کایرام سلویان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کایرام سلویان
زاده۲۷ آوریل ۱۹۹۶
آرتاشاوان، استان آراگاتسوتن، ارمنستان
درگذشته۱/۲ آوریل ۲۰۱۶ (سن ۱۹)
مارتاکرت، آرتساخ
مدفن
آرتاشاوان
وفاداری جمهوری آرتساخ
شاخه نظامی ارتش تدافعی جمهوری آرتساخ
سال‌های خدمت۲۰۱۴–۲۰۱۶
درجهسرباز
یگان ارتش تدافعی جمهوری آرتساخ
جنگ‌ها/عملیات‌هادرگیری‌های ۲۰۱۶ جمهوری آذربایجان و ارمنستان
نشان‌ها
  • مدال صلیب طلایی (درجه ۱)
مدال «برای خدمت در نبرد»[۱]

کایرام سلویان یا کرم سلویان (به زبان ارمنی Քյարամ Սլոյան - به زبان انگلیسی Kyaram Sloyan)، (زاده ۲۷ آوریل ۱۹۹۶ – درگذشته ۱/۲ آوریل ۲۰۱۶)، سرباز وظیفه ایزدی کُردتبار ارتش تدافعی جمهوری آرتساخ؛ بود. او طی درگیری‌های ۲۰۱۶ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، در روستای تالش جمهوری آرتساخ کشته شد.[۲][۱] نیروهای جمهوری آذربایجان پس از کشته شدن این سرباز ایزدی سر وی را از بدن جدا کرده و با آن عکس می‌گیرند.[۳][۴][۵][۶][۷] در این باره عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری منتشر شده‌است. «کایلاش سِلویان» پدر کایرام سِلویان، از رزمندگان جنگ قره باغ در سال‌های ۱۹۸۸–۱۹۹۴ است.[۱]

درگیری جمهوری آذربایجان و آرتساخ[ویرایش]

کایرام سلویان در سال ۲۰۱۴ میلادی به خدمت سربازی فراخوانده می‌شود و به ارتش تدافعی جمهوری آرتساخ می‌پیوندد. وی یکی از اولین کشته شدگان جنگ چهار روزه ماه آوریل آرتساخ است؛ و تنها دو ماه از زمان خدمتش باقی مانده بود.

در روز دوم ما آوریل ۲۰۱۶ میلادی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به دنبال نقض آتش‌بس صلح مرزهای جمهوری قره باغ کوهستانی را مورد حمله قرار دادند. در این حملات که چهار روز به طول انجامید تعداد زیادی از دو طرف درگیر کشته و بسیاری نیز زخمی شدند؛ که در این بین یکی از کشته شدگان سرباز وظیفه کایرام سلویان است؛ که خبر کشته شدن وی در روز ۵ آوریل ۲۰۱۶ اعلام شد. کایرام سِلویان تحت فرماندهی آرمناک اورفانیان و با یک گروه ۶ نفره توانستند دو بار مانع از پیشروی سربازان ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه روستای تالش شوند. پس از درگیری‌های سنگین فرمانده اورفانیان دستور عقب‌نشینی به سربازان صادر می‌کند که در این بین کایرام سِلویان و روبرت آبجانیان بدون توجه به دستور فرمانده در خط مقدم باقی مانده و به مقابله با ارتش آذربایجان می‌پردازند. نیروهای آذربایجانی با آتشبار خود مواضع نیروهای ارمنی را زیر آتش می‌گیرند که در این بین فرمانده آرمناک اورفانیان و کایرام سلویان جان خود را از دست می‌دهند.

پس از کشته شدن آرمناک اورفانیان، روبرت آباجیان فرماندهی گروهان را عهده‌دار شده و با توجه به اینکه مهمات بسیار کمی باقی مانده بود دو سرباز را برای آوردن مهمات به پادگان فرستاده و خود به کمک یک سرباز باقی مانده یعنی «آندرانیک ظهرابیان» به ادامه جنگ می‌پردازد. نیروهای آذربایجانی موفق می‌شوند دوباره پیشروی کرده و وارد مقر استقرار نیروهای ارمنی می‌شوند. در این بین سرباز ارمنی آندرانیک ظهرابیان نیز به شدت مجروح شده و پس از مدت کوتاهی جان خود را از دست می‌دهد. روبرت آباجیان به تنهایی به مقابله با سربازان آذربایجانی پرداخته و در همان حین اطلاعات مهمی در خصوص درگیری‌های به وجود آمده به مقر فرماندهی کل ارتش جمهوری آرتساخ مخابره می‌کند.[۸]

روبرت آباجیان که دیگر در محاصره کامل قرار گرفته بود تنها نارنجک باقی مانده را آماده و منتظر می‌ماند تا نیروهای آذربایجانی به وی نزدیک شوند در این لحظه وی ضامن نارنجک را کشیده و میان پاهای خود قرار داده و دست‌های خود را به قصد تسلیم بالا می‌برد سربازان آذربایجانی که تعداد آنان ۳ نفر بوده به وی نزدیک شده و وی در زمان دستگیری و هنگام برخاستن ضامن نارنجک خود را کشید و سربازان آذربایجانی را به همراه خود منفجر کرد.[۸][۹]

بسیاری از سایت‌های خبری عکس‌ها و فیلم‌هایی از سر جدا شده کایرام سِلویان در دست سربازان آذربایجانی را منتشر کرده‌اند.

نشان‌ها[ویرایش]

کشور نشان تاریخ
 ارمنستان Order of the Combat Cross of the First Degree
 جمهوری آرتساخ "For Service in Battle" medal
قهرمان آرتساخ[۱۰] ۲۰۲۲ (پس از مرگ)

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Armenian Soldier Reburied". رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی Armenian Service. 11 April 2016.
  2. Beliakov, Dmitry; Franchetti, Mark (10 April 2016). "Former Russian states on brink of renewing war". The Sunday Times. Archived from the original on 19 April 2016. Retrieved 8 June 2016.
  3. "Karabakh conflict: Azerbaijani soldiers behead Ezidi from Armenia – EzidiPress English".
  4. "Iraqi Yezidis express solidarity with Armenians". mediamax.am.
  5. "Azerbaijani soldiers behead Armenian Yazidi Kurd: Karabakh conflict". Kurd Net – Ekurd.net Daily News.
  6. "ИГИЛ в Карабахе: азербайджанские военные отрезали голову армянскому солдату". ИА REGNUM. Retrieved 22 April 2016.
  7. Lragir.am. "Beheading of Armenian Soldier by Azerbaijanis Is Typical Practice of Islamic State". Lragir.am. Archived from the original on 14 May 2018. Retrieved 2016-04-21.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Harutyunyan, Mher (11 April 2016). "Sergeant Robert Abajyan, by decree of the NKR President, was posthumously awarded the title "Hero of Artsakh" and awarded the "Golden Eagle"". HayZinvor. Retrieved 13 May 2016.
  9. ""Նկատել է հակառակորդի ուժերը, կռիվ տվել թշնամու դեմ, ապա պայթեցրել իրեն ու ադրբեջանական խմբին". Վերջին հրաժեշտը՝ Ռոբերտ Աբաջյանին". 168 zham. 11 April 2016. Archived from the original on 31 May 2016. Retrieved 11 May 2016.(انگلیسی)
  10. "Soldiers Kyaram Sloyan and Andranik Zohrabyan posthumously bestowed with Hero of Artsakh title". Armenpress.am. 17 November 2022.

منابع[ویرایش]