کتابخانه ایالتی روسیه

مختصات: ۵۵°۴۵′۰۷″ شمالی ۳۷°۳۶′۳۵″ شرقی / ۵۵٫۷۵۱۹۴°شمالی ۳۷٫۶۰۹۷۲°شرقی / 55.75194; 37.60972
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Russian State Library
Российская государственная библиотека
Whole view of Russian State Library
تأسیس1862[۱]
موقعیتمسکو، روسیه
گردآوری
شمار۴۸٬۷۰۰٬۰۰۰ واحد (۲۰۲۳) ویرایش این در ویکی‌داده
اطلاعات دیگر
مدیرAlexander I. Visly (General Director), Vladimir I. Gnezdilov (Executive Director), Viktor V. Fiodorov (President)[۱]
وبگاه
نقشه
Map
نمای ساختمان در سده ۱۹ میلادی
ساختمان جدید در سال ۲۰۰۷

کتابخانه ایالتی (دولتی) روسیه (روسی: [Российская государственная библиотека] Error: {{Lang}}: متن دارای نشانه‌گذاری ایتالیک است (راهنما)) کتابخانه ای بزرگ است که شبیه یک کتابخانه ملی روسیه است و در مسکو واقع شده‌است. این کتابخانه بزرگترین کتابخانهٔ کشور و چهارمین کتابخنهٔ بزرگ در دنیا است که ۱۷٫۵ میلیون جلد کتاب دارد.[۲]تا ۱۹۲۵ میلادی نام آن ولادیمیر لنین کتابخانهٔ ایالتی USSR بود و در سال ۱۹۹۲ نام آن کتابخانهٔ ایالتی روسیه شد.

این کتابخانه ۲۷۵ km قفسه و بیش از ۴۳ میلیون آیتم دارد[۱] که شامل ۱۷ میلیون کتاب و ۱۳ میلیون ژورنال و ۳۵۰ هزار منبع موسیقی و ۱۵۰ هزار نقشه و سایر موارد می‌باشد. آیتم‌های موجود در این کتابخانه به ۲۴۷ زبان دنیا می‌باشند که منابع خارجی آن حدود ۲۹ درصد از کل منابع کتابخانه را شامل می‌شوند.

بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۹۱ حداقل یک کپی از هر کتاب چاپ شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به کتابخانه اهدا می‌شد که در دیگر کشورها نیز چنین می‌کنند. کتابخانه ملی اصلی روسیه در سن پترزبورگ واقع شده‌است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «Russian State Library». Official library website. دریافت‌شده در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۰.
  2. http://leninka.ru/index.php?doc=2661