کرم حلقوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کرم حلقوی
محدودهٔ زمانی: اردویسین پیشین تا امروزه[۱]
Glycera sp.
رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
بالاشاخه: چرخ‌زیان
شاخه: کرم حلقوی
لامارک، ۱۸۰۹
گونه و زیر گونه‌ها

گونه پرتاران (پراتباری)
گونه کمربندبه‌تنان (see below)

 Oligochaetaکرم خاکی، غیره.
Branchiobdellida
زالو

گونه Myzostomida
گونه Archiannelida (چندنیایی)

کرم‌های حلقوی (یا کرم قطعه-قطعه‌ای) شاخهٔ گسترده‌ای از کرم‌های بند بند است که دارای بیش از ۱۷٬۰۰۰ گونه می‌باشد. «کرم خاکی»، «زالو» و «کرم صدف» نیز در این شاخه جای دارند.

کرم‌های حلقوی شاخه‌ای از سلسلهٔ جانوران را تشکیل می‌دهند که در اصطلاح علمی حلقوی‌تباران (Annelida)[۲] نامیده می‌شود. بدن حلقوی‌تباران از بندهای مشابه با اجزای همانند تشکیل شده‌است که از داخل به‌وسیلهٔ تیغه جدا می‌شوند؛ اعضای این شاخه تنها دهان‌نخستیانی هستند که گردش خون بسته دارند.

این کرم‌ها در منطقه‌های دریایی در ناحیهٔ جزر و مد،[۳] چاه‌های گرمابی،[۴] آب‌های شیرین و در خاک‌های مرطوب یافت می‌شوند.

ویژگی‌ها[ویرایش]

بندها[ویرایش]

      بخش جلویی
      پریستومیوم
      دهان
      ناحیهٔ رشد
      دم
      مقعد
بخش‌های بدن کرم حلقوی[۵][۶]

بدن بیشتر کرم‌های حلقوی از بخش‌هایی تشکیل شده که کاملاً شبیه هم اند و اندام‌های درونی و کرک‌های (chaetae از واژهٔ یونانی χαιτη به معنی مو) یکسان دارند با این حال دو بخش انتهایی و ابتدایی بدن را نمی‌توان به عنوان یک تکهٔ واقعی در نظر گرفت چون دارای مجموعهٔ استاندارد اندام‌ها نیستند و همان گونه که دیگر تکه‌ها توسعه می‌یابند، رشد نمی‌کنند. بخش جلویی یا prostomium (گرفته شده از واژهٔ یونانی προ- به معنی «جلوی» و στομα به معنی «دهان») دربردارندهٔ مغز و اندام‌های حسی است. بخش پشتی یا pygidium (گرفته شده از واژهٔ یونانی πυγιδιον به معنی «دُم کوچک») دربردارندهٔ مقعد، معمولاً در زیرین است. اولین تکه از بدن پس از بند آغزین بدن پریستومیوم peristomium نام دارد (گرفته شده از واژهٔ یونانی περι- به معنی «اطراف» و στομα به معنی «دهان»). برخی از جانورشناسان این بخش را نیز یک بخش واقعی نمی‌دانند اما در برخی گونه‌های polychaeteها این بخش دارای مجموعه اندام‌های لازم برای یک بخش است.[۵]

پانویس[ویرایش]

  1. Budd, G. E.; Jensen, S. (2000). "A critical reappraisal of the fossil record of the bilaterian phyla". Biological Reviews of the Cambridge Philosophical Society. 75 (2): 253–95. doi:10.1111/j.1469-185X.1999.tb00046.x. PMID 10881389.
  2. گرفته شده از واژهٔ لاتین anellus به معنی حلقهٔ کوچک
  3. جایی که هنگام جزر بالای سطح آب و هنگام مد زیر سطح آب است.
  4. شکاف‌های بستر دریا که از آن حرارت اعماق زمین بیرون می‌زند
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Ruppert, E.E. , Fox, R.S. , and Barnes, R.D. (2004). "Annelida". Invertebrate Zoology (7 ed.). Brooks / Cole. pp. 414–420. ISBN 0-03-025982-7.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Rouse2001AnnelOviewInAnderson وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).