کریپی‌پاستا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریپی‌پاستا

کریپی‌پاستا (به انگلیسی: CreepyPasta) محتوا، افسانه‌ها، تصاویر یا ویدیوهای دلهره‌آور و گاهی ترسناکی هستند که در سطح اینترنت بین کاربران بسیار دست به دست می‌شود. این محتوا اغلب داستان‌های ماوراءالطبیعه‌ای هستند که توسط کاربران اینترنتی برای ترساندن خواننده‌ها نوشته می‌شود، اما می‌تواند واقعی هم باشد. از جمله کریپی‌پاستاهای واقعی می‌توان به ماجرای مرگ الیسا لم و ویدیوی ضبط شده از او در آسانسور هتل سیسیل اشاره کرد. این محتوا اغلب شامل داستان‌هایی ترسناک دربارهٔ خودکشی، مرگ، موجودات ماوراءالطبیعه و غیره است.

نام گذاری[ویرایش]

کریپی (Creepy) به معنای ترسناک و پاستا نام یک غذاست. اما عبارت کریپی پاستا از کلمات کپی و پیست (Copy and Paste) می‌آید، که به معنای محتوایی است که بسیار در بین کاربران کپی می‌شود.

مثال‌هایی از کریپی‌پاستاها[ویرایش]

اسلندرمن[ویرایش]

اسلندرمن یا مردلاغر یک انسان‌نمای لاغر و بلند قد و بدون صورتی با ویژگی‌های مشخص است که کت و شلوار مشکی علامت تجاری به تن دارد. این شخصیت از یک رقابت فتوشاپ چیزی عظیم ۲۰۰۹ ساخته شده‌است. قبل از این که به عنوان یک رقیب اصلی در بازی واقعیت جایگزین سنگ مرمر هورنتز مورد استفاده قرار گیرد. براساس بسیاری از داستان‌ها، او کودکان را هدف قرار می‌دهد. افسانه همچنین باعث ایجاد اختلافی با چاقو مرد باریک و باریک در سال ۲۰۱۴ شد.

جف قاتل[ویرایش]

نقاشی از جف قاتل

جف قاتل داستان پسر نوجوانی جفری وودز (۱۳ ساله) را روایت می کند که با خانواده و برادر بزرگتر خود لیو (۲۰ ساله) در خانه جدیدی در حومه شهر زندگی می کردند، جف و لیو نیز این منطقه را دوست نداشتند. یک روز او در راه رفتن به مدرسه با برادر خود لیو توسط گروهی از قلدر ها مورد حمله قرار میگیرد، او ابتدا مهاجمان را کتک می زند، ولی پس از سر رسیدن پلیس برادر او لیو تقصیر جف را به گردن میگیرد و دستگیر می شود، این شروع یک ضربه روانی و عاطفی برای جف بود؛ پس از چند روز مادر و پدر جف برای اینکه او این حادثه را فراموش کند او را به تولد پسر همسایه خود "بیلی" میبرند، در آنجا جف نیز با مهاجمان رو به رو و با آنها دعوای شدیدی میگیرد، در قسمتی از دعوا جف به کابینت برخورد و الکل (شوینده) بر روی او میریزد، او یکی از مهاجمان "رندی" را می کشد وقتی رندی که متوجه حضور الکل بر روی تن جف می شود با فندکی او را قبل از اینکه خود او بمیرد آتش میزند. جف بعد از چند وقت در بیمارستان با صورتی بانداژ شده بهوش می آید و مادر او به او می گوید که برادر او لیو آزاد شده است، در مدت اقامت در بیمارستان، جف متوجه می‌شود که از آسیب زدن به مردم لذت می‌برد و حالتی جنون به خود میگیرد، پس از باز کردن بانداژ هایش او با چهره ای وحشتناک از خود رو به رو می شود و شب ترخیص زمانی که همه افراد خانواده به خواب می روند، او با چاقو در حمام صورتش را تکه‌تکه می‌کند و جای زخم را به شکل لبخند بر جای می‌گذارد و پلک‌هایش را از هم جدا می‌کند تا هرگز نخوابد و نتواند پلک بزند و همیشه صورت خود را ببیند. وقتی که مادر با شنیدن صدای گریه او را در حمام پیدا می کند، او از مادر خود می پرسد که ایا زیبا بنظر می رسد ؟ مادر ابتدا حرف او را تایید می کند و به او می گوید که پدرش را بیدار می کند تا چهره زیبای او را ببیند، گرچه زن به همسر خود می گوید که اسلحه را بر دارد و جف را بکشد، جف متوجه این موضوع شده و با کوبیدن چاقو پدر مادر خود را به قتل رسانده و نیز به اتاق برادر خود لیو می رود و او را نیز مورد ضرب و شتم قرار می دهد و می‌کشد و جمله "برو بخواب" را به او می گوید او از خانه فرار و پس از آن شب قتل های او به شکل سریالی پیش می رود. .[۱]

