بلور تاریک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کریستال تاریک)
بلور تاریک
The Dark Crystal
بلور تاریک (نسخه فارسی آن نیز موجود است)
کارگردانجیم هنسن و فرانک اوز
تهیه‌کنندهجیم هنسن
نویسندهجیم هنسن
بازیگرانجیم هنسن، لوئیز گلد، دیو گولز، فرانک اوز، کاترین مولن، استیو ویتمایر، برایان میل
موسیقیترور جونز
توزیع‌کنندهیونیورسال
تاریخ‌های انتشار
۱۹۸۲
مدت زمان
۹۳ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی

بلور تاریک (به انگلیسی: The Dark Crystal) نام یک فیلم‌عروسکی، محصول سال ۱۹۸۲ کشور انگلستان در ژانر فانتزی و علمی–تخیلی است. این فیلم به کارگردانی جیم هنسن و فرانک اوز ساخته شده و دارای رده‌بندی سنی ۱۸+ (بالای 18 سال) می باشد.

این انیمیشن، توانست برندۀ جوایز بسیار زیادی بشود.[۱] و امتیاز ۷٫۲ را از سایت معتبر IMDB کسب نماید.[۲] صداپیشگانی چون اِستفان گارلیک و لیزا مکس‌ول در این انیمیشن به جای شخصیت‌های اصلی صحبت کرده‌اند. انیمیشن بلور تاریک در تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۱۹۸۲ میلادی در کشور انگلستان به نمایش عموم مردم گذاشته شد.

درباره‌ی فیلم بلور تاریک[ویرایش]

داستان این فیلم در جهانی تخیلی به وقوع می‌پیوندد. داستان درباره‌ی بلوری مرموز و زندگی‌بخش به نام «بلور حقیقت» است. هزاران سال پیش، در اثر به صف درآمدن کرات آسمانی، این بلور ترک برداشته، نور خود را از دست داده و جهان را در تاریکی و اغتشاش فرو برده‌است. بعد از این واقعه، جهان تاریک میان دو گروه از نیروهای اهریمنی (سکسیس‌ها) و نیروهای صلح‌جو (میستیک‌ها) تقسیم شده‌است؛ نیروهای اهریمنی تقریباً تمام حکومت این جهان را بر عهده دارند.

پس از گذشت هزاران سال دوباره کرات آسمانی به صف‌آرایی نزدیک می‌شوند. و اگر این بار نیز بلور صدمه دیده (که اکنون تاریک است) ترمیم نشود، حکومت اهریمنی ابدی شده و تاریکی بر جهان چیره خواهد گشت. اما در این داستان یک پیشگویی کهن به صورت شعر درباره‌ی نجات جهان توسط موجودی کوچک و مهربان به نام گلفلینگ به صورت زیر وجود دارد.

هنگامی که انوار سه خورشید یکی شوند،
آنچه که به وقوع پیوست و در هم شکست،
باز ادغام شده، و دو نیمه به هم می پیوندد،
یا به دست گلفلینگ، یا به دست هیچ‌کس.

داستان فیلم[ویرایش]

سککسیس‌ها گرد بلور تاریک جمع می‌شوند تا از تابش نیروی کیهانی آن بهره برند.

«جن» نام یک گلفلینگ است که والدینش توسط گروه اهریمنی کشته شده‌اند و نسل گلفلینگ‌ها تقریباً منقرض شده‌است. جن به فرزندی بزرگِ قبیلهٔ نیروهای صلح‌جو در می‌آید و در این سالیان، به یادگیری نزد استاد پیرش و نیز آموختن فنون کیمیاگری و دیگر روش‌های کهن میستیک‌ها می‌پردازد. استاد جن در هنگام مرگش به او سفارش می‌کند که چیزی به نام بلور تاریک را (که در تصرف سکسیس‌ها قرار دارد) ترمیم کند و اگر این کار را نکند، جهان در تاریکی ابدی خواهد ماند. او وقت زیادی ندارد، چون کرات آسمانی در حال به صف درآمدن هستند.

جن پس از مرگ استادش، پا به این سفر مخاطره‌انگیز می‌گذارد. طولی نمی‌کشد که او تکه‌ای از بلور تاریک را، که در نزد یک ستاره‌شناس نگهداری می‌شود را یافته و می‌دزدد. از سویی دیگر امپراتورِ تازه به تخت رسیدهٔ سکسیس‌ها، از این موضوع خبردار شده و فرمان قتل جن را صادر می‌کند.

جن (سمت چپ) و کیرا (سمت راست) در سفر برای ترمیم «بلور حقیقت» و زدودن تاریکی از آن

اما جن در سفر خود، با گلفلینگی دیگر به نام «کیرا» آشنا می‌شود که او هم بازماندهٔ نسل‌کشی سکِسیس‌ها است. سپس هر دو با همراهی یکدیگر روانهٔ قصر سکِسیس‌ها می‌شوند تا بلور تاریک را از چنگ آنان درآوردند، ترمیم کنند و نور و زندگانی را به جهان بازگردانند. کیرا در این ماجرا به اسارت سکسیس‌ها درآمده و به آزمایشگاهی برده می‌شود که در آن جوهر حیات او را می‌دوشند تا به امپراتور بدهند و امپراتور هم با خوردن آن، جوانی خود را بازیابد؛ اما جن در این هنگام، موفق به رسیدن به تالار بلور تاریک می‌شود.

دیگر موارد[ویرایش]

</ref> https://www.imdb.com/title/tt6905542/ </ref>

[۴]

منابع[ویرایش]

  1. The Dark Crystal (1982) - Awards
  2. Henson, Jim; Oz, Frank (1982-12-17), The Dark Crystal, Incorporated Television Company (ITC), Jim Henson Productions, Henson Organisation, retrieved 2022-02-21
  3. The Dark Crystal (25th Anniversary Soundtrack) by Trevor Jones
  4. Power of the Dark Crystal - Muppet Wiki - Muppets Studio, Sesame Street

پیوند به بیرون[ویرایش]