کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره
کارگردانبهمن قبادی
تهیه‌کنندهبهمن قبادی
نویسندهبهمن قبادی
حسین مرتضائیان آبکنار
رکسانا صابری
بازیگرانحامد بهداد
اشکان کوشانژاد
نگار شقاقی
بابک میرزاخانی
سروش لشکری
مهدیار آقاجانی
فیلم‌بردارتورج اصلانی
تدوین‌گرهایده صفی‌یاری
تاریخ‌های انتشار
۱۳۸۷
مدت زمان
۱۰۶ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره، فیلم سینمایی محصول ایران است که با فیلمنامه مشترکی از بهمن قبادی، حسین م. آبکنار، رکسانا صابری و به صورت بدون مجوز و زیرزمینی در این کشور ساخته شده‌است. حامد بهداد، اشکان کوشانژاد، نگار شقاقی، بابک میرزاخانی، سروش لشکری و چند تن دیگر از نوازنده‌ها و خواننده‌های موسیقی زیرزمینی ایرانی در سبک راک و متال بازیگران این فیلم هستند.[۱]

خلاصه داستان[ویرایش]

اشکان و نگار دختر و پسر جوانی هستند که بعد از آزادی از زندان، برای جمع کردن یک گروه جدیدِ موسیقی، به قلب تهران می‌زنند و سفری زیرزمینی را آغاز می‌کنند تا تک تک افراد گروهشان را از میان گروه‌های مخفی زیرزمینی پیدا کنند. آن‌ها می‌خواهند از ایران بروند تا خودشان را به جشنواره‌های در برلین و پاریس برسانند اما بیشترشان برای رفتن از ایران نه پولی دارند و نه پاسپورتی. نادر (حامد بهداد) تلاش می‌کند تا برایشان پاسپورت جعلی جور کند و قبل از رفتن‌شان ترتیب کنسرتی مخفی را در تهران بدهد و …

بازیگران[ویرایش]

گروه تولید[ویرایش]

حضور در جشنواره‌ها و مراکز هنری و سینمایی[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

  • جایزه ویژه بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۱۳۸۸

این فیلم که در مراسم افتتاحیه بخش نوعی نگاه شصت و دومین جشنواره کن به نمایش درآمد، توانست جایزه ویژه این بخش را به خود اختصاص دهد.

همچنین جایزه «فرانسوا شاله» این جشنواره را از آن خود کرد. این جایزه ۱۳ سال است که در جشنواره کن اهدا می‌شود و بهمن قبادی پیش از این نیز این جایزه را برای فیلم «آوازهای سرزمین مادری ام» در سال ۱۳۸۱ دریافت کرده‌است.

«کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» پیش از نمایش در افتتاحیه بخش نوعی نگاه، برای اهالی مطبوعات و رسانه‌ها اکران شد و به گزارش رسانه‌های خارجی مورد استقبال منتقدین و تماشاگران قرار گرفت.

منابع[ویرایش]

  1. https://jamejamonline.ir (۱۳۸۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۲). ««کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره؟» در جشنواره کن». fa. دریافت‌شده در 2023-05-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

سایت ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون[ویرایش]