کیگو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کایگو)
کیگو
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدشیره گِروِل-داهل
زاده۱۱ سپتامبر ۱۹۹۱ ‏(۳۲ سال)
سنگاپور
خاستگاهبرگن، نروژ
ژانر
پیشه
  • دی‌جی
  • ترانه‌نویس
  • تهیه کننده موسیقی
  • پیانیست
ساز(ها)
سال‌های فعالیت۲۰۱۰-اکنون
ناشر(ان)
وبگاه

شیره گِروِل-داهل (به نروژی: Kyrre Gørvell-Dahll) (زادهٔ ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۱ میلادی) که معمولاً با نام هنری کیگو (گاهی به شکل نماد KYGO بکار می‌رود) شناخته می‌شود[۲]، یک دی جی، تهیه‌کنندهٔ موسیقی، آهنگساز و موسیقیدان نروژی است. او با ریمیکس آهنگِ I See Fire ساختهٔ اد شیرن و ریمیکس آهنگ Younger که در فیلم ما دوستان تو هستیم به پخش در آمد، توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرد. تک‌اهنگ او با نام Firestone نیز تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون بازپخش در یوتیوب و بالغ بر ۴۰۰ میلیون بازدید در رسانه جاری اسپاتیفای از اوت ۲۰۱۶ داشته‌است.[۳][۴] آثار کیگو در ساوندکلاود و یوتیوب جمعاً بالغ بر ۳۰۰ میلیون بازدید داشته‌است. آلبوم اخیر او «بچه‌های عاشق» (kids in love) نام دارد که اکثر آهنگ‌های آن با استفاده از پیانو و گیتار ساخته شده‌است.

کیگو تاکنون چندین تک‌آهنگ عرضه کرده‌است که از آن میان می‌توان به تک‌آهنگ‌های ID, Stole the Show, Here for You و Stay اشاره کرد که در چندین چارت بین‌المللی انتشار پیدا کردند. نخستین آلبوم استدیویی کیگو با نامِ Cloud Nine در تاریخ ۱۳ می ۲۰۱۶ منتشر شد.[۵] کیگو در ۲۱ اوت ۲۰۱۶ با اجرا در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ به عنوان نخستین تهیه‌کنندهٔ موسیقی هاوس که در یک مراسم اختتامیه المپیک کار اجرا کرده، تاریخ‌ساز شد.[۶] کیگو ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ آلبوم چندآهنگه خود با عنوان «خیره به ستاره‌ها» (Stargazing) را منتشر کرد.مادر وی دندان پزشک و پدر او در کشتی دریایی کار می کرد. دو خواهر و یک برادر دارد. وی جزو 10 دی جی برتر در دنیا است، شاید در ظاهر این چنین نباشد اما در حقیقت وی محبوب است و دو آهنگ او رتبه اول در Billboard را گرفته است. آهنگ های Born to be yours feat. Imagine dragons و آهنگ دوم Remind me to forget feat. Miguel.

همکاری های مرتبط(تینا ترنر)،(سلنا گومز)،(الی گولدینگ)،(ریتا اورا)،(زارا لارسون)

وی در سال۲۰۲۱تک آهنگی مشترک با(تینا ترنر)منتشر کرد.

او همچین در ژانویه سال ۲۰۲۴ با همکاری ایوا مکس تک آهنگ whatever را منتشر کرد‌.


فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

سال ۲۰۱۷[ویرایش]

در ۹ فوریه سال ۲۰۱۷ کیگو دمویی از اثر مشترک خود با خوانندهٔ آمریکایی سلنا گومز را منتشر کرد.[۷] هر دو هنرمند در ۱۳ فوریه از طریق رسانه‌های مجازی خود به‌طور رسمی نام این اثر را که «اون من نیستم»[۸] می‌باشد، اعلام کردند.[۹] این قطعه در نهایت در ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ منتشر شد. «اون من نیستم» تک‌آهنگِ اصلیِ آلبومِ دومِ کیگو به‌شمار می‌رود که قرار است به زودی منتشر شود.

کیگو در ۲۸ آوریل ۲۰۱۷ دومین تک‌آهنگ آلبوم خود به نام «اولین بار»[۱۰] را نیز با همکاری خوانندهٔ انگلیسی الی گولدینگ منتشر کرد.

۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ کیگو ریمیکسی از آهنگ «تو بهترین چیز دربارهٔ منی» (You're The Best Thing About me) اثر گروه یوتو را منتشر کرد، که به عنوان تک‌آهنگی مشترک با این گروه شناخته شد.[۱۱]

کیگو همچنین ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ آلبوم چندآهنگه خود با عنوان «خیره به ستاره‌ها» (Stargazing) را منتشر کرد که علاوه بر تک‌آهنگ‌های پیشتر منتشرشدهٔ او به نام‌های «اون من نیستم» و «اولین بار» که به ترتیب با همکاریِ سلنا گومز و الی گولدینگ تهیه کرده بود، دو آهنگ تازه دیگر به نام‌های «خیره به ستاره‌ها» و «این شهرک» (This Town) به ترتیب با همکاریِ جاستین جسو (Justin Jesso) و ساشا اسلون (Sasha Sloan) و همچنین ریمیکس مشترکش با گروه یوتو را نیز شامل می‌شد.[۱۲]

۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ کیگو در حساب فیس‌بوک خود اعلام کرد که دومین آلبوم استدیویی او «بچه‌های عاشق» (Kids In Love) نام دارد. این آلبوم ۳ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. تک‌آهنگ اصلی این آلبوم به نام Kids In Love هم ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ انتشار پیدا کرد. این آلبوم شامل 8 قطعه می‌شود.[۱۳]

نام هنری[ویرایش]

لوگوی KYGO در آلبوم Cloud Nine سال ۲۰۱۶

نام هنری او برای سخنوران نروژی‌زبان می‌تواند به شکل [ky:ɡu:] و برای سخنورانِ انگلیسی‌زبان به گونهٔ /kaɪɡoʊ/ تلفظ شود.[۱۴] هر دوی این تلفظ‌ها می‌توانند به جای یکدیگر بکار گرفته شوند؛ اما تلفظِ نروژی به عنوان تلفظ مرجع که ریشهٔ این نام از آن مشتق شده، در سایرِ زبان‌ها معیار می‌باشد.

شیره به نامِ هنریِ خود در دورهٔ دبیرستان هنگامی که از طریق یک سامانهٔ آموزشِ مجازی به نام It's Learning یک نام کاربری دریافت کرده بود، دست پیدا کرد. این سامانه از بخش‌های مختلف نام او یک نام خودمانی ساخته بود؛ به این‌گونه که "Ky" نشانگر دو حرف ابتداییِ نام او "Kyrre" (حرف K ِ نام او در نروژی شین تلفظ می‌شود)، و "go" نشانگر دو حرف ابتداییِ نام خانوادگیِ او "Gørvell-Dahll" بود. حرف ø نیز در رایانش معمولاً با o جایگزین می‌شود.

کیگو در مصاحبه‌ای با نشریهٔ Fanaposten چاپِ نروژ بیان کرد که «کیگو (Kygo) به عنوان یک نام هنری کاملاً عالی و بی‌نقص است. تلفظ آن هم در نروژی و هم در انگلیسی ساده است. [به همین خاطر در آینده] نیازی نیست که نام هنری‌ام را تغییر بدهم.»[۱۵]

آلبوم‌شناسی[ویرایش]

آلبوم‎های استدیویی[ویرایش]

  • Cloud Nine (2016)
  • Kids in Love (2017)

آلبوم‎های چندآهنگه[ویرایش]

  • Stargazing (2017)

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم[ویرایش]

سال عنوان نقش مدت زمان توضیحات منبع
2017 Stole the Show خودش ۵۱ دقیقه مستندی از اپل موزیک [۱۶]

تلویزیون[ویرایش]

سال عنوان نقش اپیزودها توضیحات منبع
2015 Bring On the Night خودش ۲ (فصل ۱) مستندی از VGTV [۱۷]
2015 Nøkkelen til suksess خودش ۱(فصل ۱، اپیزود ۴) مستندی از ان‌آرکا [۱۸]

تورهای کنسرت[ویرایش]

  • تور Endless Summer (2014)
  • تور Cloud Nine (2016)

منابع[ویرایش]

  1. "Archived copy". Archived from the original on 7 November 2017. Retrieved 28 April 2017.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  2. "Spotify".
  3. "Ed Sheeran – I See Fire (Kygo Remix)". Retrieved 13 April 2015.
  4. "Kygo – I See Fire". Retrieved 13 April 2015.
  5. Matthem, Meadow. "Kygo Announces Official Release Date Of Debut Album... For Real, This Time". Your EDM. Retrieved 18 March 2016.
  6. "Kygo Performs at Closing Ceremony of 2016 Rio Olympics" بایگانی‌شده در ۸ اکتبر ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine. 21 August 2016.
  7. "Here's Your First Clip of Selena Gomez's "It Ain't Me" Music Video With Kygo". Retrieved 2017-01-14.
  8. It Ain't Me
  9. "SELENA GOMEZ & KYGO'S "IT AIN'T ME" PREMIERES THURSDAY, FEBRUARY 16". Retrieved 2017-01-14.
  10. First Time
  11. "You're The Best Thing About Me Single - U2". u2songs.com. 15 September 2017. Retrieved 17 September 2017.
  12. "Kygo Surprises Fans, ‘Stargazing’ Is A Full New EP". YourEdM. 21 September 2017.
  13. "Kygo Releases Flawless Sophomore Album, “Kids In Love”", This Song Slaps, Retrieved November 3, 2017.
  14. در ابتدای مصاحبه خبرنگار نروژی ششتی فلا با بازیگر آمریکایی Vin Diesel، دیزل نام هنری شیره گرول داهل را به آمریکایی و خبرنگار نروژی به نروژی تلفظ می‌کنند.» Flaa, Kjersti. "THIS IS HOW MUCH VIN DIESEL LOVES KYGO!!". youtube.com. YouTube. Retrieved 2017-05-22.
  15. «Kygo fant navnet på skoleportal». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۷.
  16. "Kygo: Stole the Show on Apple Music". Apple Music. 26 July 2015. Retrieved 27 July 2017.
  17. "Bring on the night - Kygo part 1 - VGTV". VGTV. 5 March 2015. Retrieved 27 July 2017.
  18. "Nøkkelen til suksess: Kygo". NRK. 12 October 2015. Retrieved 18 March 2017.