهٔ آن به سرعت مورد تخریب قرار گرفت. این هواپیما در بهمن ۱۴۰۲ کاملاً اسقاط شد و از محوطه جمع‌آوری شد.[۷]

نگارخانه[ویرایش]

Map

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰۰ ۱٫۰۱ ۱٫۰۲ ۱٫۰۳ ۱٫۰۴ ۱٫۰۵ ۱٫۰۶ ۱٫۰۷ ۱٫۰۸ ۱٫۰۹ ۱٫۱۰ ۱٫۱۱ ۱٫۱۲ ۱٫۱۳ ۱٫۱۴ ۱٫۱۵ ۱٫۱۶ ۱٫۱۷ Lloyd's Register, Steamships and Motor Ships (PDF) (به انگلیسی). لندن: Lloyd's Register. 1945. Archived from the original (PDF) on 4 March 2016. Retrieved 8 August 2014.
  2. ۲٫۰۰ ۲٫۰۱ ۲٫۰۲ ۲٫۰۳ ۲٫۰۴ ۲٫۰۵ ۲٫۰۶ ۲٫۰۷ ۲٫۰۸ ۲٫۰۹ ۲٫۱۰ ۲٫۱۱ ۲٫۱۲ ۲٫۱۳ ۲٫۱۴ Cameron, Stuart; Robinson, George; Stewart, Gavin. "SS Empire Trumpet" (به انگلیسی). Clydebuilt Ships Database. Archived from the original on 24 May 2015. Retrieved 8 August 2014.
  3. "Empire "T" ships" (به انگلیسی). Mariners. Retrieved 8 August 2014.
  4. «جاذبه‌های توریستی کیش». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ فوریه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۰۹.
  5. «کشتی یونانی کیش【آدرس +عکس قدیمی】». www.trip.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  6. ژورنال جزیره طلایی کیش. مهدی اعتمادفر. انتشارات راه دانش سبز. ۱۳۸۸ کیش.
  7. «Magiran | روزنامه کیهان (1394/12/19): استقرار یک فروند هواپیمای از رده خارج در کنار کشتی یونانی در کیش». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.