کریستوفر ریو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریستوفر ریو
کریستوفر ریو - ۱۹۸۵
نام هنگام تولدکریستوفر دالیِر ریو
زادهٔ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۲
نیویورک سیتی، ایالت نیویورک
درگذشت۱۰ اکتبر ۲۰۰۴ (۵۲ سال)
ماونت کیسکو، نیویورک
علت مرگایست قلبی
ملیتایالات متحده آمریکا آمریکایی
پیشهبازیگر، تهیه‌کننده و نمایش‌نامه‌نویس
همسر(ها)دانا ریو
وبگاه

کریستوفر دالیِر ریو(به انگلیسی: Christopher D'Olier Reeve) (۲۵ سپتامبر ۱۹۵۲ – ۱۰ اکتبر ۲۰۰۴) بازیگر، تهیه‌کننده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی بود.

زندگی[ویرایش]

پدرش نویسنده و استاد ادبیات انگلیسی و مادرش روزنامه‌نگار بود؛ که بعد از مدتی از هم طلاق گرفتند و مادرش او را به همراه برادرش به نیوجرسی برد و با یک بانکدار ازدواج کرد. تحصیلاتش را در دانشگاه کرنل و جولیارد به پایان برد.

حرفه[ویرایش]

کارش را با تئاتر آغاز کرد و در دوره‌ای که هنوز دانشجو بود در مجموعه عشق زندگی جلوی دوربین رفت. در نمایش مایه متانت که در سال ۱۹۶۷ در برادوی اجرا شد، با نقش نوه کاترین هپبرن به روی صحنه رفت. از اواخر دهه ۱۹۷۰ وارد سینما شد. با نقش اصلی دومین فیلمش سوپرمن که از میان دویست کاندید این نقش انتخاب شده بود به شهرت جهانی رسید. اما همین نقش قهرمان داستان‌های مصور در این فیلم ۴ قسمتی به او امکان شکوفایی استعداد بازیگری اش را در فیلم‌های بیشتری نداد. در تئاتر و تلویزیون از جمله با نقش ورونسکی در فیلم آنا کارنینا نیز فعالیت داشت. وی نقش یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های پرده نقره‌ای را بازی کرد و با همان نقش برای همیشه جاودان شد. وی کتابی نیز با نام هیچ چیز غیرممکن نیست نوشته‌است.

درگذشت[ویرایش]

در سال ۱۹۹۵ بر اثر حادثه‌ای که در یک مسابقه اسب دوانی برایش رخ داد فلج شد؛ و در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۴ بر اثر سکته قلبی چشمهایش را بر این جهان بست.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Christopher Reeve». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴.
  • https://web.archive.org/web/20131117190723/http://www.freebase.com/m/0jrny. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  • کریستوفر ریو در IMDb