طبق گفته خبرنگار، افسانه جف قاتل می تواند تا سال ۲۰۰۸ ردیابی شود.[۲]

تد غارنورد[ویرایش]

تد در اوایل سال ۲۰۰۱ به عنوان یک وب سایت آغاز شد که ماجراهای یک مرد و دوستانش را به عنوان یک غار محلی ثبت کرد. این داستان در قالب مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ است. وقتی که این سیاحان بیشتر به داخل غار حرکت می‌کنند، خطوط هیروگلیف عجیب و باد با هم برخورد می‌کنند. در یک پست وبلاگ پایانی، تد می‌نویسد که او و همراهانش بعد از تجربه مجموعه‌ای از کابوس و توهم یک اسلحه وارد غار خواهند کرد. این وبلاگ از زمان آخرین ارسال به روز نشده است. در سال ۲۰۱۳، یک فیلم مستقل از داستان منتشر شد که نام آن تاریک بود: داستان تد غارنورد.

بن غرق شده[ویرایش]

در سال 2010 در فرومی به نام فورچان کاربری مطلبی را ارائه داد و ادعا کرد که کارتریج بازی افسانه زلدا: ماسک ماجورایی که او تهیه کرده است تسخیر شده است. او گفت این کارتریج را به صورت دست دوم، بدون جلد و برچسب و تنها با نوشته ماجورا تهیه کرده است، او هنگام اجرا بازی گفت که متوجه شده بازی ریست نشده و یک فایل از صاحب قبلی بازی وجود داره که خیلی راحت خونده میشه "بن"، این کاربر با نادیده گرفتن فایل بن یک بازی جدید رو شروع می کنه، ولی یچیزی درست نبود موسیقی متن بازی عجیب بود و تمام npc های بازی بجای اینکه او را "لینک" شخصیت اصلی بازی صدا بزنند‌ او را با نام "بن" صدا می کردند این مسله بازیکن را ترساند جوری که فایل اصلی با نام "بن" را حذف کرد که ناگهان متنی بر روی صفحه ظاهر شد که می گفت " تو نباید اینکار را انجام می‌دادی" (you shouldn't have done that ) و اوضاع بدتر شد؛ موسیقی متن برعکس شد و او لینک را با نیشخند ترسناکی در بازی دنبال کرد و بعد از این اتفاق ها لینک خیلی راحت در بازی میمیره و بعد از مرگ دوباره نوشته شوم دیگری بر روی صفحه ظاهر می شود که می گوید "با یک سرنوشت شوم رو به رو شدی مگه نه؟" (you've meet with terrible fate haven't you?) سپس او متوجه فایل حذف شده بن می شود که با فایل دیگه ای باز گشته اس و فایل دوم Drowned خوانده می شود که به معنای غرق شده است. و چیزی که این مسله رو باور پذیر می کنه عکس هایی است که این کاربر برای اثبات در فورچان آپدیت کرده است "[۳]

در مه ۲۰۱۵، ورایتی گزارش داد که کلایو بارکر در حال توسعه یک مجموعه تلویزیونی از بن غرق‌شده با همکاری برادران وارنر است، اما هال بعدا تایید کرد که پروژه دیگر در حال توسعه نیست.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Sesseur (12 August 2012). "Jeff the Killer". Creepypasta. Archived from the original on 2012-08-15.
  2. "4chan hunts down the origins of an internet horror legend". The Daily Dot (به انگلیسی). 2013-08-02. Retrieved 2022-01-30.
  3. Hill, Mark (25 February 2016). "The lingering appeal of Pokémon's greatest ghost story". Kill Screen. Archived from the original on 14 March 2016.
  4. Spangler, Todd (2015-05-04). "NewFronts 2015: Machinima Announces 'RoboCop', Clive Barker and Other Series". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2019-10-24.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Creepypasta». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱ مه ۲۰۲۲.