کبک (شهر)

مختصات: ۴۶°۴۹′ شمالی ۷۱°۱۳′ غربی / ۴۶٫۸۱۷°شمالی ۷۱٫۲۱۷°غربی / 46.817; -71.217
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کبک
شهر
Ville de Québec
Top left: Saint Louis Gate in Ramparts of Quebec City; Top right: View of downtown Vieux Quebec Cap Blanc Colline Parlementaine and Bassin Louise waterfront area from Saint Laurent Street in Levis area; Centre: View of Frontenac Castle and The Holy Trinity Cathedral in downtown Quebec City; Bottom left: Pierre Laporte Bridge, Bottom right:Quebec national assembly
Top left: Saint Louis Gate in Ramparts of Quebec City; Top right: View of downtown Vieux Quebec Cap Blanc Colline Parlementaine and Bassin Louise waterfront area from Saint Laurent Street in Levis area; Centre: View of Frontenac Castle and The Holy Trinity Cathedral in downtown Quebec City; Bottom left: Pierre Laporte Bridge, Bottom right:Quebec national assembly
نشان کبک
نشان
لقب(ها): 
La Vieille Capitale
شعار(ها): 
Don de Dieu feray valoir
("I shall put God's gift to good use"; the Don de Dieu was Champlain's ship)
کبک در Southern Quebec واقع شده
کبک
کبک
Location of Quebec City within southern Quebec
مختصات (2, rue des Jardins, Québec): ۴۶°۴۹′ شمالی ۷۱°۱۳′ غربی / ۴۶٫۸۱۷°شمالی ۷۱٫۲۱۷°غربی / 46.817; -71.217
کشور کانادا
استان استان کبک
ناحیهکاپیتل-ناسیونال
منطقه شهریندارد
Metropolitan communityCommunauté métropolitaine de Québec
AgglomerationAgglomeration of Quebec City
FoundedJuly 3, 1608, by ساموئل دو شاپلن
ConstitutedJanuary 1, 2002
Boroughs
مدیریت
 • نوعQuebec City Council
 • MayorRégis Labeaume
 • MPs
 • Prov. riding
مساحت
 • شهر۴۸۴٫۱۰ کیلومتر مربع (۱۸۶٫۹۱ مایل مربع)
 • خشکی۴۵۴٫۱۰ کیلومتر مربع (۱۷۵٫۳۳ مایل مربع)
 • شهری
۶۶۹٫۳۹ کیلومتر مربع (۲۵۸٫۴۵ مایل مربع)
 • کلان‌شهری
۳۳۴۹٫۱۲ کیلومتر مربع (۱۲۹۳٫۱۰ مایل مربع)
بلندی۹۸ متر (۳۲۲ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۱)
 • شهر۵۱۶٬۶۲۲ (۱۱th)
 • تراکم۱۱۳۷٫۷/کیلومتر مربع (۲۹۴۷/مایل مربع)
 • شهری
۶۹۶۹۴۶
 • تراکم شهری۱۰۴۱٫۲/کیلومتر مربع (۲۶۹۷/مایل مربع)
 • کلان‌شهری
۷۶۵٬۷۰۶ (۷th)
 • تراکم کلان‌شهری۲۲۸٫۶/کیلومتر مربع (۵۹۲/مایل مربع)
 • Change (۲۰۰۶–۱۱)
افزایش۵٫۲%
 • Dwellings
۲۵۵۷۸۵
منطقه زمانییوتی‌سی −۵ (EST)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی −۴ (EDT)
Postal code(s)
پیش‌شماره(های) تلفن418 and 581
SGC code۲۴ ۲۳ ۰۲۷
NTS Map021L14
GNBC CodeEHTWR
وبگاه
نمایی از هتل ۵ ستارهٔ له‌شاتو فرونته‌ناک، متعلق به مجموعهٔ هتل‌های فرمانت و نمایی از بخش قدیمی شهر کِبِک در پایین تپه.

شهر کِبِک (به انگلیسی: Quebec City، به فرانسوی: Ville de Québec) مرکز ایالت کبک کانادا و بزرگ‌ترین شهر شرق کبک است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کانادا است. کبک بعد از سه شهر سنت جان، پرت رویال و تدوزاک قدیمی‌ترین شهر کانادا به شمار می‌رود. کبک با وجود تاریخ ۴۰۰ ساله‌اش، شهری است دیدنی، پر از فضاهای پرجنب‌وجوش شهری و آثار تاریخی ارزنده است.

مردم شهر عمدتاً فرانسوی زبان می‌باشند هر چند اغلب آن‌ها به انگلیسی نیز مسلط می‌باشند با این حال نسبت به زبان فرانسوی تعصب خاصی دارند.

کبک در مجله Money در فهرست ۱۰ مکان برتر گردشگری آمریکای شمالی نام برده شده‌است. به گفته شبکه خبری CNN دلیل این محبوبیت بیش از هر چیز مدیون حال و هوای فرانسوی و تاریخی و همچنین زیبایی بی نظیر مناظر طبیعی و بناهای آن است.

