کانتر استرایک (بازی ویدئویی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کانتر-استرایک
توسعه‌دهنده(ها)ولو[الف]
ناشر(ها)
طراح(ـان)اید سافتور
ترتل راک استودیوز
ریچیال انترتینمنت
شرکت ولو
نکسان
هیدن پث انترتینمنت
گیرباکس سافت‌ور ویرایش این در ویکی‌داده
سریکانتر استرایک
موتورگلداس‌آرسی
سکو(ها)ویندوز، ایکس‌باکس، مک‌اواس، لینوکس
تاریخ(های) انتشار
۹ نوامبر ۲۰۰۰
ژانر(ها)تیراندازی تاکتیکی اول شخص
حالت(ها)چندنفره

کانتر استرایک (به انگلیسی: Counter-Strike) (مخفف:CS) (همچنین با عنوان‌های هف لایف: کانتر استرایک یا کانتر استرایک ۱٫۶ نیز شناخته می‌شود) یک بازی تیراندازی اول شخص تاکتیکی است که توسط شرکت ولو ساخته شده‌است. این بازی ابتدا به عنوان یک مود برای بازی هف لایف در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و سپس به صورت یک محصول فیزیکی جدا در سال ۲۰۰۰ عرضه پیدا کرد. این بازی اولین قسمت از سری کانتر استریک است. چندین بازسازی و پورت برای ایکس‌باکس و همچنین مک اواس و لینوکس منتشر شده‌است.

در مکان‌های مختلف، بازیکنان نقش نیروهای ضد تروریستی و شبه نظامیان تروریستی را بر عهده می‌گیرند. در طول هر دور از روند بازی، دو تیم وظیفه دارند تا از طریق دستیابی به اهداف مخصوص خود یا از بین بردن تمامی مبارزان دشمن، تیم دیگری را شکست دهند. هر بازیکن می‌تواند سلاح‌ها و لوازم جانبی خود را در ابتدای هر دور سفارشی کند و پس از پایان هر دور، بازیکنان با توجه به عملکردشان پول و اعتباری دریافت می‌کنند که می‌توانند از آنها برای راند بعدی استفاده کنند.

گیم‌پلی[ویرایش]

بازی کانتر استرایک در سبک تیراندازی تاکتیکی با دوربین اول شخص است. بازی در حالی آغاز می‌شود که بازیکنان در مکان مخصوص خود قرار گرفته و در اغلب موارد در حالت انتظار برای شروع هستند. یک بازیکن می‌تواند در هر گروه مدل‌های مختلفی از شخصیت را انتخاب کند و همچنین توانایی خرید هر نوع از اسلحه را دارد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. توسعه اضافی به‌وسیلهٔ راک‌استار ونکوور.[۱] توسعهٔ نسخه ایکس‌باکس توسط ریچیال انترتینمنت و ترتل راک استودیوز.
  2. انتشار نسخهٔ ایکس‌باکس بازی توسط ایکس‌باکس گیم استودیوز.

منابع[ویرایش]

  1. Gestalt (March 10, 2000). "Minh Le of Counter Strike team". یوروگیمر. Archived from the original on April 14, 2022. Retrieved April 14, 2022.
  2. Cliffe, Jess (November 9, 2000). "CS V1.0 Released!". counter-strike.net. Archived from the original on 1 December 2000.
  3. Walker, Trey (November 9, 2000). "Counter-Strike 1.0 Released". گیم‌اسپات. Archived from the original on May 15, 2017. Retrieved July 3, 2019.
  4. Gibson, Steve (November 9, 2000). "Counter-Strike v1.0". شک‌نیوز.