نمایی از پارلمان استانی کِبِک.

شهر از سواحل رودخانه سنت لورنس (St. Lawrence) – یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های جهان - به سمت کوهپایه‌های لورنتیان (Laurentians) که یکی از قدیمیترین مراتع کوهستانی در روی زمین است، امتداد می‌یابد. از سمت شرق به سمت آبشارهای مونت مورنسی (Montmorency) و از غرب با گذشتن از پلهای ارتباطی شهر با سواحل جنوبی و ساحل ژاک کارتبه (Jacques-Cartier) و به سمت شهرهای نویل (Neuville)، پونت روژ (Pont-Rouge) و سنت کاترین دولا ژاک کارتبه (Sainte-Catherine-de-la-Jacques-Cartier) ادامه می‌یابد.

شهر کبک در مرکز محوطه‌ای قرار گرفته که رودخانه قبل از ورود به مصب خود، باریک می‌شود. اسم کبک نیز از نامی سرخ‌پوستی به معنای جایی که رودخانه باریک می‌شود برگرفته شده‌است. قله صخره‌ای شهر که کیپ دایموند (Cape Diamond) نام دارد، ۱۰۳ متر از سطح رودخانه بالاتر است و به جلوه‌های خاص منطقه می‌افزاید. به نوعی می‌توان کبک را مهد تمدن فرانسه در آمریکای شمالی و یک مرکز مهم اقتصادی دانست.

دانشگاه لاوال که بزرگترین دانشگاه فرانسوی در امریکای شمالی می‌باشد در این شهر واقع شده‌است. از نظر رتبه بندی این دانشگاه در رتبه ۱۳ دانشگاه‌های کانادا قرار گرفته‌است.

مرکز هنر و فرهنگ[ویرایش]

صحنه پویای فرهنگی و هنری کبک، میزبان اتفاقات متعدد هنری در طول سال است و علاوه بر رویدادهای سینمایی، تئاتر، موسیقی و ادبیات، هر سال برنامه‌های سنتی و تاریخی دیدنی نیز در کبک برگزار می‌شود که کارناوال زمستانی کبک و فستیوال تابستانی کبک از آن جمله‌اند.

تعداد زیادی از نقاشان، مجسمه سازان و عکاسان در این شهر زندگی و کار می‌کنند و زندگی فرهنگی کبک را با آثار هنری متفاوت خود غنی تر می‌سازند. آثار این هنرمندان در موزه‌ها، نگارخانهها و مراکز هنری به نکایش درمی‌آید. موزه‌های بزرگی چون موزه هنرهای زیبای کبک (Musée national des beaux-arts du Québec) و موزه تمدن (Musée de la Civilisation)، با برگزاری نمایشگاههای معتبر جهانی، نقش فرهنگی بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

هنرهای نمایشی نیز با وجود انجمنها و گروههای فعال موسیقی، رقص و تئاتر، به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد. وجود مراکز معتبر موسیقی و تئاتر مانند ارکستر سمفونی کبک، ارکستر مجلسی (Violons du Roy) و اپرای کبک و همچنین تئاتر بین‌المللی کارفور (Carrefour international de théâtre)، نقش اصلی را در ارائه آثار نمایشی عالی برعهده دارند.

میراث فرهنگی جهانی[ویرایش]

در ماه دسامبر ۱۹۸۵، سازمان یونسکو سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، منطقه شهر کبک (بخش پایتخت) را در فهرست معتبر میراث فرهنگی جهان وارد کرد. کبک تنها شهر در شمال کانادا است که موفق به دریافت چنین افتخاری شده‌است و با شهرهای باستانی مانند تونس، قاهره، دمشق، بیت المقدس، رم و فلورانس در یک رده قرار گرفته‌است.

سازمان یونسکو با توجه به ارزشهای جهانی و جاذبه استثنایی کبک، آن را به فهرست خود افزوده‌است. بخش قدیمی شهر کبک، به خاطر معماری و مناظر شهری خود که شواهدی از دوران حکومت فرانسه، بریتانیا و آمریکا را در خود حفظ کرده‌است، به مهد تمدن فرانسه در آمریکای شمالی شهرت یافته‌است. سنگر و استحکامات غیرقابل نفوذ شهر در طول سه قرن تا حد فراوانی حفظ شده‌است و امروزه، کبک تنها شهر در آمریکای شمالی است که با استحکامات قابل اعتماد احاطه شده‌است.

نمادها و نشانه‌ها[ویرایش]

پرچم
پرچم

نماد تصویری شهر کبک کشتی بادبانی زرد رنگ بر زمینه آبی می‌باشد که دور تا دور آن توسط گل‌های سفید رنگ تزیین شده‌است.

این پرچم شبیه پرچم ایالت کبک است که در آن گل زنبق است که به رنگ سفید بر روی زمینه آبی دیده می‌شود و نمونه بارز آن پرچم کبک است.

نمایی از پل کبک.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ فوریه ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]